Podeli
Iscrtavanje GSP autobuskih stajališta za putnike u gradskom prevozu u Beogradu, Foto: Vesna Lalic/Nova.rs

Kada od 8. maja ponovo počne da radi gradski prevoz u Beogradu, u njega će moći da uđu isključivo zaposleni - tačnije oni koji imaju plaćenu majsku dopunu na svojim personalizovanim bus-plus karticama za zaposlene. To znači da će svi oni koji sa poslodavcem nemaju potpisan ugovor o radu - na posao morati da idu pešice, ili će morati da prave nove kartice i plaćaju prevoz skuplje nego što su do sada. Pojedinačne karte koje se otkucavaju pri ulasku u vozilo - neće važiti.

Ne priznaje ih poslodavac – ne priznaje ih ni Gradsko saobraćajno preduzeće Beograd.

Prema najavama iz Sekretarijata za javni prevoz Beograda, u gradski prevoz će od 8. maja moći da uđu samo građani sa plaćenom bus-plus karticom za zaposlene.

Ova, takozvana “personalizovana” mesečna bus-plus karta za zaposlene, za prve dve zone u Beogradu, košta 3.275 dinara.  Kada se građanima izdaje ovakva kartica, niko od njih ne traži da se dostavi potvrda o zaposlenju. Jer – sve ostale “kategorije” građana imaju pravo da se voze po nižoj ceni od ove.

Tako nezaposleni, na primer, svoje vožnje za mesec dana, preko svoje lične bus-plus kartice, plaćaju 1.120 dinara.

Otvaranje gradskog saobraćaja i uslovljavanje da se u autobuse, trolebuse i tramvaje u prvoj fazi ne može ući ni sa jednom drugom kartom, osim za zaposlene, u neravnopravan položaj stavlja mnoge građane koji moraju na posao, a nemaju ovakve personalizovane karte. I to ne iz razloga što se “švercuju”, već iz razloga što rade slabo plaćene poslove, ne ide im ni staž, ni osiguranje, nemaju nikakvu naknadu za prevoz od svog “gazde” i jedini način da zarade za golu egzistenciju je da koriste prevoz plaćajući jeftiniju kartu – kao nezaposlena lica.

Neko bi rekao da na ovaj način izvrdavaju pravila, jer činjenica da ipak nešto zarađuju ih svrstava u zaposlene koji mogu da plate skuplju kartu od 3.275 dinara za dve zone.  Međutim, šta ćemo sa njihovim poslodavcima koji krše sve moguće zakone ne prijavljujući ih i terajući ih da rade u sivoj, ili čak crnoj zoni?

U Srbiji, podsetimo, više od pola miliona ljudi ima nesigurne poslove.

Ako se isključi poljoprivreda, za 191.200 ljudi u našoj zemlji bi se moglo reći da rade “na crno”, potpuno neprijavljeni, za državu “nevidljivi”. Toliko zvanično (Anketa o radnoj snazi, Republički zavod za statistiku) iznosi broj “neformalno zaposlenih” u Srbiji.

Na to treba dodati još oko 458.000 ljudi (poslednji dostupni podaci Eurostata, pre korona krize) koji u našoj zemlji rade na određeno i na privremenim poslovima. To je ukupno gotovo 650.000 ljudi, od kojih su mnogi, zbog pandemije koronavirusa i vanrednog stanja – prvi ostali bez posla.

Zašto oni u potragu za svojom egzistencijom ne mogu da krenu koristeći kartu za jednu vožnju?

Nova pravila

Foto: Shutterstock

Gradska vlast je pravila već usvojila. U prvoj fazi moći će da se voze samo oni koji idu i vraćaju se s posla, ali uz uslov da su – zaposleni.

“U prvoj fazi vozila gradskog prevoza će moći da koriste samo zaposleni i to oni koji poseduju personalizovanu bus-plus karticu sa oznakom A1, tj. kao zaposlena lica”, rekao je za RTS Jovica Vasiljević iz Sekretarijata za javni prevoz.

On je istakao da će radni nalog biti potreban zaposlenima ukoliko budu išli na posao ili se vraćali s posla za vreme policijskog časa. Biće obavezno nošenje maski i rukavica, ulaziće se na jedna, a izlaziti na druga vrata.

“U svakom vozilu će biti redar koji će kontrolisati da li građani nose maske i rukavice, kao i koliko je ljudi u vozilu. Na sedištima će biti postavljene nalepnice sa uputstvom na koje sedište sme, a na koje ne sme da se sedne, kako bi se poštovalo pravilo distance “, naveo je on.

Preporuka je da se ne koriste klima-uređaji, već da otvaraju prozori i da se obezbedi prirodna ventilacija. Ipak, u vozilima u kojima nije moguće otvaranje prozora biće uključivana klima u danima kada budu visoke temperature. Kako je rekao, biće pojačana dezinfekcija svih vozila, a obaveza vozača je da na svakoj okretnici provetre autobuse, kao i da se dezinfikuju validatori i rukodržači.

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram

Komentari

Vaš komentar