Foto:Srđan Božinović/Ana Marković/Shutterstock

Kriminal, bezobrazluk, nestručnost, reči su koje samo delimično opisuju projekat i plan rada najkontroverznije garaže u Srbiji – “Resavske”, koja više od godinu dana, tik uz novu zgradu Univerzitetskog kliničkog centra (UKC) u Beogradu, izvlači novac od građana, a prihod odlazi u nepoznatom pravcu. Naime pitanja o vlasnicima, investitorima, nepostojećim dozvolama, poreklu uloženog novca, kao i o imenima onih koji na njoj zarađuju, ostaju bez odgovora kada je u pitanju ova famozna garaža, prva od tri, čija je izgradnja u narednom periodu planirana u krugu bolnice.

Garaža, koja je prema pisanju BIRN-a izgrađena nelegalno, odnosno bez potrebnih građevinskih dozvola, po svemu sudeći ima dva cilja: da iznervira vozača koji se usudi da u njoj ostavi auto, pa da posle satima ne može da mrdne, jer su svi izlazi blokirani i da “iscedi” i poslednji dinar iz džepova obolelih koji, nemajući kud, ovde ostavljaju svoja vozila kada dolaze kod lekara. Budući da je ovo jedina garaža u krugu bolnice, ako nema mesta u zonama, naći ćete ga u “Resavskoj”.

Foto: Ana Marković/Nova.rs

Za parking mesto u ovoj garaži međutim niko nije privilegovan, ni zdravstveni radnici, ni pacijenti, njihova pratnja, ni građani koji dolaze u posetu obolelima – svi plaćaju kartu za svoj automobil, a cena jednog sata je skoro troduplo skuplja od zone, koja se naplaćuje u svim okolnim ulicama.

Zbog kolone automobila koja se svakodnevno pravi ispred garaže “Resavska”, vozila Hitne pomoći moraju da čekaju kako bi se probila do ulaza u Urgentni centar.

Pročitajte još:

“Nepodnošljivo je. Ne možemo da prođemo zbog gužve koja se stvara oko garaže. Svaki put moramo da obilazimo red automobila, ako idemo iz pravca Resavske ulice. Jurcamo da stignemo do Urgentnog centra i onda na 50 metara od ulaza ne možemo da priđemo sa pacijentima”, kaže za Nova.rs jedan od vozača Hitne pomoći.

Foto: Ana Marković/Nova.rs

Građanima se takođe dešava da zbog gužve, koja se stvara u Resavskoj ulici, satima ne mogu da izađu iz ove garaže.

„U garažu sam ušla tačno u 8 i 47, što piše na računu. Dok sam završila sve obaveze u Kliničkom centru, odlučila sam da krenem kući. Odjavila sam se u 10 i 43, ali sam tek posle 14 časova uspela da izađem na ulicu“, revoltirano je za Nova.rs ispričala Milica B., koja je gotovo tri sata čekala kako bi nakon pregleda izašla iz “Resavske”.

Foto: Andrija Lazarević/Nova.rs

Zaposleni u UKC Srbije garažu ne mogu da priušte.

“Ova garažetina je nama nepotrebna. Poslednji put sam na posao svojim kolima došla pre 15 godina, a i tada sam se mučila tražeći parking. Kada smo čuli da otvaraju garažu, ponadali smo se da će biti besplatna bar za zaposlene u Urgentnom. Međutim, ispostavilo se da ja treba trećinu mesečne plate da dam na garažu. To je sramota, neviđeni bezobrazluk i lopovluk. To je mašina za pljačkanje ovih jadnih pacijenata, ali i kolega koji ponekad moraju tamo da parkiraju. Uglavnom u garaži ostave auto ljudi koji nisu iz Beograda, pa jadni i ne znaju koliko će da ih košta parking. Sve je ovo smišljeni projekat da se otima od ljudi koji nemaju izbora” ljutito za Nova.rs priča Vesna J., jedna od zaposlenih u UKCS.

Na gužve, lošu organizaciju i haos, građani Srbije, nažalost, odavno su navikli. Međutim, i mutni građevinski poslovi koji se završavaju u senci, mimo zakona, takođe nam nisu nepoznati, ali da li je nelegalna garaža, za koju niko nema novca i koja svakodnevno izaziva saobraćajni kolaps, morala biti baš u krugu bolnice?

Garaža u Kliničkom centru
Foto: Srđan Božinović

Setimo se da je Ministarstvo zdravlja još u avgustu 2021. godine raspisalo javni poziv za dodelu koncesije za finansiranje, projektovanje, izgradnju, održavanje i upravljanje tri objekta garaže sa helidromom (garaže „Resavska“, „Centralna-Helidrom“ i garaža „Deligradska“) u okviru kompleksa UKCS, a vrednost ukupnog projekta, izgradnje sve tri garaže je 3,33 milijarde dinara, odnosno 28,4 miliona evra.

Pre završetka izgradnje prve garaže, Đorđe Miketić, iz organizacije “Srce grada” izjavio za Nova.rs da je neverovatno da se ne zna ko je investitor ovog projekta.

„To je bespravna garaža od 22.000 kvadratnih metara investicione vrednosti oko 5 miliona evra, u krugu Kliničkog centra. Ono što je zapanjujuće je da se ne zna ko je investitor ove garaže, jer je posredi javno-privatno partnerstvo. Međutim nije moguće doći do ugovora i papira po kome se ova investicija sprovodi?! Ovaj objekat nema građevinsku dozvolu, ne postoji građevinska tabla koja je obvezna po zakonu, ne zna se ko je izvođač radova, ne zna se ko vrši stručni nadzor niti ko je dozvolio da u krugu UKCS nikne ovakav objekat“, rekao je Miketić.

Foto: Ana Marković/Nova.rs

Zahtev za dobijanje građevinske dozvole za garažu je, prema njegovim informacijama, odbijen, iako je objekat izgrađen i nesmetano radi.

„Lokacijski uslovi su dobijeni 14. septembra 2021., međutim odbačen je zahtev za izdavanjem građevinske dozvole u decembru iste godine, iako je objekat već tada bio izgrađen”, naglasio je on.

Pre puštanja u rad garaže “Resavska”, Miketić je tadašnjem ministru zdravlja Zlatiboru Lončaru postavio pitanje: Ko je investitor bespravno izgrađene garaže?

Zlatibor Loncar
Zlatibor Lončar Foto:TANJUG/ ZORAN ZESTIC

„Pitamo ministra zdravlja Zlatibora Lončara ko je investitor ovog bespravnog objekta i po kojim planovima je ovakav objekat uopšte trebalo da se gradi u krugu KCS. Takođe, ministar mora da objasni ko je dao pravo privatnoj firmi, za koju smo saznali da je registrovana na Sejšelskim ostrvima, da bolesnim ljudima naplaćuje parking jedan evro po satu. Da li je ovo razlog zašto planirana trasa metroa nije prošla ispod Kliničkog centra, kao što je to svuda u svetu“, istakao je Miketić.

Podsetimo, u garaži „Resavska“ postoji 639 parking mesta na šest nivoa. Parking mesto za prvi sat u garaži košta 100 dinara, svaki sledeći započeti sat 150, dok je celodnevna karta 850 dinara, a ove cene, način rada i nepoznata pozadina projekta “Resavska”, izgleda ne smetaju upravi UKC Srbije, ali ni novoj ”postavi” u Ministarstvu zdravlja.

BONUS VIDEO

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare