Foto:Shutterstock/Martyn Jandula

Slika vagona koji je iskočio iz šina na kome se nalazio tenk M-84, kao i prevrnutog tenka za izvlačenje (TZI) JBVT na šasiji tenka T 55, koji je ispao sa vagona i naslonio se na potporni izid pruge kod Resavice obišla je pre dva dana društvene mreže. Povela se oštra polemika, koja traje i dalje, oko toga kako se moglo dogoditi da se ovakav incident desi sa vojnim transportom.

Da ne bi mnogo razmišljali, obratili smo se na dve adrese kako bi proverili istinitost fotografija i postavili pitanje šta se zapravo desilo. Jedino su  nam odgovorili iz  „Infrastruktura železnice Srbije“, tako što su  prvo u telefonskom razgovoru za Nova.rs potvrdili da se pomenuti incident dogodio, a zatim smo dobili i detaljne informacije.

„U subotu, 5. decembra, u 13.20 sati, na pruzi Resavica – Despotovac, iz teretnog voza u čijem sastavu su bila 24 teretna vagona, prevoznika „Srbija Kargo“, iskliznulo je ukupno sedam teretnih kola. Šesti i deseti vagon od lokomotive iskliznuli su sa jednim obrtnim postoljem, a od jedanaestog do petnaestog vagona sa dva obrtna postolja. Reč je o vojnom transportu, koji je prevozio tenkove i drugu vojnu mehanizaciju i opremu“, kažu u saopštenju Infrastrukture železnice Srbije.

Železnice Srbije dodaju da prilikom ovog iskliznuća nije bilo povređenih osoba, a železnički saobraćaj između Resavice i Despotovca je trenutno u prekidu. Inače, na ovoj pruzi nema putničkog železničkog saobraćaja.

„Stručne službe „Infrastrukture železnice Srbije“ radile su tokom vikenda na saniranju ovog vanrednog događaja, a na lice mesta stigao je i pomoćni voz, koji služi za raščišćavanje pruge i stvaranje uslova za ponovno uspostavljanje železničkog saobraćaja na toj deonici. Lokomotiva i prvih devet vagona je otkačeno i prevezeno u stanicu Despotovac. Od sedam ispalih vagona, u prethodna dva dana na prugu je podignuto pet vagona“, daju oni i naglašavaju da se i danas radi da se uz pomoć drumske dizalice na prugu podignu i poslednja dva iskliznula vagona.

Kako je saopšteno, železnička komisija radi na utvrđivanju uzroka ovog vanrednog događaja.

„Za svaki slučaj pojedinačno zajednička železnička komisija utvrđuje uzrok iskliznuća. Uzroci iskliznuća teretnih vagona mogu biti brojni, a mogu se odnositi i na stanje železničke infrastrukture, prevoznika i sam transport, kao i na odgovornost izvršnog osoblja koje učestvuje u organizaciji i funkcionisanju saobraćaja. Procedura utvrđivanja uzroka prilikom iskliznuća vagona, kao i rad zajedničkih železničkih komisija, strogo su definisani“, dodaju u Železnicama.

Što se tiče druge strane, Ministarstva odbrane, tu smo naišli po starom dobrom običaju na zid ćutanja kad je u pitanju Nova.rs. Kako bi rekli, ni pisma ni razglednice, kad je u pitanju ovaj događaj, iako im je mejl sa pitanjima uredno poslat.

S druge strane, od kada su objavljene fotografije na društvenim mrežama, među tenkistima i zaljubljenicima u vojni oklop povela se polemika o tome ko je krivac za ovakvu situaciju, da li loša železnička infrastruktura ili su i same posade doprinele da mehanizacija ne bude dobro obezbeđena,  iako su procedure koje se tiču ukrcavanja tenkova, oklopnih borbenih vozila pešadije, oklopnih transportera bilo točkaša ili guseničara jasna, kao i procedura obezbeđenja tereta koji se transportuje.

„Mislim da su na jednoj strani bili pretegnuti španeri i da je njihov raspon od tenka i mesta gde se kači na vagon bio mnogo veći i da je to možda jedan od razlog iskliznuća TZI JBVT sa vagona, jer nije pravilno određena dužina španera, odnosno mesto gde se kači vagon. Inače, na vagonu postoje dva kačenja: jedno blizu tenka i dalje od njega. Ovde naslućujem da su oni našpanovani na veću dužinu od tenka, pa je usled loših vibracija vagona i nagiba u levo odnosno konfiguracije terena došlo do prevrtanja“, kaže izvor Nova.rs koji se više od 30 godina bavio oklopnom tehnikom, a koji je insistirao na anonimnosti.

Inače u pitanju je tehnika Oklopnog bataljona 4. brigade iz Vranja, koji su pre nekoliko dana na poligonu Pasuljanske livade izveli taktičku vežbu sa bojevim gađanjem „Zajednički udar 2020“.

U okviru taktičke vežbe, u uslovima bliskim realnim, uvežbavane su borbene radnje i postupci tenkovske čete u napadu, ojačane mehanizovanim vodom i podržane artiljerijom. Dejstvovano je tenkovima M-84, borbenim vozilima pešadije BVP M-80, samohodnim haubicama 122mm „gvozdika“ i minobacačima 120 mm, a u složenim vremenskim uslovima.

Drugi sagovornik Nova.rs, koji je nekad kao vojno lice radio na utovaru i istovaru MTS na železničkoj stanici Resavica, kaže da je ta deonica pruge poodavno u lošem stanju kao i da vagoni i vuča nisu ništa bolje i on smatra da je odgovornost i na jednima i na drugima. Inače, i on smatra da verovatno posada nije španer stavila na pravo mesto.

Inače, pruga Markovac – Despotovac– Resavica (53 km), izgrađena je pre 85 godina i od tada nije bila rekonstruisana. Zbog toga je putnički saobraćaj na ovoj pruzi obustavljen još 1998. godine, a teretni vozovi saobraćaju brzinom između 10 i 30 kilometara sat.

„Infrastruktura železnice Srbije“ je rekonstrukciju pruge Svilajnac – Despotovac (na pruzi Markovac – Svilajnac – Despotovac – Resavica) započela 15. aprila 2019. godine. Do sada je završeno oko 78 odsto posla na rekonstrukciji ove deonice i ostalo je da se završi još oko tri kilometra.

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare