Do izlaska na birališta u Srbiji je samo 18 dana, a gotovo polovina građana Srbije nema predstavu o tome da će 3. aprila biti održani parlamentarni izbori. Ovo su najnoviji podaci Centra za istraživanje, transparentnost i odgovornost (Crta) i na prvi pogled zvuče poražavajuće po opoziciju. Oni, međutim, za list „Nova“ kažu da nema ništa od kukanja, preostaju im razgovor s građanima uživo i društvene mreže.
Na pitanje koji izbori treba da budu održani 3. aprila, najviše građana odgovara predsednički, znatno manji broj njih navodi parlamentarne i lokalne. Skoro trećina građana (31 odsto) nije znala da treba da budu održani predsednički izbori, skoro polovina (43 odsto) nije znala da se održavaju parlamentarni izbori, dok više od polovine (58 odsto) nije znalo da će biti lokalnih izbora, pokazuje istraživanje Crte.
Važno je napomenuti i da podaci Crte govore da se čak dve trećine građana informišu putem televizija sa nacionalnom frekvencijom. Sve to skupa u ovom trenutku najmanje odgovara opoziciji, s čime su i oni saglasni.
Predsednik Demokratske stranke Zoran Lutovac smatra da ovakva situacija odgovara samo lideru Srpske napredne stranke Aleksandru Vučiću.
– Ako pogledate strukturu stanovništva u Srbiji, jedna trećina ima završenu osnovnu školu ili je bez škole. To su ljudi koji su u egzistencijalnim problemima, koji su zaokupljeni samo jednim problemom, a to je kako da prežive u ovim teškim okolnostima. S druge strane, Aleksandar Vučić ima monopol na politiku u Srbiji i kada želi da nešto dopre do svih građana, on to i učini. To smo videli i na primeru referenduma. Vučić je želeo da referendum prođe ispod radara i to je i uradio. Njemu odgovara da jedini bude prisutan u medijima – kaže Lutovac.
S njegovim stavom slaže se i potpredsednik Narodne stranke Miroslav Aleksić.
– Građani su preokupirani svojim životnim problemima i mali broj je u stanju da prati šta se dešava na političkoj sceni. Izgubili su poverenje u političare koji ih 10 godina ubeđuju i lažu kako je sve dobro. Mene ne čude rezultati ovog istraživanja, po kojem se vidi da građanima nisu u fokusu. S druge strane imamo i ukrajinsku krizu, koja je dodatno skrenula pažnju sa izbora u Srbiji – kaže on.
Sličnog je mišljenja i predsednički kandidat Patriotskog bloka lider Dveri Boško Obradović.
– Činjenica da tako veliki broj građana Srbije ne zna da se održavaju izbori deo je izborne kampanje Aleksandra Vučića. Režimu ne odgovara velika izlaznost i koriste rusko-ukrajinsku krizu da dodatno pasiviziraju građane. Drugi razlog je apsolutna nezainteresovanost mladih ljudi koji su spakovali kofere za odlazak iz zemlje – kaže Obradović.
Kad su u pitanju rešenja koja preostaju opoziciji, predsednik Demokratske stranke kaže da ona postoje, ali da njihovi dometi nisu ni blizu pojavljivanja u udarnom terminu na javnom servisu.
– U ovom trenutku malo je vremena do izbora da se nešto promeni u kampanji. Potrebno je da čovek koji je obesmislio i političku i medijsku scenu ode sa nje, jer ovo onemogućava svaki vid ravnopravne borbe. A nama, opoziciji, preostaje samo alternativa, a to su društvene mreže i razgovor sa ljudima na terenu. To je veoma zahtevan posao, ali dajemo sve od sebe, jer jedno pojavljivanje na RTS-u u udarnom terminu znači milionsku prisutnost. A da obiđete milion ljudi potrebni su vam meseci i godine. Što se društvenih mreža tiče, njihova ograničenost je to što one mahom služe za zabavu, a samo jednim delom i to ne dominantnim za informisanje – navodi Lutovac.
Aleksić je ubeđen da će veliki broj građana koji u ovom trenutku ne znaju koji se izbori održavaju, ipak, izaći na birališta.
– Zato što shvataju da od njihovog glasa zavisi šta će se dešavati u budućnosti. Opozicija čini sve, već mesec dana obilazimo najmanje gradove po Srbiji, držimo tribine, koristimo društvene mreže i one medije kojima imamo pristup. Ne odustajemo.
Nosilac parlamentarne liste koalicije “Moramo” Nebojša Zelenović kaže da nema ništa od kukanja.
– Naše analize govore da će uprkos svemu biti velika izlaznost na ovim izborima. Nema kukanja. Doći do što većeg broja ljudi kroz neposredni kontakt i preneti poruku. Imamo preko 60 lokalnih organizacija koje na tome rade predano svakog dana. Fokusiraćemo se na društvene mreže takođe. Iako vlast troši enormne sume novca na digitalni marketing, ipak u Srbiji postoji milion i tri stotine hiljada ljudi koji neće nikada glasati za ovu vlast. Mi do njih dolazimo. Te građanke i građani se ne informišu preko Pinka, Prve ili Hepija – kaže Zelenović.
Stojković: Anestezirano društvo i Vučićeva funkcionerska kampanja
Kandidatkinja za predsednicu koalicije „Moramo“ Biljana Stojković kaže da je interes Aleksandra Vučića i SNS da se što više anestezira društvo i da imamo što više apstinenata, onih koji neće biti zahvaćeni izbornom groznicom.
– Računaju na svoje biračko telo, koje je ucenjeno, naterano, interesno povezano sa SNS. Što je više apstinenata njemu je bolje. Vučiću je to interes. U međuvremenu celu situaciju koristi da otvara fabrike po Srbiji i udara svakog dana po jedan kamen temeljac. Tako u klasičnoj funkcionerskoj kampanji, koju stalno negira, povećava svoj rejting.
Bonus video: Vučić protiv Vučića – ko je zaista širio paniku u Srbiji
***
Pratite nas i na društvenim mrežama: