Foto: TANJUG/ NIKOLA ANDJIC/bs

Ministarstvo za saobraćaj nema nikakve nadležnosti da stopira ili da nalaže sprovođenje javnih nabavki Puteva Srbije, ocenila je danas Transparentnost Srbija (TS).

„Javno preduzeće Putevi Srbije je naručilac u smislu Zakona o javnim nabavkama i snosi punu odgovornost za zakonito planiranje i sprovođenje nabavki. Vlada ima mogućnost da na njihove javne nabavke utiče tako što će dati ili uskratiti saglasnost za njihov godišnji program poslovanja, međutim i tu se pita Vlada u celini, a posebno Ministarstvo privrede, kao nadležno za sva javna preduzeća“, navala je TS u saopštenju.

Posle pisanja medija da Putevi Srbije planiraju javnu nabavku redizajna logoa preduzeća po ceni od pet miliona dinara, ministar građevinarstva saobraćaja i infrastrukture Tomislav Momirović juče je objavio da je ta nabavka, deo plana iz 2019. godine, stopirana, kao i još neke, i da je novac preusmeren na infrastrukturne projekte.

TS je ocenila da, ako je javna nabavka Puteva Srbije bila vidljiva u programu poslovanja, onda je Vlada propustila priliku da se o tome odredi kada je odobravala planove za ovu godinu.

„Iako faktički uticaj resornog ministarstva na javna preduzeća nesumnjivo postoji, on se ne zasniva ni na kakvim zakonskim ovlašćenjima – odluka o tome da li će planirana nabavka biti sprovedena zavisi isključivo od odluke direktora koji je na osnovu Zakona o javnim preduzećima ovlašćen da o tome odlučuje“, ukazala je TS. Međutim, problem je što, kako je podsetila ta organizacija, u Putevima Srbije trenutno nema nikoga ko bi na zakonit način mogao da odlučuje o tome koje će javne nabavke biti raspisane, niti da zaključuje ugovore nakon sprovodenog postupka javne nabavke, jer je ;vršiocu dužnosti direktora tog javnog preduzeća mandat istekao 2014. godine.

Nemanja Nenadić Foto: Zoran Mrđa/FoNet

„Usled toga, svi ugovori o javnim nabavkama koje zaključi bivši vršilac dužnosti, ili neki drugi službenik po njegovom ovlašćenju su ništavi, bilo da su nabavke potrebne ili nepotrebne, i bez obzira na to da li su dodeljene u poštenom ili nameštenom postupku“, ističe se u saopštenju TS.

Analizirajući planiranu nabavku usluge redizajn logoa Puteva Srbije, TS je navela da to što je procenjena vrednost nabavke previsoka može da ukazuje na nekoliko stvari.

„Najbenignija pretpostavka bi bila da procena vrednosti nije vršena na osnovu ispitivanja tržišta, već da je određena ‘odokativno’, bez namere da se posao namesti za neku konkretnu firmu. U tom slučaju bi se u otvorenom postupku, da je nabavka sprovedena, došlo do najpovoljnije cene, koja bi mogla biti i znatno niža od one koju je preduzeće bilo spremno da plati“, smatra TS.

Druga mogućnost bi bila da je ispitivanje tržišta urađeno, i da su planeri nabavki u Putevima Srbije imali pred sobom primere nekih drugih javnih preduzeća ili državnih organa koji su zaista platili tako visoku sumu za izradu ili redizajn svojih simbola. Ukoliko se to desilo, onda bi to značilo, kako je upozorila TS, da postoji znatno veći problem nego što je rasipanje javnih sredstava za nabavku samo jednog preduzeća. ; Kako se tumači, najgore bi bilo da je zaista postojala želja da se posao namesti za neku određenu firmu, kojoj bi bila isplaćena cela planirana suma. Međutim, za tako nešto nije dovoljno samo ‘naduvati’ procenjenu vrednost nabavke, konkurencija bi morala da se eliminiše i kroz postavljanje diskriminatornih uslova ili neadekvatnih kriterijuma za odabir ponude.

„U celoj toj priči, mada apsurdno zvuči, čak je i dobro to što je vrednost procenjena iznad realne. Naime, da je nabavka planirana u realnom iznosu (ispod jednog milion dinara), ona uopšte ne bi morala da bude ni raspisana, već bi preduzeće Putevi Srbije moglo da se obrati neposredno potencijalnim pružaocima usluga po svom nahođenju“, ukazala je Transparentost Srbija.

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar