Prijatelj direktora kompanije "OceanGate" Stoktona Raša, čija je podmornica Titan implodirala 22. juna, Karl Stenli, tvdi da je Raš dizajnirao "mišolovku za milijardere" i optužio ga je za ubistvo petočlane posade podmornice.
Stenli je bio blizak Rašov prijatelj i jedan od prvih putnika koji je krenuo na Titan, eksperimentalnu podmornicu koja je implodirala ka olupini Titanika, ubivši celu posadu na plovilu, uključujući i direktora kompanije.
Stenli je rekao da je Raš „sigurno znao da će se pomorska avantura tako (implodiranjem) završiti“, jer su se čudni zvukovi čuli i kad je on bio u Titanu.
Stenli je takođe kazao da je Raš očigledno bio spreman da rizikuje svoj i živote svojih klijenata kako bi „ušao u istoriju“, prenosi Dejli mejl.
On je rekao da je tokom svoje plovidbe Titanom, 2019. godine, čuo „pucketanje“.
Stenli, koji je i stručnjak za podmornice, prisetio se da je Rašu rekao da veruje da u delu trupa podmornice postoji deo koji je počeo da se lomi.
Svoja zapažanja napisao je i poslao Rašu na mejl. Upozorio ga je na opasnost.
„Čak ni to nije bilo dovoljno“ da ubedi svog prijatelja da podmornica nije bezbedna.
Stenli je rekao da se nalazi u stanju između tuge i besa, jer je ta katastrofalna tragedija, po njegovim rečima, mogla da se spreči.
„Nema sumnje da je imploziju izazvala cev od ugljeničnih vlakana – deo za koji sam i upozorio Raša“, rekao je Stenli.
Turisti Hamiš Harding, Šahzada Davud i njegov sin Sulejman, kao i pilot francuske mornarice i stručnjak za Titanik Pol-Anri Naržole i Stokton Raš, poginuli su u imploziji podmornice.
Raš je upravljao podmornicom koja je 18. juna krenula u podvodnu avanturu obilaska olupina Titanika. Isti dan, u 9.45 podmornica je izgubila kontakt sa svojim matičnim brodom, „Polar prince“.
Kako piše Dejli mejl, nakon što su izgubili kontakt sa plovilom, kompaniji je trebalo osam sati da prijave nestalu podmornicu američkoj obalskoj straži.
To je dovelo do masovne međunarodne akcije spasavanje posade.
Brodovi iz celog sveta započeli su potragu za podmornicom.
Nekoliko dana kasnije, objavljeno je da je petočlana posada poginula u katastrofalnoj imploziji.
Nakon nekoliko stručnih svedočenja koja objašnjavaju šta je moglo da se desi, kompanija AiTELLI, specijalizovana za 3D inženjerske animacije, objavila je Jutjub video koji rekonstruiše imploziju na najslikovitiji način do sada.
Treba napomenuti da se pod implozijom podrazumeva pojava koju doživljava objekat kada spoljašnji pritisak postane toliko visok da uspeva da savlada otpor tela. U slučaju Titana, pritisak je pod vodom postao toliko jak da je uspeo da deformiše strukturu vozila, do tačke da se lomi i sruši iznutra.
Za razliku od eksplozije, kod podvodne implozije energija se oslobađa u objekat na koji utiče pritisak vode, koji stvara udarni talas koji sa velikom silom sabija vazduh i vodu stvarajući vakuum mehur koji se za kratko vreme sruši velikom snagom.
Takođe je otkriveno da je sistem za praćenje američke mornarice uhvatio mogući zvuk implozije u spuštanju, ali napori pretrage ipak su se nastavili.
Nakon što je objavljena smrt petorice putnika, pronađeni su ostaci implodirane podmornice.
Načelnik Kent Osmond iz Kraljevske kanadske konjičke policije rekao je da je tim istražitelja osnovan sa „jedinom svrhom“ – da se utvrdi da li je potrebno sprovesti krivičnu istragu.
„Takva istraga će se nastaviti samo ako se pokaže da su prekršeni zakoni. Nakon što je obalska straža SAD objavila da su ostaci iz podmornice locirani razmotrićemo okolnosti koje su dovele do te smrti“, rekao je on.
BONUS VIDEO Nestala podmornica u obilasku ostataka broda Titanik