Foto: Nenad Mihajlović/Nova.rs

Nepovoljna hidrološka situacija, prouzrokovana ekstremno visokim temperaturama i najvećom sušom u Evropi u poslednjih deset godina, nije zaobišla ni Dunav. Zabrinjavajuće nizak vodostaj otežava rečni transport u gotovo svim državama.

Reka sa najviše imena, ovog leta mogla bi se zajednički opisati u svih 10 zemalja kroz koje protiče – silni Dunav oslabio. Zbog toga su od izvora primenjena ograničenja na plovidbu.

„Veliki kruzeri, putnički saobraćaj je skoro pa zaustavljen, budući da putnički brodovi češće imaju dublji gaz nego teretni, i zbog toga su oni onemogućeni i na Dunavu i na Rajni da saobraćaju. S druge strane teretni saobraćaj nije prekinut, ali svi veliki brodovi idu sa uvrh glave sa četvrtinom, a najčešće sa petinom mogućeg opterećenja. Sva nafta, lož-ulje, građevinski materijal, koji se inače rekama transportuje, sada se mnogo sporije transportuje“, navodi dopisnik RTS-a iz Nemačke Nenad Radičević.

Manje tereta nosi veće troškove. Sa finansijskim gubicima plovi se i pojedinim delovima na 588 kilometara dugoj trasi Dunava kroz našu zemlju. Obustave saobraćaja, kažu nadležni, uprkos velikoj suši nema, ali ima problema.

„Najveće probleme smo imali na sektorima Arankinada i Čortanovci. Arankinada je u međuvremenu regulisana i tu nemamo više problem, a što se tiče Čortanovaca, radovi su u toku“, kaže pomoćnik ministra za vodni saobraćaj Veljko Kovačević.

„Dunav je toliko opao da se za svakim brodom koji prođe diže oblak prašine“, reči su novosadskog kantautora, a današanja slika iz tog grada pokazuje da nije tako daleko od te pošalice. Na 10 kilometara kroz Novi Sad iz vode su izronila peščana ostrva, koja prethodnih dana nisu uspeli da izbegnu svi – nasukalo se nekoliko barži i brodova.

Foto: Nenad Mihajlović/Nova.rs

Peščani sprudovi u Novom Sadu nisu čudo. Viđali su ih Novosađani i prethodnih godina, ali u ovoj količini i ovom broju kažu ne pamte još od 2003. U ovom trenutku Dunav je za oko dva metra niži nego prosečno.

„Ovakvo stanje nismo imali odavno. Razlog pojave je izuzetno mala količina atmosferskih padavina, pa onda plus i mala količina snega na planinama u toku zime i to je rezultiralo opadanjem vodostaja“, objašnjava Božidar Beloš iz „Voda Vojvodine“.

Sa najtežim uslovima za plovidbu susreću se brodovi koji se upute u Bugarsku.

„Nizvodno od Srbije imamo ogroman problem u Bugarskoj, gde je potpuna obustava plovidbe u sektoru Belene ili Dunavica. Tako da je to ozbiljan problem koji na nas utiče, zato što jedan deo uglja koji treba da se preveze za potrebe termoelektrane ‘Nikola Tesla’ dolazi iz Bugarske, preko luke Ruse“, kaže Kovačević.

Za rešenje problema recept je jednostavan, ali neizvestan. Kiša. Kada će, niko ne zna sigurno, nagađa se da bi bar nakratko stanje moglo da se popravi za desetak dana, piše RTS.

BONUS VIDEO – Ada Kale – duh Orijenta koji je nestao pod talasima Dunava

Pratite nas i na društvenim mrežama:
Facebook
Twitter
Instagram

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar