Novim Generalnim urbanističkim planom Novog Sada otklonjena je i poslednja prepreka da Novi Sad dobije svoju verziju Beograda na vodi. Izgradnja stambeno-poslovnog kompleksa, kolokvijalno nazvana „Novi Sad na vodi“, planirana je na prostoru starog brodogradilišta na obali Dunava koje je pre par godina već kupio provereni i pouzdani SNS investitor, kompanija Galens. Koincidirajući sa željom investitora da zida na priobalju, novosadski urbanisti su novim GUP-om praktično isforsirali milionske investicije na obali reke, za koje nezavisni stručnjaci tvrde da su potpuno nepotrebne.

U gradu u kom dobar deo naselja nema ni kanalizaciju, vlast daje prioritet izgradnji veslačke staze i nepotrebne nove obaloutvrde, bez ikakve prethodne studije koliko će ova investicija koštati građane, kao i kakav će im benefit doneti. Ono što je nesporno je da će izgradnjom veslačke staze i pomeranjem bedema Grad “pomoći” Galensu da njegov kopmleks praktično dobije izlazak na priobalje, jednoj od retkih stvari koja u Srbiji, još uvek, ne može biti u privatnom vlasništvu. Upravo ovo je bila jedna od spornih tačaka javne debate između stručnjaka iz Društva arhitekata Novog Sada (DaNS) i predstavnika javnog preduzeća „Urbanizam“, koje je učestvovalo u izradi novog GUP.

„Vređa nas kada nama govorite da sve to radite zbog neke veslačke staze, za koju nikada nije napravljena ni ekonomska studija o njenoj isplativosti. Ne znate ni koliko će koštati niti koliko će od nje grad prihodovati. Ne postoji nikakav javni interes da brodogradilište bude novi stambeno poslovni projekat, niti postoje demografski parametri da postoji potreba za novim stanovima. Uvredljivo je da nam uporno govorite da to radimo zbog veslačke staze i da zbog toga pomeramo obaloutvrdu oko brodogradilišta“, rekao je predstavnicima Urbanizma arhitekta Slobodan Jović, napominjući da u Novom Sadu postoje urgentniji infrastrukturnu problemi od nove utvrde i veslačke staze. Njegov kolega Miljan Cvijetić, predsednik DaNS, takođe je tražio od urbanista da pojasne koji je interes Novosađana da „se zaduže“, da bi Grad investirao ovaj nepotreban projekat koji će doneti benefit samo određenom broju građana. Uprkos tome što o tome zvaničnici ne govore, činjenica je da će izgradnja nove obaloutvrde i veslačke staze koštati desetine miliona evra.

Istovremeno, u Novom Sadu postoje čitava naselja u kojima još uvek nedostaju stotine kilometara kanalizacije, vodovoda, asfalta … Iz ove namere očigledno je, kako je rečeno u debati, da u ovom delu GUP nije vođen javnim interesom, već interesom investitora. U nameri da negiraju ovu činjenicu, predstavnici Urbanizma su izjavili kako grad „neće finansirati deo obaloutvrde oko privatne parcele“, već da će taj deo „finasirati privatni investitor“, odnosno Galens.

„Omogućiti investitoru da menja liniju obaloutvrde jer tu ima parcelu bi bilo isto kao da dozvolite privatnom investitoru da izgradi sebu bulevar u gradu“, rekao je Jović, napominjući da „ne zna da li je to uopšte zakonski moguće“ . Braneći GUP, direktor Urbanizma Dušan Miladinović je rekao da ne zna koliko će koštati izgradnja, niti koliko će Grad njome prihodovati, ali je istakao da će time Novi Sad dobiti „novu bezbednu gradsku plažu sa čistijom vodom“.

„Nova plaža, marina i veslačka staza će biti veliki potencijal, ali ne znam koliki će biti prihodi. Staza nije tu samo zbog veslača i kajakaša, već će moći da je koriste svi u svako doba godine, i kupači i amateri, a na njoj će se održavati i sportski događaji lokalnog i međunarodnog karaktera“, rekao je Miladinović, napominjući da će nova staza „uticati i na razvoj sporta“.

Iz kompaniji Galens su još prošle godine za 021 poručili da su oni spremni za projekat „Novi Sad na vodi“, čim se „steknu zakonski uslovi“.

„U budućnosti, kada se za to steknu zakonski uslovi i ako bude struka dala „zeleno svetlo“, na prostoru „Brodogradilišta“ planiramo izgradnju najmodernijeg, humanog stambeno-poslovnog kompleksa, po ugledu na evropska uređena brodogradilišta pretvorena u nove omiljene gradske četvrti“, kažu u 2Galensu“ i dodaju da bi taj prostor „bio otvoren za sve građane“, naveli su iz ove kompanije. Novi Generalni urbanistički plan bi se već polovinom marta trebao naći pred gradskim odbornicima, kada će se i zvanično saznati da u li će se u Novom Sadu „zeleno svetlo“ za Galens ikada ugasiti.

Bonus video: Zašto je izgradnja muzeja Đorđa Balaševića podelila Novi Sad

Pratite nas i na društvenim mrežama:
Facebook
Twitter
Instagram

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare