Teorije o padu MIG 21: Ptica, ljudski faktor ili letelica

Hronika 26. sep. 202008:45
Podeli:
Foto: Foto: Zvornikdanas.com/Ministarstvo odbrane Republike Srbije

Uzrok pada aviona MiG-21 i pogibije dvojice pilota, Zvonka Vasiljevića i Dejana Krsnika, koji su tragično nastradali u rejonu sela Brasina kod Malog Zvornika, još uvek nije zvanično saopšten, ali se navodi nekoliko mogućih verzija.

Jedna od nezvaničnih verzija koja se navodi kao najverovatnija je da su se piloti sudarili sa pticom. Sudari letelica sa pticama su nebrojeno puta izazvali tragedije, a mnogi letovi širom sveta su bili otkazivani upravo zbog toga.

Jedna od teorija je – ljudski faktor – a naveo ju je Petar Vojinović, urednik portala „Tango Six“.

„Po pravilu, kako je rečeno, avion je bio pregledan, a ne može da se dogodi da piloti koji nemaju iskustva sednu u letelice. Znamo da je najveći procenat razloga udesa ljudski faktor. Ovo je, ja mislim, četvrti udes ratnog vazduhoplovstva u poslednjih desetak godina. Ipak, u skoro svim nesrećama se po pravilu dešavalo da je ljudski faktor u pitanju“, napominje Vojinović.

Podsetimo i da su meštani rekli da su videli da je avion nadletao selo, i u jednom momentu je leteo jako nisko, tik iznad krovova kuća. Zatim se čula jaka eksplozija, pa se navodi da su, iz za sada nepoznatih razloga, izgubili kontrolu nad letelicom.

Inače, ovaj avion je bio poslednji avion tog tipa u Vojsci Srbije a u eksploataciji je proveo 34 godine.

U pitanju je ukupno 261. avion tog tipa nabavljen 1986. godine za potrebe Jugoslovenske narodne armije, koji je poslednji remont obavio pre četiri godine. Vojni analitičar Aleksandar Radić izjavio je agenciji Beta da su potpuno nejasni razlozi zbog čega je taj avion uopšte i vraćen u upotrebu, ali da je u Srbiji nepotrebno stvorena slika da sve mora da se koristi.

„Avion je na remont upućen 2010. godine i na njemu je proveo punih šest godina, što je neobično jer se remont ranije merio mesecima. Onda je vraćen u upotrebu, ali je u maju 2018. godine ponovo prizemljen zbog tehničkih razloga. Vraćen je u stroj 7. maja ove godine“, rekao je Radić.

On je rekao da je korišćenje tog aviona bilo vrlo upitno, tim pre što se Srbija stalno hvali da je remontovala eskadrilu modernijih Migova 29.

Foto: Ministarstvo odbrane Republike Srbije

„Ali imate ministra odbrane Aleksandra Vulina koji se hvali da mi i dalje koristimo Strele 2M, iako su one potpuno zastarele. Veliki je upliv politike u struku, previše je jaka potreba da se prikaže da smo jaki. Stvorena je riskantna situacija da treba praviti čuda od stare tehnike“, rekao je Radić.

Govoreći o Migu-21 koji se srušio, Radić je rekao da je taj avion ne samo jedan od poslednjih aviona tog tipa koji je stigao u Jugoslaviju, već i jedan od poslednjih proizvedenih u bivšem SSSR-u i da je to u pravom smislu te reči oldtajmer, odnosno avion za koji je danas veoma teško nabaviti rezervne delove. Te se kao uzrok navodi i moguća neispravnost ove letelice.

Foto: Zvornikdanas.com

Takođe, još uvek nije poznato ni da li su odstupili od maršute leta, jer su nadletali kuće u svom rodnom mestu, za koje nije poznato da li je bilo na regularnoj trasi kojom je trebalo da lete.

***

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram