Sudeći prema učestalim nastupima Aleksandra Vučića i Aleksandra Šapića, utisak je da su oba Aleksandra u kampanji pred izbore. Dok Vučić obilazi Srbiju, otvara puteve, mostove, slika se sa sveštvenstvom i priprema teren za lokalne i najverovatnije vanredne parlamentarne izbore, Šapić bira drugačija sredstva. Deli besplatne udžbenike, od sledeće godine će i novac, dok je građanima već udelio vaučere i besplatne karte za bazene ili omogućio predškolcima besplatne časove engleskog jezika. Svaki iz svog motiva, šef države i prvi čovek Beograda dodvoravaju se biračima i pripremaju teren za izlazak na birališta.
Iako je do redovnih lokalnih i pokrajinskih izbora, a najverovatnije i vanrednih parlamentarnih ima još šest do osam meseci, glavni akteri su već u niskom startu. Predsednik Srbije, iako formalno neće biti kandidat, krenuo je da obilazi Srbiju i otvara puteve, mostove, bolnice, daruje crkvu, razgovara sa građanima.
Sve to „miriše“ na pripremanje terena pred izlazak na birališta. Vučić neće biti kandidat, ali i istraživanja javnog mnjenja potvrđuju da je i dalje glavni „kec u rukavu“ vlasti jer njegova podrška umnogome nadilazi podršku koju imaju naprednjaci.
Umesto da kampanju prepusti svojim lokalnim funkcionerima, Vučić je već krenuo od grada do grada gde priprema teren za izbore.
Poslednji u nizu bio je Novi Pazar, grad gde je Vučić obišao gradnju magistralnog puta Novi Pazar-Raška, a pre toga je otvorio most u Petrovcu na Mlavi. Na jugu Srbije, u Leskovcu, žonglirao loptu na „lepotici“, papreno skupom stadionu lokalnog kluba, dok je stigao da obiđe i crkvu i tamo udeli darove zbog kojih je dobio ikonu i orden.
Kampanja već kuca na vrata
Dejan Bursać sa Instituta za filozofiju i društvenu teoriju kaže za Novu da se stiče utisak kako su i Vučić i Šapić već ušli u kampanju.
Komentarišući otvaranje puteva, mostova i niz drugih projekata koje najviše Vučić promoviše, sagovornik Nove objašnjava da Vučić negativne stvari koje vezuje za sebe pokušava da neutralište kroz infrastrukturni bum, što je sve deo kampanje.
“Čini se da su obojica već pokrenuli kampanju, Vučić na nacionalnom nivou, a Šapić na gradskom, ali čini mi se sa značajnom različitim ciljevima i kontekstima. Vučićeva kampanja dolazi kao najava onoga što ćemo imaći na proleće, odnosno održavanje lokalnih izbora u više od 140 gradova i opština, pokrajinskih izbora, a već je izvesno i vanrednih parlamentarnih. Vučić je imao problem u vidu velikog pada poverenja i frustracije nacije zbog događaja u maju. Tu pre svega mislim na ubistva u Ribnikaru i okolini Mladenovca, pa seriju protesta, a osim toga imao je i Kosovo koje je bilo veoma aktivno. Sećamo se sastanaka sa Kurtijem u Briselu i Ohridu. To je negativni kapital sa kojim ne može da ide u kampanju, pa to mora da ispegla”, objašnjava Bursać za Novu.
Sagovornik Nove napominje da će Vučić to najbolje „ispeglati“ kada ovaj period, kasno leto, jesen, pa sve do proleća, iskoristi za promociju onoga na čemu je do sada dobijao izbore.
“Investicije, infrastruktura, mostovi, pokrenut je jedan odgorman investioni ciklus i Vučić će to pokušati da kapitalizuje kako bi povećao šanse SNS na svim izborima koji budu na proleće”, nema dilemu Bursać.
„Šapić mora da podigne imidž među biračima, u SNS je autsajder“
Osim Vučića, popularnost među biračima pokušava da podigne i gradonačelnik Beograda Aleksandar Šapić. Praktično od dolaska na čelo grada, Šapić je pokrenuo niz projekata i izdvajanja koji su imali za cilj da ga približe građanina. Doneo je odluku o besplatnim udžbenicima i vrtićima, uveo besplatne časove engleskog jezika za predškolce, bazene tokom leta, a kroz projekat Begradske kartice najavio i niz drugih pogodnosti za Beograđane.
Šapić je iskoristio recept sa Novog Beograda, gde je koristio slične metode, s razlikom što Vučić nije s oduševljenjme posmatrao njegove populističke poteze u glavnom gradu.
Kada je reč o kampanji gradonačelnika Beograda Aleksandra Šapića, Dejan Bursać objašnjava da smatra da je i prvi čovek Beograda u određenoj kampanji, ali da su njegovi motivi drugačiji nego što ih ima Vučić.
„Za sada nemamo najavljeno beogradske izbore na proleće, što ne znači da ih neće biti, ali za sada nisu planirali. Mislim da ih i neće biti jer je Beograd jedno rizično bojište za SNS. Opozicija je prisutnija, ima više nezavisnih medija, ljudi su nezavisniji, opozicija ima infrastrukturu, tu SNS možda može da doživi gubitak. Mislim da je Šapić krenuo u kampanju ne znajući da će biti izbori na proleće u Beogradu, nego jednostavno s saznanjem da bi trebalo da se učvrsti u svojoj poziciji. Pozicija mu je klimava, on je dolazio u razne sukobe sa ostatkom SNS, on je tu autsajder“, naglašava Bursać i dodaje:
„Njegova stranka se utopila u SNS, možda ga i posmatraju kao nekog ko je došao preko reda na pozicije. On sada mora da podigne popularnost i imidž među glasačima u Beogradu da bi povratio i poverenje u stranci. Šapić to radi i s mesta gradonačelnika da bi pomogao pobedu SNS u pojedinačnim opštinama. Rekao bih da Šapić primenjuje isti recept kao kada je bio na čelu Novog Beograda, zna da radi sopstvenu samopromociju i da će mu to pomoći da se učvrsti na poziciji“, podvlači sagovornik Nove.
Da Šapićev imidž u SNS nije na zavidnom nivou potvrđuju i ranije pisanja Nove, gde smo objavili da Šapić ima spreman plan b ukoliko naprednjaci ne žele da ga ponovo kandiduju za gradonačelnika.
Vučić nije bio veliki pobornik ideje besplatnih udžbenika, sa Šapićem je imao i niz trzavica oko odluka u glavnom gradu, dok se odavno pominje Šapićev sukob za beogradskim naprednjacima.
Poslednja Vučićeva izjava u kojoj je naveo da nema besplatnih udžbenika i da to neko mora da plati možda može da se čita i kao određena poruka gradonačelniku. Ništa nije besplatno i to se sve plaća iz budžeta. Šapić je zato rešio da sledeće godine deli novac, a ne udžbenike.
Do sledeće godine građani će minimum jednom na birališta, što znaju oba Aleksandra, pa je kampanja u većoj brzini.