Od kada se pojavila informacija da će gradska vlast raskinuti ugovor sa turskom firmom "Kentkart", zaduženu za naplatu karata u javnom prevozu u glavnom gradu Srbije, portal Nova.rs objavio je niz tekstova i ekskluzivnih informacija koji su otkrili na koji način je gradonačelnik Beograda Aleksandar Šapić i njegova gradska uprava htela da sprovede svoj plan i na taj način dovede u rizik gradski budžet. Kulminacija je usledila kada je BIRN objavio snimak Šapićevog šefa kabineta, Nenada Milanovića, na kojem se čuje kako ucenjuje turske partnere i nudi im namešteni tender. Podsetimo, priču o ucenjivanju predstavnika firme "Kentkart" i informacije sa njihovih zajedničkih sastanaka sa gradskom upravom, portal Nova.rs objavio 19. marta, a zatim 6. aprila ove godine.
Nenad Milanović, šef kabineta gradonačelnika Beograda Aleksandra Šapića, na nedavno održanom zvaničnom sastanku u prostorijama Starog dvora, predstavnicima turske firme „Kentkart“ ponudio je da će im „nabaciti drugi posao“ ukoliko prihvate sporazumni raskid odnosa s Gradom Beogradom, ekskluzivno je objavila Nova.rs.
Nakon naših natpisa, novinari BIRN-a objavili su snimak na kojem se čuje kako se Milanović „dogovara“ i nabacuje novi posao Kentkartu, ukoliko pristanu da raskinu ugovor.
„Turci su bili šokirani kad su čuli šta im predstavnici Grada nude, i to pred najmanje pet svedoka. Na sastanku je bio i direktor „Kentkarta“ iz Turske. Nakon sastanka sačinili su službenu belešku i predali je turskoj ambasadi u Beogradu. Nepristojnu ponudu izneo je upravo Šapićev šef kabineta Nenad Milanović“, kazao je za Nova.rs izvor koji je prisustvovao sastanku održanom u Starom dvoru 9. marta ove godine.
Neposredno pre toga, Nova.rs objavila je da je turskoj firmi sugerisano da ukoliko ne prihvati sporazumni raskid ugovora, to neće biti baš dobro po njih. Osim toga, jasno smo naveli da je Milanović prisustvovao sastanku.
Direktor Centra za lokalnu samoupravu (CLS) Nikola Jovanović rekao je da je skandal da je šef kabineta gradonačelnika na zvaničnim sastancima govori kako će da namešta tendere i radi stvari skriveno od javnosti.
„Mislim da zbog ovih stvari i cele afere Kentkart, Šapić više ne mođe da ostane gradonačelnik, a protiv njegovog šefa kabineta ima prostora i za krivičnu prijavu. Gradska vlast je morala da ide na sporazumni raskid ili izmenu ugovora sa Kentkartom, ali su odabrali najgoru opciju: da se odreknu vredne opreme i softvera i da uđu u rizik od penala i naknade štete, što bismo svi mi poreski obveznici morali da platimo“, tvrdi Jovanović.
Iako je gradonačenik Aleksandar Šapić govorio da su mediji požurili da objave da neće biti raskida ugovora sa „Kentkartom„, te doveo u pitanje informacije Nove, realnost je demantovala prvog čoveka Beograda, a potvrdila pisanja našeg portala.
Portal Nova.rs prvi je izveštavao o ovom „gorućem“ pitanju i prvi obavestio javnost o nameri vlasti u Beogradu da reše ovaj problem usvajanjem odluke o sporazumnom raskidu saradnje. Takođe, Nova je prva objavila informacije i o tome da se turski partner protivi ovom rešenju i da neće prihvatiti raskid ugovora.
Podsetimo, privatni partner Grada Beograda za naplatu karata u javnom prevozu turski „Kentkart“ najavio je u ponedeljak mogućnost da spor između njih i Grada Beograda završi na arbitraži, imajuću i vidu da dve strane imaju suprotstavljene zahteve.
Kako je Nova saznala, „Kentkart“ se ovom prilikom rukovodio međudržavnim ugovorom između Srbije i Turske, te poslao dopise premijerki Ani Brnabić, te ministarstvima saobraćaja i finansija kako bi ih obavestio da bi problem trebalo rešiti pre nego što se ode na arbitražu.
Iako je samo pre godinu dana produžen ugovor sa „Kentkartom“, gradonačelnik Šapić je u septembru najavio da će biti raskinut ugovor sa „Kentkartom“, ali da će grad, ipak, morati da plati penale.
“Mora da se osnuje novo preduzeće koje će se baviti naplatom karata i koje će raditi u sistemu javnog prevoza, ne samo u GSP-u, biće uključeno u čitav rad javnog prevoza. Naravno da će biti penala, izračunali smo da penale koje budemo platili su kap u moru onoga što se daje i biće kap u moru ukoliko uspemo da podignemo kvalitet usluge, a onda i naplatu usluge. Jer kad imate naplatu na 15, 20 odsto, kad imate firmu koja ništa ne čini po tom pitanju, a veliko je pitanje i koliko su mogli da čine kad su bili potpuno izuzeti iz sistema “, izjavio je Šapić u septembru na konferenciji za medije na sednici Skupštine Grada.
Nakon toga, gotovo ekspresno osnovano je JKP „Naplata prevoza i usluga“ na čijem je čelu Slaven Andrić, prijatelj gradonačelnika Šapića.
Od novembra do januara nije bilo velikih dešavanja na polju javnog prevoza, ali je već početkom februara objavljeno da se planira da Kentkart ostane u sistemu naplate. Nova je o tome pisala, ali je ubrzo gradonačelnik na sednici Skupštine Grada poručio da će ugovor biti raskinut, ali da su neki mediji bili nestrpljivi.
Nekoliko nedelja kasnije, nakon što je isplivao audio snimak, Šapić je praktično priznao da je Milanović ucenjivao turskog partnera, ali da će konačan sud dati nadležni organi.
„Prvo, taj snimak kruži mesec dana. Meni se preti tim snimkom da ne uđem u sve ovo. Kenkart nam preti da ne bi mi ušli u rasturanje njihovog lopovskog sistema. Ovo je prvi državni službenik koji nudi mito da zaštiti interes grada? Pošto sam tako zaključio iz tog teksta. Što se tiče snimaka, oni nek to predaju nadležnim organima i nek utvrde ko je ovde ko je kome hteo da napravi štetu. Samo se postavlja pitanje, što mu nisu ponudili mito i što se nisu dogovorili s njim“, rekao je Šapić.
Na konstataciju voditelja da je reč o krivičnom delu, Šapić je rekao da je „reč o insinuaciji krivičnog dela“.
„Znači, mi smo došli do toga da oni optužuju nekim snimcima ljude koji rade u upravi grada da su hteli da nameste u interesu grada nekome…“, rekao je Šapić.
Budući da će se još dugo čekati epilog oko afere sa „Kentartom“ i problemima javnog prevoza, Nova.rs će nastaviti da izveštava javnost o svim najnovijim i relevantnim informacijama za sve stanovnike glavnog grada.
Bonus video: Šapićevi problemi sa prezentacijom