Planirani budžet za izgradnju beogradskog Metroa rebalansom je smanjen za čak osam puta. Tako će, umesto prvobitno planiranih 30 milijardi dinara, Gradu Beogradu biti prebačeno samo četiri. Sagovornici našeg portala smatraju da se očigledno fokus sa projekta koji bi olakašao život Beograđana prebacuje na "nove omiljene projekte" vlasti - Nacionalni stadion i "Expo 2027". Takođe, podsetili su i da je prvobitan plan metroa odbačen, a potom zamenjen novim, skupljim.

Metro u Beogradu – projekat o kom slušamo već godinama, najavljivan kao nešto što će zauvek promeniti naše živote a u praksi za sada najblaže rečeno sporo napreduje.

Osim što se rokovi probijaju, radovi kasne, a stručnjaci zameraju nedvoljnu transparentnost, javio se još jedan problem koji bi čitavu priču mogao dodatno da uspori – rapidno je smanjen budžet ranije predviđen za ovu godinu.

Foto: Grad Beograd/Beogradski metro/Egis

Miloš Vučković iz udruženja „Po meri metro“ kaže da se sa čitavim projektom veoma kasni.

„Evidentno je da se republičkim budžetom smanjuju transferi Gradu Beogradu za izgradnju metroa. Ono što je očigledno da nije skloplljen ugovor za izgradnju depoa i to kasni već dve godine. Takođe, nije sklopljen ni ugovor za izgradnju prve linije, Zapravo nisu ni ugovoreni krediti sa Narodnom Republikom Kinom koja bi trebalo da vrši finansiranje građevinskih radova“, kaže Vučković.

Dodaje da je jedino što se sada dešava nasipanje zemljišta na Makišu, što zapravo predstavlja pripremu za izgradnju depoa.

„Projekat veoma kasni. Konstantno se pominjalo sedam godina za prvu fazu. Prva faza predviđa izgradnju od Makiša, pa do početka Karaburme. To je prva faza prve linije, ona čak ne uključuje ostatak linije do Mirijeva. Govori se o sedam godina od početka građevinskih radova na izgradnji tunela tim krticama. Mi smo u situaciji da nisu sklopljeni ugovori za gradnju krtica, kojima treba godinu dana izgradnje u Kini, pa dolazak u Srbiju da počnu da kopaju“, kaže sagovornik našeg portala.

Foto: Grad Beograd/Portart

Svojevremeno, predsednik Srbije Aleksandar Vučić najavio je da će prva linija metroa biti završena 2028. a druga do 2030. godine.

Međutim, nešto je po svemu sudeći, krenulo po zlu.

„Svakako ideja da će 2028. godine biti metro je neostvariva. Čak i metro do 2023. godine izgleda sve dalje. Svakako na radovima postoji veliko kašnjenje. Suštinski od radova osim tog nasipanja na Makišu se ne dešava ništa“, kaže Vučkovič iz „Po meri metro“.

Kako naš sagovornik ističe, po svemu sudeći veći prioritet od metroa jeste produženje pruge do Surčina gde će se graditi Nacionalni stadion.

„Fokus je i na tom malom Expo 2027“, kaže naš sagovornik dodajući da sada više nije ni sigurano da li će izgraditi metro.

Ekipa našeg portala poslednji put posetila je Makiš u martu ove godine, Tada smo primetili da je u odnosu na period od prošle godine zahvaćena veća površina radova.

Foto: nova.rs

Ugovorni sporazum o izgradnji infrastrukture i nasipanje platoa za depo beogradskog metroa u Makiškom polju potpisan je početkom novembra 2021. godine, a potpisnici ugovora su tadašnji ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Tomislav Momirović, gradski sekretar za stambene i komunalne poslove Nikola Kovačević, direktorka Direkcije za gradjevinsko zemljište i izgradnju Beograda Dušica Anđelković i predstavnik kineske kompanije Pauer Čajna Jang Bo.

Prema najavama, do kraja 2028. godine biće izgradjena prva linija, od Makišnog polja do Mirijeva, a do 2030. godine i druga linija od Mirijeva do Bežanije.

Ugovor za izgradnju depoa nije potpisan iako je najavljen

Gradski menadžer Miroslav Čučković najavio je da će Ugovor za izgradnju velikog depoa za sve vozove beogradskog metroa biti potpisan u avgustu,

To se nije desilo.

Čučković je najavio i potpisivanje sa francuskom kompanijom „Alstom“ koja će obezbediti opremu i vozove za beogradski metro, a spreman je i ugovor za veliku saobraćajnicu i kompletnu infrastrukturu na Makiškom polju, od raskrsnice za Železnik i Obrenovac, pa sve do Belih voda na Čukarici,

Nije napavljeno ni „M“ od metroa

Predsednica Gradskog odbora Stranke slobode i pravde Mila Popović kaže za Nova.rs da projekat metroa nije funkcionalan, zato što su ga, kako kaže, radili političari.

„Njihov projekat metroa, osim toga što nije funkcionalan, što su ga radili političari, a ne stručnjaci je jedna velika šarena laža. Jasno je da SNS niti zna, niti želi da ulaže u metro u Beogradu. Već deceniju slušamo bajke o metrou, a osim nasipanja zemlje na Makišu koje radi čuveni Millenium tim, firme „BG metro i voz“ koja ne radi ništa godinama, a raspolaže milionima, prodaje karata za nepostojeći metro još 2018. godine, ni M od metroa nisu napravili“, kaže Popović.

Dodaje da bi se sada uveliko vozili metroom, da ova vlast 2013. godine nije preuzela rukovođenje u Beogradu.

PROČITAJTE JOŠ

„SNS je prvo bez ikakvog razloga odbacio plan za metro koji su izglasali svi odbornici u Skupštini grada Beograda, pa i oni. Onda su napravili novi plan, tri puta skuplji od prethodnog i to takav da nisu dozvolili stručnjacima i građanima da uđu i prisustvuju javnoj sednici. Tada je Vesićevo obezbeđenje izbacivalo ljude iz Skupštine grada Beograda da ne čuju da Beograđani ne žele metro koji se razvija za investitore SNS, a ne za građane Beograda. Odlazeći gradonačelnik Aleksandar Šapić je sam rekao da nije ušao u javni gradski prevoz decenijama, pa ne zna kako to izgleda kada čekate 40 minuta na prevoz i kada kasnite na posao. SNS ne zna prioretete građana Beograda i šta su pravi problemi. Beograđani će ih zato smeniti na sledećim slobodnim izborima i zameniće ih ljudi koje vole ovaj grad i znaju da izgrade metro za Beograđane, a ne za investitore“, zaključuje saogovornica našeg portala.

Projekat izgradnje beogradskog metroa građane je u 2022. godini koštao 4,4 milijarde dinara, dok je u 2023. godini bilo planirano izdvajanje od 30 milijardi dinara, odnosno oko 255 miliona evra.

Foto:Shutterstock/Dragan Mujan/Nova.rs/Promo/Grad Beograd/Beogradski metro/Egis

Tih 30 milijardi dinara za metro nalaze se u predlogu budžeta za 2023. godinu i predstavljaju kapitalne transfere Gradu Beogradu od Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture. Srbija će u 2023. godini imati i mogućnost da za prvu fazu beogradskog metroa odobri zajam od 80 miliona evra sa „stranim fondovima i vladama“, kao i zajam od milijardu evra sa „stranim investicionim korporacijama, fondovima i bankama“, piše u ranijem predlogu budžeta koji je sada umanjen za osam puta.

A za „mali metro“ 150 miliona evra 

Predstavnici Vlade Srbije, Grada Beograda i kineske kompanije Power China potpisali su Memorandum o razumevanju za projekat izgradnje tunela od Karađorđeve ulice do Dunavske padine, koji će, kako je procenjeno, koštati oko 150 miliona evra.

Foto: Beoinfo

„Grad je odlučio da objedini dva velika infrastrukturna projekta, izgradnju novog Savskog mosta i tunela od ulice Gavrila Principa do Bulevara despota Stefana u jedan projekt“, kazao je Šapić.

****

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar