Autobusi koji su učestvovali u incidentima
Foto: Nova.rs

Serija incidenata autobusa Javnog gradskog saobraćaja nastavljena je i u 2021. godini, a poslednji u nizu dogodio se u ponedeljak na liniji 706, kada je izgoreo autobus. Identična situacija dogodila se i početkom marta ove godine, dok je, sa druge strane, sredinom februara autobus na liniji 50, iz nepoznatih razloga, uleteo u radnju i "pokupio" još osam vozila. Ovakve nezgode samo su ponovo aktuelizovale pitanje koje je već duže vreme mori javnost, a to je kakvim se vozilima voze građani Srbije i koliko su ona zaista bezbedna.

Zglobni autobus na liniji 706, koji je jutros oko 5.30 sati izgoreo u Ulici cara Dušana u Zemunu, samo je jedan u nizu incidenata u kome su učestvovala vozila Javnog gradskog prevoza. U nezgodi, srećom, nije bilo povređenih, a prema nezvaničnim informacijama, vozilo se zapalilo nakon sudara sa automobilom.

Ovo nije prvi put da se ovakve stvari događaju, pa se tako, početkom marta ove godine, zapalio autobus kod „Arhiva“ na Novom Beogradu, a kako se moglo videti na fotografijama, požar je izbio u zadnjem delu vozila.

Foto: Goran Srdanov/Nova.rs

Ne treba zanemariti i da je februara ove godine gradski autobus uleteo u radnju i, tom prilikom, oštetio još osam vozila. Građani su tvrdi da je autobus odjednom „poludeo“, a tada se ponovo aktuelizovalo pitanje iberture, odnosno situacije kada dođe do nekontrolisanog ubrzanja motora, a što se u nekoliko navrata dešavalo sa gradskim autobusima.

Tako se tokom prethodnim meseci dogodilo nekoliko sudara u kojima su učestvovala vozila JGP, ali na sreću, u 2021. godini nije bilo žrtava. Međutim, saobraćajna nezgoda, koja je najviše zabrinula stanovnike Beograda, dogodila se 17. februara u večernjim satima, kada je autobus na liniji 50, privatnog prevoznika „Unakop“, rušio sve pred sobom u Bulevaru kralja Aleksandra.

Foto:TANJUG/ SLAVICA TUVIC

U nezgodi je vozač prošao sa lakim telesnim povredama, a autobus koji je vozio bio je prazan. Oštećeno je osam vozila i jedan lokal.

Kako je tada ispričao jedan od očevidaca za medije, autobus na liniji 50 je prošao na crveno svetlo bez zaustavljanja i pokupio kola sa parkinga, a jedan automobil je bacio na izlog objekta koji je oštećen. Na licu mesta rekli su i da nije bila krivica vozača, već navodno vozila, i da muškarac jednostavno nije mogao da zaustavi autobus.

„Autobus je dobio ubrzanje, udario u parkirano putničko vozilo i zatim se zaustavio na trotoaru. Tom prilikom oštećeno je i nekoliko putničkih vozila i jedan stub ulične rasvete“, saopštili su iz Sekretarijata za javni prevoz.

Reč je, kako su prenele Novosti, o vozilu privatnog prevoznika „Ariva“.

Zidić se obrušio na autobus

U Husovoj ulici na Voždovcu 19. februara oko 14.10 sati došlo je do obrušavanja zidane ograde, pri čemu su cigle razbile bočno staklo na autobusu GSP-a na liniji 25, a jedna putnica je prošla sa povredama.

Stanovnici ovog dela Voždovca, mesecima unazad upozoravali su da ovaj nestabilni zidić može nekog da ubije, ali je reakcija nadležnih očigledno je tada izostala.

Tada je, čini se kao po običaju, povedena rasprava o tome da je uzrok nesreće, sad već „čuvena“ iberturaža, i tehničke greške u autobusu, zbog toga što autobus „sam od sebe podivlja“. Inače, iberturaža predstavlja kvar na dizel i turbo-dizel motorima, a do nje dolazi kada u kompresioni prostor počne ulaziti znatna količina ulja koju motor počne trošiti umesto dizela, što dovodi do nabijanja obrtaja i stvaranja maksimalnog gasa. Usled takve situacije, ne može se kočiti ni nožnom, ni staničnom, ni parkirnom kočnicom, ne može se automatski menjač prebaciti u neutralni položaj a ne pomaže ni gašenje centralne sklopke.

Međutim, pošto se iberturaža obično vezuje za starije modele, neki stručnjaci kažu da greška može biti i sa elektronikom, odnosno kompjuterom.

