Džozef Bajden ima Air Force One; Riši Sunak flota aviona i helikoptera RAF-a. Ali kada Kim Džong Un krene na jedno od svojih retkih putovanja van Severne Koreje, on ima oklopni voz u kojem može da provede sate.
Tamnozeleni voz severnokorejskog lidera prešao je rusku granicu u utorak uoči pregovora između Kima i Vladimira Putina o snabdevanju Kremlja municijom za rat u Ukrajini.
Ovo je Kimovo prvo putovanje van Severne Koreje od kada je pandemija Kovida-19 primorala zemlju da zatvori svoje granice, a njegov drugi sastanak sa Putinom od kada su lideri vodili razgovore u Vladivostoku u aprilu 2019. godine, prenosi Gardijan.
Samit će doći na kraju putovanja iz glavnog grada Severne Koreje Pjongjanga u trajanju od oko 20 sati, tokom kojeg će se Kim pripremati i odmarati u luksuzno ukrašenim vagonima koji su se kretali kroz Severnu Koreju brzinom puža.
Kim navodno ne deli strah od letenja koji je primorao njegovog oca Kim Džong-ila da putuje na velike udaljenosti isključivo železnicom – leteo je na svoj samit u Singapuru 2018. sa Donaldom Trampom i na sastanak sa kineskim liderom Si Đinpingom, iste godine u kineskom gradu Dalijanu.
Ali oklopni voz, koji uključuje spavaće sobe i salu za sastanke opremljenu zidnom rasvetom i crvenkasto-ružičastim kožnim foteljama, čini se da je Kimu omiljeni način prevoza. Trebalo mu je 4.500 km kroz Kinu za svoj drugi samit sa Trampom, u Hanoju 2019. – putovanje koje je trajalo dva i po dana.
Samo nekolicina odabranih je videla unutrašnjost, uključujući ruskog zvaničnika, Konstantina Pulikovskog, koji je u svojoj knjizi Orijent ekspres opisao jelovnike za vrhunske obroke tokom putovanja po Dalekom istoku Rusije sa Kim Džong Ilom.
Putnici su mogli da biraju između eklektičnog asortimana jela, uključujući ona iz Koreje i Japana, kao i vinsku kartu koja uključuje Bordo i Burgundiju, napisao je Pulikovski, dodajući da su zabavu pružale mlade pevačice koje se nazivaju „dame dirigenti“.
Zaštita za liniju severnokorejskih dinastičkih vođa – koji su navodno paranoični u pogledu svoje lične bezbednosti – dolazi od oklopnih ploča postavljenih ispod vagona koje se koriste kao stambeni prostori i mesta za sastanke.
Prema izveštajima južnokorejskih medija, Severna Koreja ima ukupno 90 specijalnih vagona i upravlja sa tri voza u tandemu kada vođa putuje — jedan ispred koji obavlja bezbednosne provere, jedan koji nosi vođu i njegovu neposrednu pratnju, a drugi za telohranitelje i drugo osoblje.
Oko 100 bezbednosnih agenata je poslato u stanice na putu da potraže bombe, navodi list, pozivajući se na informacije južnokorejskih i američkih obaveštajnih službi, kao i svedočenja severnokorejskih prebega. Kako se Kimov voz približava stanici, struja na drugim kolosecima je isključena da bi se zaustavio prolaz vozova u toj oblasti.
Sama veličina voza i dodatna težina oklopnih pojačanja održavaju njegovu prosečnu brzinu na laganih 60 km/h, dajući Kimu dovoljno vremena da odluči šta želi zauzvrat za severnokorejske artiljerijske granate i protivtenkovske rakete koje su zapele za oko Kremlja.
Međutim, Kim nije jedini zvaničnik koji je putovao u inostranstvo iz Severne Koreje železnicom; 2021. godine, grupa ruskih diplomata i njihovih porodica krenula je kući šinskim kolicima na ručni pogon.