Podeli
Foto: N1

Prorežimski mediji već nekoliko nedelja spinuju i napadaju Junajted grupu optužbama da skriva presudu kojom je njen suvlasnik Dragan Šolak, u svojstvu privatnog lica,  dobio televizije "Pink" i "Studio B", kao i list "Informer" na sudu u Cirihu zbog klevetanja i širenja laži u medijima. Nažalost, ovom spinu se pridružilo i Udruženje novinara Srbije, i to u zajedničkom nastupu aktuelnog predsednika UNS Vladimira Radomirovića i bivše predsednice UNS i Radomirovićeve bivše urednice Ljiljane Smajlović.

Podsetimo, jutros je gostujući u jutarnjem programu Nova S televizije, članica Suda časti Udruženja novinara Srbije Ljiljana Smajlović, govorila o presudi koju je doneo Okružni sud u Cirihu, kojom je suvlasnik Junajted grupe na sudu dobio televizije  “Pink” i “Studio B”, kao i list “Informer” zbog klevetanja i širenja laži.

Pozivajući se na profesionalni kodeks novinara, Smajlović je istakla da je naš portal i televizija N1 trebalo da “napomenu da nisu imali u na uvid presudu, a ne samo da objave saopštenje Junajted medija”.

Ljiljana Smajlović Foto: Nova S

“U Kodeksu novinara postoji rečenica da je uređivačka politika samostalna i da ne mogu interesi gazda da diktiraju uređivačku politiku. Razočarana sam u N1 i Novu, da nas nisu obavestili o tome da nisu imali uvid u presudu. Uvek je dozvojeno objavljivanje saopštenja, ali red je da se kaže, bez obzira na gazdu, mi nismo imali uvid u presudu”, smatra Smajlović.

Ova ocena je izrečena i pored toga što je više puta saopšteno da švajcarski zakon ne dozvoljava da se tužbe privatnih lica i procesi u kojima oni učestvuju dostavljaju trećoj strani, što je potvrdio i sam sud. Dostavljanje presude bi bilo u suprotnosti sa zakonom, a neistina je i da tuženi nisu obavešteni o vođenju procesa protiv njih, o čemu svedoče i dokumenta koja objavljujemo, iz kojih se jasno vidi da je Ministarstvo pravde uredno obavestilo sve tužene ponaosob o procesu koji se vodi u Švajcarskoj.

Foto: Nova.rs
Foto: Nova.rs
Foto: Nova.rs
Foto: Nova.rs

Tuženi Insajder tim se, na primer, nije odazvao pozivu Prvog osnovnog suda koji je postupao po zamolnici, iako je im je poziv upućen tri puta, ali jeste njihov zakonski zastupnik Dragan Vučićević. To je prema zakonima u Švajcarskoj bilo dovoljno da sud utvrdi da je poziv uredno dostavljen. Presuda i informacije o procesu su uredno dostavljene optuženima i oni su blagovremeno pozvani da učestuvuju u ovom procesu, što pokazuju i dokumenta.

Vladimir Radomirović Foto:Medija centar Beograd

Dodatno čudi da se Smajlović i Radomirović, kao “zaštitnici” novinarskog kodeksa, uopšte nisu zainteresovali za pisanje tuženih (i osuđenih) medija o Šolaku, već su se samo upustili u spin istih medija o tome kako United grupa presudu “krije”. Time se UNS jasno svrstao na stranu režimskih i propagandnih medija.

Pročitajte još...

Podsetimo, portal Nova.rs je pitanja o ovim optužbama prosledio UNS-u, tražeći obrazloženje zašto iznose neistine u svojim tekstovima, pre proveravanja svih podataka vezanih za postupak, za koji su, inače, interesovanje pokazali tek nakon što su tuženi mediji pokrenuli hajku, dok ih pre toga pomenuti spor nije interesovao. Ipak, odgovore na pitanja nismo dobili, osim pukog ponavljanja onoga što se u prorežimskim medijima može pročitati svakodnevno.

Iz UNS-a tvrde da su pomenutog stava jer “Junajted grupa tvrdi da ima presudu, ali je ne daje na uvid javnosti”.

Foto: Promo

“Reagujemo tako na osnovu toga što Junajted grupa tvrdi da ima tu presudu, a ne dozvoljava da je javnost vidi, bez objašnjenja zašto to čini. O ovom “građanskom sporu” izvestili su mediji u vlasništvu Junajted grupe kao da su imali uvid u presudu, a nisu. To je suprotno osnovnim pravilima novinarstva. Argument suda da bi objavljivanjem presude bili ugroženi lični podaci strana u postupku ne stoji, jer takvi podaci mogu biti zaštićeni i posao je suda da ih zaštiti ali ne tako da odbije uvid u celu presudu. Nas ne zanimaju lični podaci Dragana Šolaka i drugih u sporu, već presuda o kojoj su mediji u vlasništvu Junajted grupe izvestili, a da je nisu videli”, navodi Vladimir Radomirović, predsednik UNS.

Radomirović i Smajlović se pozivaju na “osnovna pravila novinarstva”, ali ne nalaze za shodno da upute bar neku kritičku reč za medije koji kleveću i dezinformišu javnost već duži niz godina.

Dragan Šolak Foto: United Media

Radomirović tvrdi da se “nijednom rečju u tekstu UNS nije zauzeo stranu ni Junajted grupe, ni tuženih, niti je naš posao da zauzimamo stranu. Posao UNS-a je da tačno izvesti o medijski relevantnim događajima koji su samim tim od značaja i za javnost u Srbiji. Od Junajted grupe smo tražili presudu, a ona je odbila da nam je dostavi. Pitanje je zašto Junajted grupa ne dozvoljava javnosti da ima uvid u presudu”.

Ipak, Radomirović nije želeo da dirketno odgovori na pitanje kako je moguće da se UNS dosad nije bavio sadržajem koji pomenuti mediji plasiraju o Šolaku, o kome postoji i pravosnažna presuda švajcarskog suda, kao ni na pitanje o tome zašto se drže stava da “narečeni mediji nisu obavešteni o suđenju”, kada znaju da je Ministarstvo pravde poslalo zamolnice svim tuženima, na molbu švajcarskog suda. Ako i ne znaju ili su zaboravili, ovde su dokumenta, da se podsete.

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram

Komentari

Vaš komentar