Nesreće su se uglavnom dešavale na turskim autobusima, ali u slučaju iz februara, incident je izazvao autobus ruskog proizvođača „Liaz“, privatnog prevoznika „Unakop“, koja se bavi prevozom putnika u oktivur konzorcijuma privatnih prevoznika.

Međutim, autobus „Liaz“ učestvovao je u tragediji novembra 2011. godine, kada je vozilo „podivljalo“, vozač izgubio kontrolu i uleteo u park na okretnici na Zvezdari i usmrtio dvoje studenata, dok je treća osoba teško povređena.

Povređeno 18 ljudi

U sudaru koji se 2018. godine dogodio u Bulevaru oslobođenja, a u kome su učestvovala dva autobusa gradskog prevoza i jedno putničko vozilo povređeno je 18 ljudi. U incidentu je učestvovao autobus marke „Liaz“, koji je navodno, kako su tada preneli mediji, dobio turažu.

„Imao sam nameru da se uparkiram. Išao sam pod malim gasom kada je autobus odjednom počeo da bruji. Instinktivno sam stavio nogu na kočnicu i gledao da idem na desno jer je pored mene bio autobus pun putnika. Onda je autobus naglo ubrzao, borio sam se, ali nisam mogao da ga zaustavim. U tom košmaru uspeo sam da ga smotam u pravcu drveta u koje sam udario. Pešake nisam video, bio je sumrak“, rekao je vozač autobusa na suđenju.

Međutim, posle višegodišnjeg suđenja, za ovu nesreću niko nije odgovarao, ni vozač, ni vlasnik privatnog preduzeća kome je autobus pripadao.

Na isto mesto, krajem avgusta 2019. godine došlo je do saobraćajne nezgode u kojoj na svu sreću nije bilo povređenih. Tada je vozilo GSP napravilo karambol, udarilo u drugi autobus i „pokupio“ nekoliko automobila. Tada su iz Sekretarijata za javni prevoz saopštili da će autobusi biti poslati na vanredni tehnički pregled, a prema nezvaničnim informacijama Blica, i tada se govorilo o iberturaži. Bilo je reči o skoro potpuno novom autobusu, turske firme „BMC“, koji je nekoliko meseci ranije stigao na beogradske ulice.

Problema je bilo sa još jednim turskim modelom, „Temsama“, zbog čega ih je „Ariva“ čak privremeno povukla sa ulica. Jedan od incidenata sa njima bio je i maja 2019. godine, kada je autobus „Temsa“ model „Avenue“ u blizini okretnice u Ustaničkoj ulici na liniji 20 naglo i nekontrolisano ubrzao, a zatim pokupio „juga“ i zakucao se u kuću. U nesreći je povređeno četiri osoba, a vozač autobusa tada je izjavio da je namerno skrenuo i zakucao se u kuću jer su sa druge strane bili pešaci. Tada je rekao i da je sreća što je na semaforu bilo zeleno svetlo.

„Autobus je „poludeo“, dobio je iberturažu, a to nije prvi slučaj sa ovim autobusima. Ja lično nisam ranije imao takav problem, ali moje kolege jesu jedno sedam-osam puta“, rekao je vozač Dragoslav K. posle nesreće za Blic.

Inače, „Temsini“ autobus došli su na jesen 2018. godine, a prvi incident zabeležen je u Mirijevu, ali na sreću nije bilo povređenih.

Samo nekoliko nedelja kasnije vozač autobusa marke „Temsa“ je izgubio kontrolu na Slaviji, zakucao se punom brzinom u banderu i tek pukim čudom preživeo.

Zbog serije incidenata, turski autobusi „Temsa“, kompanija „Ariva“, 2019. godine su povučeni sa gradskih ulica, ali su u septembru 2019. godine vraćeni nakon što je posle brojnih zajedničkih ispitivanja i modifikacija sa proizvođačem Temsa iz Turske utvrđeno da ispunjavaju sve bezbednosne uslove.

„Nakon preventivnog povlačenja vozila iz saobraćaja predstavnici kompanije su zajedno sa predstavnicima proizvođača Temsa izvršili niz ispitivanja i testiranja, na predmetnim vozilima u periodu od tri meseca, a izvršena su i dodatna podešavanja sa ciljem povećanja bezbednosti kretanja autobusa“, saopštili su tada iz „Arive“.

„Kobra Guleruz“

U teškoj saobraćajnoj nesreći koja se sredinom jula prošle godine dogodila na okretnici na Miljakovcu, dve osobe su teško povređene. Radilo se o turskom vozilu marke „Kobra“, u vlasništvu Konzorcijuma privatnih prevoznika, a autobus je poslat na vanredni tehnički pregled.

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare