Više od hiljadu robota treba da se pridruži tokom sledeće godine armiji dostavnog osoblja kineskih kompanija za e-trgovinu, Alibaba, Meituan i JD.com, jer pandemija podstiče potražnju za beskontaktnim uslugama.
Ovi kineski giganti u onlajn trgovini očekuju da će do 2022. upravljati sa više od 2.000 robota, što je otprilike četiri puta više nego sada, kažu njihovi rukovodioci, ohrabreni činjenicom da se troškova proizvodnje robota smanjuju.
Milioni ljudi-kurira u Kini i dalje isporučuju pakete za naknadu manju od tri juana (0,47 dolara), a tehnološke kompanije još od 2013. godine istražuju upotrebu bespilotnih letelica ili robot nalik kutijama na točkovima, zbog krize radne snage koja se pogoršala usled pandemije.
Zvanični Peking je naložio firmama, koje muku muče da zadovolje rastuću potražnju i ispoštuju rokove, da obezbede pauzu za odmor kuririma.
„Pandemija je bila veliki podstrekda se ubrzaju planovi za uvođenje robota“, kaže Sija Huasija, glavni naučnik u Meituanu.
Ova kompanija za isporuku hrane pokrenula je svoj robot-servis u februaru 2020, kada je u Pekingu izbila velika korona zaraza, pre planiranog lansiranja za kraj godine.
JD.com je takođe pre roka pokrenuo uslugu robot-servisa, navodi Kong Ći, glavni naučnik u jedinici za autonomnu vožnju u tom gigantu za e-trgovinu. Lansiranje te usluge je bilo planirano za jun 2020. u Pekingu, a uvedena je četiri meseca ranije, u februaru, u Vuhanu koji je kao žarište korone tada bio zatvoren grad.
„Želimo da ljudi i roboti zajedno rade bolje, a ne da roboti zamenjuju ljude. Uloga dostavljača je najdosadniji deo posla koji ćemo pokušati da zamenimo“, dodaje on.
Ipak, ljudstvo za dostavu ima prednosti nad robotima, koji imaju izvesne ograničenosti kao što je nesposobnost da se penju stepenicama. Pored toga, korišćenje robota je dozvoljeno samo na određenim rutama, kao što su stambena naselja i školski kampusi, zbog ograničene brzine i uslova na putu.
Takođe, tendencija je da se roboti koriste za isporuku proizvoda koji su manje podložni vremenskom roku trajanja, poput paketa, a ne hrane.
Pristalice robota ističu njihove dugoročne prednosti kao što su niži troškovi isporuke od transportnog centra do krajnje destinacije (last-mile dilevery).
Istraživači sa Univerziteta u Mičigenu su utvrdili da bi potpuno i delimično automatizovani kuriri-dostavljači mogli da smanje troškove isporuke za 10 do 40 posto u gradovima.
Alibabin mehanički-kurir je do septembra ove godine isporučio više od milion narudžbina za više od 200.000 potrošača, saopštila je kompanija, koja upravlja sa preko 200 robota i planira da ih ima 1.000 do marta sledeće godine, i čak 10.000 u naredne tri godine.
Troškovi izrade robota opadaju uglavnom zbog nižih cena lidar senzora, koji pomažu u merenju udaljenosti i 3D prikazivanju slika oko robota, kaže Vang Gang, potpredsednik u Alibabi zadužen za autonomnu vožnju.
Prema podacima Alibabe i JD.com-a, troškovi izrade njihovih robota su ispod 250.000 juana (38.662 dolara) po komadu, i nastavljaju da se smanjuju.
JD.com, koji upravlja sa oko 200 robota, planira da njihov broj poveća na oko 1.000 jedinica do kraja 2021.
Sija Huasija iz Meituana navodi da cena proizvodnje njihovih robota iznosi oko 400.000 juana (61.940 dolara) ove godine naspram 600.000 juana (92.900 dolara) lani.
Prema njenim rečima, Meituanov robot će koštati manje od 200.000 juana 2025. godine, kada u ovoj industriji zaživi masovna proizvodnja od preko 10.000 robota.
Meituan trenutno ima oko 100 robota za isporuku.
BONUS VIDEO: Leteći automobil
***
Pratite nas i na društvenim mrežama: