Od višedecenijskog seksualnog zlostavljanja dece, preko "radnih logora" i stigmatizovanja nevenčanih majki i vanbračne dece, do zabrane abortusa i večitog prikrivanja, muljanja i sakrivanja iza svete uloge "doma Božjeg", Crkva, - a naročito mada ne i isključivo katolička - sve više gubi poverenje vernika, a sveštenici sve češće dobijaju epitete "dijalobični", "devijantni", "demonski"...
Tačnih podataka o broju zlostavljane dece ili sveštenika-pedofila nema. Konzervativne procene su da je više od 4000 katoličkih sveštenika u periodu od 1950. do 2002. seksualno zlostavljalo više od 10.500 osoba. Na žalost, strahuje se da je broj zlostavljane dece i uništenih života mnogo, mnogo veći.
Priče o zlostavljanjima u Crkvi nisu nove, provlače se već decenijama, kao i uporno ćutanje i ignorisanje i prikrivanje istih. Poslednjih godina priče o ovim užasima su počele češće da se pojavljuju u javnosti ali umesto da donesu neko olakšanje ili koliki-toliki mir, one samo služe kao podsetnik da na jednu obelodanjenu priču ide još mnogo onih koje nikada neće biti ispričane.
Izvinjenja
Jezuitski red u Španiji priznao je da je 96 njihovih članova od 1927. godine seksualno zlostavljalo 81 dete i 26 odraslih i izvinio se zbog „bolnih, sramnih i žalosnih“ zločina.
Izvinjenje Isusove družine, koja je navela da se većina zlostavljanja dešavala u školama, nije naišlo na očekivani pozdrav javnosti. Grupa koja predstavlja žrtve zlostavljanja u detinjstvu Infansia Robada (Ukradeno detinjstvo) navela je da je brojka od 96 jezuita “smešna”.
“Izgleda da su zaboravili da žrtve ne prijavljuju zlostavljanje kada to požele već samo kad mogu”, rekao je predsednik udruženja Huan Kuatrekasas. “Niko 1927. ne bi mogao nešto ovakvo da prijavi. Pozdravljamo napore jezuita da objave datume i statistiku ali ovo može samo da bude početak nečeg drugog – priznanja”, rekao je on i dodao da jezuiti sada moraju da porazgovaraju sa žrtvama o eventualnim kaznama za počinioce i kompenzacijama.
Nedavno je čovek koga je pre gotovo pola veka seksualno zlostavljao katolički sveštenik u Pertu dobio milionsku odštetu od Crkve – 2,45 miliona dolara nadoknade.
Arhiepiskop Perta priznao je da je Crkva u Australiji seksualno zlostavljala decu i izvinio se zbog toga, navevši da mu je duboko žao i da ga je stid.
Papa Franja, koji je inače jezuita, je 2018. priznao neuspeh Katoličke crkve u borbi protiv seksalnog zlostavljanja koje sprovode sveštenici, samo da bi se naredne godine našao na meti kritika zbog toga što ništa konkretno nije uradio po tom pitanju i što je tvrdio da seksualno zlostavljanje dece nije vezano samo za crkvu već je u pitanju “široko rasprostranjen fenomen u svim kulturama i društvima”.
Abortus i zlostavljanja
Uz seksualno zlostavljanje dece, kao najgori vid zloupotrebe poverenja, Katolička crkva može da se „pohvali“ i nemalim brojem uništenih života žena i vanbračno rođene dece, od Argentine, poreko Irske do Poljske, pa čak i Hrvatske.
Nevenčane majke i njihova deca decenijama su trpeli surovost, zlostavljanja i okrutnost u takozvanim domovima za majke i decu u Irskoj koji su opstali do 1990ih, pokazala je nedavno završena istraga. Visoka stopa smrtnosti, traumatični uslovi života i prinudni rad opisani su u izveštaju koji je naručila vlada Irske.
Premijer Majkl Martin rekao je da će objaviti zvanično izvinjenje preživelima nakon što je Komisija za istragu domova za majke i bebe ispitala prakse i politike 18 takvih institucija gde je bilo poslato 56.000 žena koje su zatrudnele van braka u periodu od 1920ih do 1990ih. Martin je rekao da izveštaj na 3000 strana detaljno opisuje “duboko mizogenu kulturu” katoličke Irske koja je osudila hiljade na smrt i užasne patnje.
U izveštaju se detaljno opisuje smrt 9000 dece i užasni uslovi u ustanovama gde su žene slane da se tajno porode i onda primoravane da daju svoju decu na usvajanje, dok su one kažnjavane teškim radom, neetičkim testiranjima vakcina i traumama.
U jesen prošle godine Poljska se digla na noge kada je usvojen zakon o de fakto zabrani abortusa. Naime, poljski sud pod snažnim uticajem moćne Katoličke crkve odlučio je da je prekid pobačaja zbog urođenih oštćenja fetusa neustavan, zabranivši tako praktično abortus u ovoj zemlji.
Hiljade žena i muškaraca u Poljskoj diglo se na noge, danima protestujući zbog monstruoznog zakona koji je dodatno ugrožavao živote žena u zemlji, sada primoranih da – ako to mogu sebi da priušte – pobace u inostranstvu ili rizikuju i ilegalno prekinu trudnoću u svojoj zemlji. One žene koje nisu imale izbora morale su da rode često bolesnu decu.
Krajem prošle godine, argentinski Kongres legalizovao je abortus do 14. nedelje trudnoće, promenivši tako jedan od najrestriktivnijih zakona o prekidu trudnoće na svetu. Do sada, abortus je u Argentini bio dozvoljen samo u slućaju silovanja ili kada je majčino zdravlje ugroženo.
Katolička crkva, koja je izuzetno uticajna u Latinskoj Americi, žestoko se protivila zakonu a papa Franja, koji je Argentinac, oglasio se pre debate rekavši da je “svaki izgnanik dete Božje”.
Susedna Hrvatska godinama čeka novi Zakon o pobačaju. Hrvatice pravo na izbor koriste prema zakonu iz 1978. godine. No to ne znači da je do medicinski sigurnog pobačaja lako doći, jer valja pronaći sve ređe bolnice i ginekologe koji se pri traženju zahvata neće pozvati na “priziv savesti”.
Jak uticaj Katoličke crkve i njenu vezu s vladajućim HDZ-om mnogi levo-liberalni aktivisti navode kao glavni razlog što brojne Hrvatice sve češće traže uslugu pobačaja van Hrvatske u kojoj je abortus stigmatiziran i koja sve žešće ženama odriče pravo na izbor.
Pravoslavna crkva
Problem seksualnog zlostavljanja u crkvi nije vezan isključivo za Katoličku crkvu. Priča mlade glumice Milene Radulović otvorila je Pandorinu kutiju i otkrila brojne primere silovanja i seksualnog uznemiravanja na koje država nije adekvatno reagovala. Jedan od takvih slučajeva dogodio se i na Pravoslavnom bogoslovskom fakultetu, gde je jedan sveštenik, prodekan za nastavu Vladimir Vukašinović izmakao pravdi i zakonu, a devojke koje su ga optužile za teško krivično delo, ostale nezaštićene.
Srpska javnost još uvek se živo seća i slučaja vladike Vasilija Kačavende, koji je optužen za pedofiliju i podvođenje maloletnih dečaka, a za koji nije odgovarao. Za razliku od Kačavende, vladika vranjski Pahomije Gačić optužen je 2002. godine za seksualno zlostavljanje četvorice maloletnika. Dečaci su optužili Pahomija za seksualno zlostavljanje u periodu od 1999. do 2002. u službenim prostorijama Eparhije vranjske.
BONUS VIDEO
***
Pratite nas i na društvenim mrežama:
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare