Četvriti je grad po veličini u Srbiji, a ima železničku stanicu i prugu kao neko od zabačenih sela u Srbiji. Železnička stanica u Kragujevcu već dugo je oronula i zapuštena. Da tako više neće biti, aktuelna gradska vlast obećavala je još prošle godine, ali se ništa nije pomerilo s mrtve tačke. Malobrojni putnici stanicu opisuju kao najgoru u centralnoj Srbiji i pitaju se kada će i oni moći da se voze brzim prugama koje se najavljuju.
Kulturno dobro – spomenik kulture Srbije, železnička stanica u Kragujevcu danas je ruina. Izgrađena je pre 137 godina i tada je imala i sprat. Posle zemljotresa ostalo je prizemlje. Jedan šalter je dovoljan za malobrojne putnike, toalet za njih ne radi 25 godina, grafiti svuda, čekaonica je manja od one u Lapovu, a klupama nedostaju daske, prenosi N1.
Putnici su nezadovoljni zbog loših uslova na železničkoj stanici u Kragujevcu, sporosti vozova i zbog njihovog kašnjenja. Putnički voz od Kraljeva do Lapova ide dva i po sata, odnosno 34 kilometara na sat, u proseku.
„Železničku stanicu ne zaslužujemo zato što je prljava i ne održava se. Nema toalet, nema ništa, nema lavaboa, nema vode, neuređen WC, ne održava se. Higijena nula“.
„Ruglo. Ruglo. Najgora stanica u centralnoj Srbiji“.
„Prevoz nemam od sela do ovde. Razočarani smo skroz“.
„Mi nemamo WC poljski. gde da idemo? Tamo preko pruge?
„Ovo je najgora stanica što može da postoji, u okolini. Vi ovde nemate ni WC, ništa nemate. Nikakve usluge. Vozovi kasne. Dva dana idu, pet dana ne idu“.
Infrastruktura železnice nije odgovorila na upite redakcije N1 o stanici. Gradonačelnik Kragujevca Nikola Dašić je u aprilu prošle godine obećao građanima da će u toku 2022. krenuti rekonstrukcija stanice.
„Preduzeće mislim da se zove Infrastruktura železnice. Sada je pri kraju rekonstrukcija železnice Novi Pazar, a prva sledeća u Srbiji je železnička stanica u Kragujevcu. Možda u toku leta već krenu radovi, ali je sasvim sigurno da će do kraja godine početi sa njenom obnovom“, kazao je tada Dašić.
Pre pet dana Dašić je na pitanje N1 odgovorio da on nije nadležan za to pitanje.
„Železnička stanica je pod Železnicama Srbije, tako da se niste obratili na pravu adresu „, kazao je Dašić.
Kulturno dobro iz 1886. godine mora ostati u izvornom izgledu, kaže struka.
„Tako da se ona danas ne nalazi u zavidnom stanju i ja mogu da kažem da pre tri godine oni su se nama obratili sa projektom, Infrastruktura železnice, sa projektom tekućeg održavanja samog objekta u smislu, pre svega, stolarije i nekih drugih elemenata ali bez naših uslova, a i taj premer i predračun je bio sa nekim radovima koji su nama bili neprihvatljivi, kao što je ugradnja PVC stolarije i nešto slično, što je na objektu iz 19. veka apsolutno neprihvatljivo“, istakao je direktor Zavoda za zaštitu spomenika kulture Kragujevca Nenad Karamijalković.
Čekaonica železničke stanice se ne greje. Peći na ugalj su uklonjene pre 20 godina. Putnici se smrzavaju. U Šumadiji vozovi se ne kreću 200 na sat, kao na deonicama pruga na severu Srbije, već oni „jure“ 27 na sat, između Kraljeva i Kragujevca. Pruga Kragujevac-Lapovo je rekonstruisana, ali je prosečna brzina putničkih vozova i dalje 58 km na sat. Sve vlasti su 40 godina obećavale elektrifikaciju pruge koja povezuje istok i zapad Šumadije. Na obećanju je i ostalo.
BONUS VIDEO: Koja je sudbina 17 radnika kragujevačkog vodovoda koji su nakon protesta otpušteni