Foto: Michael Swensen / Getty images / Profimedia, AA/ABACA / Abaca Press / Profimedia

Otkako je voz s opasnim hemikalijama iskočio iz šina u Ohaju pre gotovo dve nedelje, lokalno stanovništvo u strahu je od trovanja. Kontrolisano spaljivanje otrovnih materija ispunilo je vazduh dimom, prekrivajući površinske vode i tlo hemikalijama. Mrtve ribe plutaju u obližnjim potocima, a neprijatan miris ostao je u vazduhu, piše Njujork tajms.

No, to ne znači da je opravdano incident nazivati „Černobiljom 2“, odnosno ponavljanjem ukrajinske nuklearne katastrofe iz 1986. godine. Mnogi su otišli predaleko, posebno desničarski komentatori, piše Njujork tajms: društvenim mrežama šire teorije da je otrov zagadio ključne rezerve vode susednih država te da vlasti i glavni mediji namerno prikrivaju pune razmere katastrofe.

„Planirani napad, zataškavanje ili oboje?“ pita se krajnje desni Conservative Daily Podcast. Jedan od voditelja desničarskog Foks njuza sarkastično izgovara kako oni u Ohaju udišu iperit, vojni gas, nakon najave „Grad u Ohaju izgleda kao Černobilj“.

Foto: AA/ABACA / Abaca Press / Profimedia

Duža izloženost hemikalijama koje su iscurile – među ostalim, vinil-hloridu i butil-akrilatu – može rezultirati simptomima od mučnine do raka, prenosi BBC. „Za ovaj grad to je Perl Harbor ili 11. septembar“, tvrdio je vlasnik kafića Ben Ratner, prenosi Jutarnji list.

Vlasti priznaju da je situacija na području mesta Ist Palestin u Ohaju, na granici sa Pensilvanijom katastrofalna na više nivoa. Nakon što je voz izleteo iz šina u noćnim satima 3. februara izbio je požar. Oko 50 od 150 vagona iskočilo je iz šina ili je oštećeno. U strahu od eksplozije stanovništvo je evakuisano pre nego što su dva dana posle stručnjaci kontrolisano spalili hemikalije iz oštećenih vagona. Tokom spaljivanja nekoliko sati se oslobađao otrovni oblak, vidljiv kilometrima daleko. Organski spojevi oslobođeni spaljivanjem mogu uzrokovati glavobolju, upalu grla i iritaciju nosa i očiju, na što su se žalili neki stanovnici mesta Ist Palestin.

Nakon toga su vlasti objavile da se kvalitet vazduha poboljšao dovoljno da nema opasnosti po ljudsko zdravlje, a stanovnicima, njih oko 4500 ljudi, dopušteno je da se vrate svojim kućama. No, miris je i dalje tu. Miris ostaje i kad je koncentracija materija daleko ispod opasne, navodi američka Agencija za zaštitu okoline EPA. No, zatražili su da se ispitaju privatni bunari. Vodoizvorišta koja koriste vodu iz reke Ohajo preduzela su mere opreza. Stanovništvo je i dalje u strahu.

Foto: Michael Swensen / Getty images / Profimedia

Dok se na internetu gomilaju teorije zavere, nadležni pokušavaju smiriti ljude. Na sastanku u gradskoj kući u sredu nezadovoljni meštani tražili su garancije da su vazduh i voda sigurni za ljude. Stručnjaci pozivaju na oprez jer se dugoročne posledice tek procenjuju, s obzirom na to da se zagađivači iz vazduha mogu taložiti na površinama, prodreti u bunare i domove. Gradonačelnik Ist Palestine, Trent R. Konavej, rekao je da su imali dve opcije: zapaliti opasni teret ili pustiti da ga vazduh sam raznese. Treće nije bilo.

Lokalni mediji javljaju da su viđene mrtve ribe i da su obolele neke domaće životinje. Železnička nesreća izazvala je veliku štetu u lokalnim vodama jer je zagađenje usmrtilo oko 3500 riba iz 12 vrsta. Tvrdnje da su uginule kokoške i kućni ljubimci nisu potvrđene, prenosi CNN.

Na sastanku predstavnik EPA-e rekao je da su sporne hemikalije smrtonosne za ribe, a ne za ljude te da se u reke i potoke ponovno vraća život. No, teško je suprotstaviti se efikasnoj desničarskoj propagandi. Teoretičari zavere danima koriste oznaku #OhioChernobyl (OhajoČernobilj) kako bi širili tvrdnju da nacionalni i lokalni mediji ignorišu katastrofu nezapamćenih razmera.

Hemikalije se često prevoze vozovima zato što se železnica smatra najsigurnijim načinom prevoza velikih količina opasnih materija na velike udaljenosti, prenosi CNN. Udruženje američkih železnica navodi da su u 2021. teretni vozovi prevezli 2,2 miliona vagona hemikalija. Železničke nesreće s ispuštanjem opasnih materija su od 1994. do 2005. uzrokovale 14 smrtnih slučajeva. U poređenju s tim, u nesrećama na auto-putevima u kojima su učestvovali šleperi i cisterne s hemikalijama bilo je u istom razdoblju čak 116 poginulih.

Foto: Michael Swensen / Getty images / Profimedia

Iako statistike pokazuju da je železnica sigurniji način prevoza opasnih materijala od kamiona ili aviona, izlivanja i curenja i dalje se događaju. USA Today analizirao je deset godina saveznih izvešća o incidentima u železničkom saobraćaju i otkrio više od 5000 slučajeva izlivanja ili curenja opasnih materijala iz vozova. U 2022. železničke su firme prijavile više od 330 izlivanja ili curenja opasnih materijala, od kojih je samo šest uzrokovalo ljudske povorede. Brojke se čine velike, ali analiza USA Todaya pokazala je da su drugi oblici prevoza još riskantniji: na svako curenje iz voza, prošle godine su prijavljena dva iz avona i 67 na auto-putevima.

PROČITAJTE JOŠ:

Prema podacima američke Savezne uprave za železnice, u prošlih deset godina zabeleženo je 149 incidenata u kojima su opasni materijali ispušteni iz vozova u pokretu. Do većih izlivanja dolazi kada vozovi iskoče iz šina. Voz Norfolk Southern je 2018. izleteo iz šina u Pitsburgu pa se izlila velika količina materije za ispiranje usta, uz oslobađanje jakog mirisa. Zabrinutost je porasla nakon što je Trampova administracija dopustila prevoz železnicom za visokoeksplozivni tekući prirodni gas, što je prošle godine zaustavila Bajdenova administracija.

Službenici Agencije za zaštitu okoline u Ohaju sprovode ispitivanja vazduha, tla i vode. EPA je izvestila da je od utorka ispitala vazduh u zatvorenim prostorima u 396 kuća na tom području, a 100 kuća tek trebaju ispitati. Takođe su proverili vazduh lokalnih škola i biblioteke te više puta testirali vodene tokove. EPA je u utorak saopštila da su se hemikalije izlile u lokalne vodotokove koji vode do reke Ohajo, ali je veliki deo zaustavljen. Ono što se probilo do reke je u vrlo niskoj koncentraciji, tvrde oni, poručujući da rade s lokalnim vodoprivrednim poduzećima na poboljšanom filtriranju vode kako se štetne materije ne bi prenele u vodovod. Ipak, vlasti i dalje pozivaju meštane da piju flaširanu vodu.

Specijalističke ekipe rade na sprečavanju širenja opasnih materija preko vode i tla. Iskopali su i uklonili gotovo 380 hiljada kubnih metara „materijala natopljenog vinil-hloridom“. EPA je objavila da je prikupila i uskladištia gotovo milion galona vode.

Foto: Michael Swensen / Getty images / Profimedia

Zvaničnici EPA-e rekli su u utorak da još nisu testirali vodu na PFAS, ali će početi raditi na tome. Železnička nesreća 4. februara nije prošla bez posledica, no daleko od toga da je reč o novom Černobilju, piše Njujork tajms.

BONUS VIDEO: Snimak koji dokazuje da su čuda moguća: Žena spasena iz ruševina u Turskoj nakon 222 sata

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar