Foto: Pritnscreen/YouTube/I love Zrenjanin

Regulatorni institut za obnovljivu energiju i životnu sredinu (RERI) žalio se Ministarstvu za zaštitu životne sredine, kao drugostepenom organu odlučivanja, i traži da se poništi rešenje kojim se od kineske kompanije Šangdong Linglong traži da izradi Studiju procene uticaja na životnu sredinu povodom izgradnje miksera za proizvodnju gume.

Kako je za Vojvodjanski istraživačko-analitički centar (VOICE) rekla pravnica Hristina Vojvodić, RERI smatra da Pokrajinski sekretarijat za urbanizam i zaštitu životne sredine nije smeo da izda rešenje za jedno fabričko postrojenje već je to trebalo da učini za kompletan industrijski kompleks koji se gradi u Zrenjaninu.

VOICE piše da je Linglong izgradnju podelio na četiri celine i na taj način uspeo je da izbegne izradu studije o uticaju na životnu sredinu prilikom izgradnje fabričke ograde i pratećih objekata. U međuvremenu je obavezan da izradi Studiju uticaja u vezi sa izgradnjom same fabrike, a najnovijim rešenjem obavezan je da učini isto i prilikom izgradnje miksera za proizvodnju sirove gume.

„Postupak je potrebno poništiti i započeti ga iznova. Ne možemo da tvrdimo da je Pokrajina namerno izdala ovakvo rešenje, ali možemo da tvrdimo da ono nije u skladu sa zakonom. Zakon o opštem upravnom postupku je propisao da rešenje mora da bude jasno i čitljivo svakom“, rekla je Vojvodić za VOICE i dodala da se RERI zalaže za poništenje rešenja Pokrajinskog sekretarijata i ponavljanje cele procedure.

Prema njenoj oceni, ovo je jedinstvena situacija da je jedan projekat podeljen na četiri celine, ako se uzme obzir da je to, kako je često nazivaju, jedna od najvećih investicija u Srbiji.

„Investitor može da pokuša da podeli projekat na više manjih celina, ali je na nadležnim organima da ga upozori da takvo ponašanje nije u skladu sa zakonom. Smatramo da je ovo jedinstven projekat jer funkcionalno predstavlja jedinstvenu celinu“, smatra Vojvodić.

Upozorila je i da je važno istaći pitanje izdavanja integrisane dozvole, jer je za odredjena postrojenja u gumarskoj industriji nju neophodno pribaviti. Prema njenim rečima, takvim pristupom u slučaju buduće zrenjaninske fabrike maksimalno bi bio smanjen štetan uticaj rada postrojenja na životnu sredinu.

Ne dele mišljenje

Pokrajinski sekretarijat ne deli mišljenje RERI-ja te u svom rešenju iznosi stav da za zrenjaninsku fabriku „nije neophodna integrisana dozvola“ jer se u budućem postrojenju neće proizvoditi osnovne organske hemikalije za proizvodnju gume, „nego će se ove hemikalije koristiti za proizvodnju sintetičke gume“.

Ministarstvo zaštite životne sredine može da poništi rešenje nadležnog organa u AP Vojvodina, ali ne može da ga ukine.

„Ukoliko bi bilo izradjeno više zasebnih studija o proceni uticaja za delove industrijskog kompleksa njihovi zbirni uticaji bi bili manji od uticaja na životnu sredinu koji bi navedeno postrojenje imalo ako bi se radila studija za celokupni industrijski kompleks. Ovim se gubi sama ideja i suština procene uticaja. To je pitanje odgovornosti vlasti u Zrenjaninu i vlasti na pokrajinskom nivou“, smatra Vojvodić.

Prema njenim rečima, sve vreme najveći problem je što javnosti nisu pružene potpune informacije. Ona smatra da je svakom gradjaninu trebalo objasniti koliki će biti kapacitet, koliko će biti zagadjenje i šta će se i na koji način u fabrici guma proizvoditi, kako bi bile poznate i potencijalne posledice takve proizvodnje.

„Ne može investitor da odredi kapacitete pa da onda radi studiju o proceni uticaja. Ako postoje neki ograničavajući faktori, onda instalisani kapacitet mora biti manji, a samim tim i pomoćni objekti ne moraju biti tog kapaciteta“, rekla je pravnica RERI-ja.

Bazične sirovine koje se koriste za proizvodnju pneumatika su čadj, kreda, eterična ulja, sintetički kaučuk i stearin (derivat na bazi sumpora). Takve fabrike imaju mnogo mikserskih kapaciteta gde se mešaju sastojci od kojih se ona kasnije proizvodi.

Prema mišljenju stručnjaka, problem sa čađi u vazduhu može biti prisutan ukoliko se ona dobro ne skladišti, a isti je slučaj sa kredom i sumporom. To se takodje odnosi i na sam proces proizvodnje jer ako nije zaokružen može dovesti do toga da vetar raznosi štetne materije i razvejava ih po okolini. U ovom slučaju to su poljoprivredno zemljište, grad Zrenjanin, obližnja sela i specijalni rezervat prirode Carska bara udaljen dva kilometra od buduće fabrike.

Prema najavi kineskog investitora, fabrika gume biće izgradjena u tri faze, a prva faza trebalo bi da bude gotova 2021. godine. Kompletan završetak radova najavljen je za mart 2025. Kada fabrika bude u potpunosti izgradjena, u njoj bi trebalo da se proizvodi 3.600 tona finalnih proizvoda ili 13,6 miliona komada guma godišnje.

Na sajtu kompanije Linglong piše da će se u zrenjaninskoj fabrici „primenjivati nove tehnologije kao što su veštačka inteligencija, mobilno istraživanje i industrijski roboti“, a da će sama proizvodnja podrazumevati „odličan kvalitet, zelenu proizvodnju i vrhunski brend“.

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar