Foto: KoSSev

Konfuzija, strah i potisnuta ljutnja – tako se ukratko može opisati trenutno stanje kod vozača na severu Kosova, raspolućenih između onoga što kaže Srbija i onoga što im se dešava na terenu, piše KoSSev. Za neke daleko, navode, to je samo limena tabla na automobilu, ali za ljude na severu Kosova je zapravo životno pitanje i već duže od godinu dana centralni kamen spoticanja. Pored silnih problema koje su im napravile, od barikada i višednevnih zatvorenih prelaza ka centralnoj Srbiji, preko napuštanja institucija, novih izbora, došli su do toga da su im automobili sa KM tablicama praktično neupotrebljivi, piše portal.

Sa njima mogu samo, za sada, unutar severa Kosova ili unutar Srbije. Jarinje i Brnjak, međutim, mogu da pređu samo u jednom pravcu – ka Srbiji, bez mogućnosti da se preko prelaza i vrate. Istovremeno, brine ih to što, ranije određen rok za (pre)registraciju uz olakšice, ističe već u petak.

„Servisna knjižica“ problema

Pitanje registarskih tablica koje za gradove na Kosovu izdaje Republika Srbija (KM, ĐA, PR, PE, PZ, GL i UR), a koje Priština smatra nelegalnim, počelo je da se pokreće još u septembru 2021. godine, odnosno po isteku drugog petogodišnjeg produžetka dela Briselskog sporazuma o slobodi kretanja, kada su u pitanju KS tablice. To je izazvalo 13-dnevnu krizu na prelazima Jarinje i Brnjak, podseća KoSSev.

Kosovska vlada tada je zapravo donela odluku o uvođenju reciprociteta, uvevši probne tablice za automobile sa srpskom registracijom. Nisu ni stigli da primene ovu odluku, jer su Srbi na prelazima postavili barikade, istovremeno kada su se u blizini prelaza stacionirali pripadnici Specijalne Kosovske policije.Kriza je okončana privremenim dogovorom o primeni režima nalepnica za registarske tablice, koje se i dalje primenjuju i za srpske tablice na Kosovu i za kosovske u Srbiji.

Ipak, tenzije su se nastavile i krajem jula 2022. godine, uoči početka primene nove odluke kosovske vlade o (pre)registraciji, odnosno zameni srpskih tablica sa oznakama gradova na Kosovu – za tablice RKS. U nameri da se te tenzije smire, međunarodna zajednica uspela je u dva navrata da interveniše u prolongiranju ovih odluka.

Tri dana uoči novog isteka roka (31. oktobar) kosovska vlada tada je izašla sa novom odlukom o (pre)registraciji – da primenu vrši po fazama. Plan je bio da se njihova odluka o uklanjanju srpskih tablica primenjuje sve do 21. aprila 2023. – počev od opomena, preko kazni, probnih tablica, pa sve do potpunog uklanjanja. Olakšice prilikom uzimanja RKS tada su bile ograničene do 31. marta.

Kako se druga faza primene odluke – mera novčanog kažnjavanja vozača koji RKS tablice nisu uzeli, bližila – Kosovsku policiju na Severu početkom novembra napustili su srpski službenici, odbivši da svoje sugrađane kažnjavaju. Usled novog skoka tenzija, međunarodna zajednica pozivala je kosovske i srpske lidere u Brisel. Tek uoči primene ove druge faze odluke, kažnjavanja vozača, 23. novembra, došlo je do novog dogovora.

Priština se obavezala na to da neće po fazama primenjivati odluku o (pre)registraciji, a Beograd da nove tablice srpskih gradova na Kosovu izdavati neće.

Beograd je potom, 6. decembra, izašao sa uredbom Vlade Srbije o posebnim uslovima važenja registarskih tablica sa srpskim oznakama gradova na Kosovu, potvrdivši da srpski MUP sada i zvanično neće izdavati nove tablice za gradove na Kosovu.

U uredbi su, međutim, naveli tada i da ni nove registracione nalepnice neće da se izdaju, već da će da se produži važenje starih. Prema toj Uredbi, građani su tako mogli da obavljaju tehnički pregled i uzimaju osiguranja, što će im biti dovoljno kao dokaz za vožnju.

Konfuziju kod građana tada je izazvalo to što u Uredbi nije bilo precizirano na kojoj teritoriji će moći da se koriste vozila sa produženim registracionim nalepnicama, potvrdom o tehničkom pregledu i polisom, te nedostatak informacije o tome da li će kao takva moći da prolaze preko administrativnih prelaza i da saobraćaju na teritoriji Kosova i u zemljama regiona.

Uprkos tome što su iz Vlade Srbije poručili da će vozila sa ovakvim tablicama moći da se kreću „kao do sada“, na terenu se, međutim, pokazalo da je njihova zabrinutost bila i opravdana.

Oni kojima je srpska registracija nakon dogovora od 23. novembra, istekla, na prelazima ka centralnoj Srbiji, od kosovskih službenika dobili su upozorenje – da nazad neće moći da se vrate, zato što Kosovska policija ne prihvata tehnički pregled i polisu – kao validnu dokumentaciju za prelazak preko integrisanog prelaza.

Međutim, na terenu se ispostavila još jedna prepreka. Prema svedočenju brojnih vozača, oni ovakvim vozilima i na Severu upravljaju sa rizikom i strahom, da bi ih Kosovska policija mogla sankcionisati.

Njihova zabrinutost je dodatno pojačana višemesečnim upadljivo vidljivim raspoređivanjem specijalnih jedinica, postavljanjem kontrolnih punktova na saobraćajnicama sa jedne i masovnim odlaskom Srba iz Kosovske policije.

„Srpska vlada može da se igra sa svojim odlukama, ali vozilima sa ‘nelegalnim’ tablicama nije dozvoljen ulazak na Kosovo“, poruka je zamenika kosovskog premijera Kosova Besnika Bisljimija, najavivši da će automobil koji se vozi unutar Kosova bez validne registracije biti zaplenjen, a vozač kažnjen sa 150 evra.

Od uredbe srpske vlade 6. decembra, sa druge strane, o problemima koje Srbi na Kosovu imaju na samom terenu a u vezi sa tablicama, prilikom dolaska na prelaze – srpska strana se nije oglašavala, kao ni lokalni srpski zvaničnici.

Šta dalje?

Suočeni sa svim ovim problemima, za građane kojima je registracija prestala da važi nakon 23. novembra, registracija i dalje nedostaju informacije i smernice – Šta dalje?

Kada smo u junu mesecu pitali građane Severa, da li će zameniti svoje srpske tablice sa kosovskim, većina od više od 1.000 odgovora iznela je tada stav – da oni ne žele i neće da uklone svoje KM tablice, odnosno da ih neće zameniti sa RKS.

Štaviše, svega 15% tada potvrdno je odgovorilo da će to učiniti – „ako budu primorani“.

Saobraćaj između Severa i centralne Srbije sa jedne, i Severa i opština južno od Ibra – godinama je intenzivan.

Primera radi, samo u toku jednog dana sa perona mitrovačke autobuske stanice za Beograd krene najmanje 13 autobusa, kao početne stanice.

Takođe, već godinama Srbi i Albanci koji putuju sa juga ka Mitrovici, Novom Pazaru ili nekim drugim destinacijima i obratno, voze automobile sa RKS tablicama, uključujući i lokalne zvaničnike sa juga i severa.

Suočeni sa nedostatkom informacija sa jedne strane, a putovanjem kao nasušnom potrebom – građani se okreću ka registraciji automobila na RKS, jer im to „jedino i preostaje“.

To čine uprkos seriji paljenja automobila, što se povezuje kao zastrašivanje koji su se odlučili na ovakav korak – barem to tako tumače kosovski zvaničnici. Poslednji put – danas.

U Zubinom Potoku noćas su zapaljena dva automobila, kako je potvrđeno sa RKS tablicama. Da su automobili upravo zbog tablica i zapaljeni, saopštio je šef kabineta kosovske predsednice.

Rokovi, redovi i nelagoda

Početkom ovog meseca, prema zvaničnim podacima kosovskog MUP-a, ukupno su 92 vozila prešla sa srpskih tablica na RKS, od kojih 46 sa Severa.

Premda je kosovski premijer, Aljbin Kurti, prošle nedelje kazao da je zadovoljan trenutnim odzivom zamene tablica, građani se i dalje ustežu da javno govore o tome.

Takva je situacija bila i danas. Ispred Auto moto saveza Srbije (AMSS) u Kosovskoj Mitrovici, gde se radi tehnički pregled i uzima polisa i za registrovanje automobila na srpske tablice, ali i za kosovske – zatekli smo kolonu od najmanje deset parkiranih automobila, koji u redu čekaju.

Većina vozača došla je tu da uzme dokumenta, kako bi svoja vozila (pre)registrovala na RKS, prenosi KoSSev.

BONUS VIDEO: Savo Manojlović: Da su pare za Kosovo otišle tamo, svaka enklava bi izgledala kao Beograd na vodi

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar