Aleksandar Vučić okružen televizorima
Foto: Screenshot Facebook/SNS

Za samo sedam dana Srpska napredna stranka je za kampanju na Fejsbuku i Instagramu potrošila 9.187 evra, a ako nastavi ovim tempom za svega mesec dana potrošiće blizu 40.000 evra. Treba imati u vidu da kampanja zvanično nije ni počela i da će reklamiranje političkih partija biti daleko intenzivnije kako se budu približavali izbori. Prema zvaničnim podacima Fejsbuka, po visini izdvajanja za kampanju u istom periodu prvi iza SNS je pokret Dveri sa svega 636 evra.

Srpska napredna stranka u kampanju za predstojeće izbore ide sa daleko nadmoćnije pozicije. Milioni koje po osnovu poslaničkih mesta dobija iz budžeta omogućavaju joj da non stop izdvaja za reklamiranje na društvenim mrežama.

Podaci o trošenju novca na društvenim mrežama govore da su naprednjaci u februaru intenzivnije krenuli u kampanju. Ta stranka je od 4. avgusta prošle godine do 7. februara 2022. za reklamiranje na toj društvenoj mreži potrošila 33.858 evra, dok je u prvih sedam dana ovog meseca u iste svrhe izdvojila čak 9.187 evra.

Foto: Screenshot

Treba naglasiti da će parlamentarni i beogradski izbori biti raspisani za nekoliko dana, a predsednički tek početkom marta. To bi trebalo da znači da će visina trošenja novca u narednom periodu rapidno rasti.

Sa druge strane, ostale partije ili još ne izdvajaju ili troše minimalne sume za oglašavanje na mrežama.

Prema zvanično objavljenim podacima, po visini izdvajanja prvi posle naprednjaka je pokret Dveri. Za poslednjih šest meseci taj pokret je potrošio 8.078 evra, što je četiri puta manje od SNS. U prvih sedam dana februara Dveri su za Fejsbuk i Instagram izdvojile 636 evra ili čak 14 puta manje u odnosu na stranku Aleksandra Vučića.

Foto: Screenshot

Po trošenju novca za oglašavanje na mrežama sledi SSP. Ta partija je od 4. avgusta do 7. februara potrošila 7.186 evra, dok je od 1. do 7. februara izdvojila 217 evra.

Foto: Screenshot

Demokrate su sa druge strane za kampanju na istim društvenim mrežama potrošile svega 100 evra, dok Narodna stranka i koalicija “Moramo”, formirana za parlamentarne izbore, nisu izdvojile ni cent.

Pokret Ne davimo Beograd, koji će na beogradske izbore izaći u koaliciji pod nazivomo “Moramo za dobar grad”, u poslednjih šest meseci je oglašavanje na Fejsbuku i Instagramu platio 2.990 evra, a u prvih sedam dana februara 100 evra.

Foto: Screenshot

Tamara Branković iz organizacije Crta u izjavi za list “Nova” navodi da političke stranke ne mogu da se oglašavaju na televizijama pre raspisivanja izbora, odnosno proglašavanja kandidatura, te da društvene mreže, odnosno internet, ostaje jedini slobodan prostor koji nije regulisan.

“Samim tim, u potpunosti je očekivano da vladajuća stranka i opozicija počnu sada da ulažu u društvene mreže. Ono što je problematično je kada se na društvenim mrežama pojavljuje sporan sadržaj, gde se sponzorišu na primer video spotovi, plaćeni sa stranica SNS, a nisu obeleženi znakovima, logotipom…, a sa druge strane je scenario u tim spotovima takav da neko iz neke institucije, poput doma zdravlja, javnog preduzeća, muzeja priča o napretku koji je napravljen do sad. To su sive zone protiv kojih ne možemo zakonom ništa da uradimo, osim da ukazujemo na fenomen”, kaže Branković.

Po zakonskim propisima na TV stanicama je zabranjeno negativno oglašavanje i kampanja protiv političkih protivnika.

“To nije regulisano kada je reč o društvenim mrežama. Ne postoji instanca koja bi mogla da reaguje, pa se sve svodi na pojedince koji su pogođeni negativnom kampanjom da sami nešto pokrenu”, navodi Branković.

Ona ističe da društvene mreže u Srbiji nisu dostigle značaj koji imaju televizije sa nacionalnom pokrivenošću, kao i da istraživanja pokazuje da se građani Srbije prvenstveno informišu preko televizija sa nacionalnim frekvencijama kada je reč o politici i izborima.

“Iako postoji ekspanzija društvenih mreža, i dalje u tom pogledu spadamo u tradicionalno društvo. Zanimljiv je podatak da su opozicioni akteri bili aktivniji na društvenim mrežama kada je reč o izborima 2020. Tada nismo mogli da vidimo oglašavanje, ali jesmo količinu objava. Njihova aktivnost je bila konstantna, u nekim situacijama i značajno veća nego kod vladajuće stranke. To je bio pokušaj da se do publike dođe preko društvenih mreža, što može da se objasni činjenicom da ne postoji drugi kanal za aktere opozicije, kada vidimo ogromonu neravnopravnost u medijima”, zaključuje Branković.

Za kampanju po 7,8 miliona evra

Prema proračunu organizacije Transparentnost Srbije, za kampanju za parlamentarne izbore iz budžeta biće izdvojeno 922.530.000 dinara ili oko 7,8 miliona evra. Prema novom zakon, 40 odsto te sume biće jednako podeljeno svim listama koji učestvuju na izborima (i polože izborno jesmtvo), dok se ostatak novca deli strankama koje uđu u parlament proporcionaln0.

Isti iznos, dakle oko 7,8 miliona evra, biće izdvojeno za kandidate na predsedničkim izborima. I u ovom slučaju 40 odsto novca daje se predlagačima kandidata, dok ostatak sume ide ili pobedniku izbora ili onima koji uđu u drugi, proporcionalno broju osvojenih glasova. Kako je pisala “Nova”, ukoliko predsednika dobijemo već u prvom krugu, stranci koja ga je predložila pripašće oko 4,7 miliona evra.  

BONUS VIDEO Predsednik, kampanja i obećanja

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare