U pozadini koncesije beogradskog aerodroma isprepletene su veze kontroverznog srpskog biznismena, bivšeg portugalskog ministra i francuske kompanije „Vansi“ koja je dobila aerodrom na 25 godina, otkriva istraživačka mreža KRIK. Stanko Subotić je od koncesije zaradio 47 miliona evra pošto je iznad cene prodao zemlju „Vansiju“, a potom ušao u poslovno partnerstvo sa bivšim portugalskim ministrom i advokatom Žozeom Luizom Arnoom koji danas radi za ovu francusku kompaniju. Upravo je Arnoova advokatska kancelarija savetovala Vladu Srbije da aerodrom „Nikola Tesla“ da pod koncesiju.
„Vansi“ je, kako podseća KRIK; Srbiji platio nešto više od pola milijarde evra za prava da 25 godina upravlja najprometnijim aerodromom u regionu. Francuska firma obećala je da će da uloži 732 miliona evra u njegov razvoj, kao i da će do kraja koncesije više nego udvostručiti broj putnika. Deo novca za ulaganje u aerodrom „Vansi“ je dobio kao zajam od Evropske banke za obnovu i razvoj (EBRD).
Ubrzo je bilo jasno da će od ovog ugovora korist imati i moćni pojedinci povezani sa vlastima. Jedan od njih je Stanko Subotić, kontroverzni biznismen koji je poslovno sarađivao sa Vučićevim kumom Nikolom Petrovićem. Subotić je bio poslovno povezan i sa čuvenim narko-bosom Darkom Šarićem.
KRIK i novinarska mreža OCCRP još 2018. godine otkrili su da će ovaj kontroverzni biznismen „Vansiju“ da proda zemljište koje je posedovao u blizini aerodroma, a na koje će aerodrom da se proširi. Prodajom ove zemlje francuskoj kompaniji, Subotić je zaradio 47 miliona evra.
„Vansi“ je Subotiću platio zemlju čak četiri puta više od toga koliko je njena cena bila navedena u prilogu ugovora o koncesiji do kog je ranije došao KRIK.
Nakon prodaje zemlje, Subotić je ušao u posao sa bivšim ministrom regionalnog razvoja u Portugalu Žozeom Luizom Arnoom, trenutno predsednikom upravnog odbora jedne od „Vansijevih“ firmi, otkrivaju KRIK i OCCRP u okviru međunarodnog novinarskog projekta „OpenLux” („Otvoreni Luksemburg”).
Arno je i jedan od vlasnika advokatske kancelarije „CMS Rui Pena & Arnaut“ koju je Vlada Srbije angažovala da je savetuje oko koncesije aerodroma. Ista kancelarija savetovala je i „Vansi“ kada su u Portugalu privatizovali deset aerodroma.
Nakon što je „Vansi“ preuzeo „Nikolu Teslu“, a Subotić im prodao zemlju, ovaj domaći kontroverzni biznismen ušao je u posao sa Arnoom – partneri su u vlasništvu portugalske kompanije „Vanguardlevel“ koja se bavi nekretninama.
Arno je, kada su ga novinari KRIK-a pozvali telefonom, prvo negirao da je u poslu sa kontroverznim biznismenom. „Nemam nikakav posao. Ja sam advokat“, rekao je.
Kasnije je, u pisanom odgovoru na naša pitanja, potvrdio da je suvlasnik „Vanguardlevel“-a. Objasnio nam je da je u telefonskom razgovoru to negirao jer je posumnjao da ga zovu „lažni novinari“.
Arno, međutim, tvrdi da on lično nije bio deo tima svoje advokatske kancelarije kada je savetovala Vladu Srbije oko razvoja aerodroma.
Iz „Vansija“ je novinarima KRIK-a rečeno da je kompanija kupila zemljište od Subotića zato što im je ono bilo potrebno za proširenje aerodroma.
Subotiću su isplatili iznos koji je višestruko iznad vrednosti zemlje jer je, kako objašnjavaju, bio u privilegovanoj poziciji kao prodavac zemljišta koje im je bilo neophodno.
Rekli su i da nadalje neće kupovati još Subotićeve zemlje.
Subotić nije odgovorio na naša pitanja, ali nas je njegov advokat obavestio da je u Ženevi tužio novinarsku mrežu OCCRP i novinarku KRIK-a zbog priče o njegovoj zemlji nadomak aerodroma, objavljene 2018. godine.
Već više od 15 godina gospodin Stanko Subotić je žrtva medijske kampanje klevetanja koju su organizovale mafijaške mreže, tajne službe, posebno srpske i korumpirani političari“, tvrdi se u tužbi i dodaje da su OCCRP i KRIK deo te kampanje.
Biznismen smatra da je žrtva medijskih napada jer je bio protivnik bivšeg predsednika Jugoslavije Slobodana Miloševića.
Subotić, koji je pre svetske ekonomske krize bio među 100 najbogatijih ljudi u Centralnoj i Istočnoj Evropi, bio je najveći pojedinačni vlasnik zemljišta oko Aerodroma „Nikola Tesla“ kada je „Vansi“ dobio koncesiju za upravljanje nad njim.
Pre dolaska francuske kompanije, već je postojao plan o proširenju aerodroma, koji je uključivao deo Subotićeve zemlje. Prilog ugovora Vlade Srbije i „Vansija“ iz 2018. godine, do koga su ranije došli novinari KRIK-a, pokazuje da je grupa vladinih savetnika navela da kvadrat zemljišta u tom području vredi 100 evra.
Subotić je na kraju, ipak, sklopio mnogo bolji posao – zemlju je prodao po ceni od 436 evra po kvadratnom metru, odnosno četiri puta većoj od one koja je navedena u prilogu ugovora o koncesiji. Prodao je nešto manje od 11 hektara za 47 miliona evra, pokazuje finansijski izveštaj Subotićeve kompanije „Posh properties“ posredstvom koje je vlasnik zemljišta.
Iz kompanije „Vansi“ novinarima KRIK-a rekli su da su pregovore o kupovini zemljišta sa Subotićem vodili dok je trajala tenderska procedura za srpski aerodrom, tokom 2017. godine.
Nakon što su zemlju kupili, kako su naveli u odgovoru, uključili su je u „opseg koncesione imovine“. Ovo znači da je novac koji su isplatili Subotiću uračunat kao deo njihovih ulaganja u aerodrom koja su obećali ugovorom.
Objašnjavaju da su sarađivali sa kontroverznim biznismenom jer im je njegovo zemljište bilo neophodno kako bi proširili aerodrom. „Cena parcela bila je rezultat pregovora između prodavca i kupca, pri čemu je uzeta u obzir prednost njegove pozicije“, navodi se u odgovoru.
Subotićeva zemlja, ipak, nije bila neophodna da bi se aerodrom proširio.
Švajcarska kompanija „Zurich Airports“, koja je izgubila na tenderu za koncesiju, dala je Vladi Srbije drugačiju ponudu. Planirali su da aerodrom prošire na parcele koje nisu bile Subotićeve, zaključuje se iz njihove prezentacije.
„Vansi“ u odgovoru za KRIK i OCCRP tvrdi da kupovina zemlje od Subotića ne predstavlja „poslovnu saradnju“, ističući da njihova firma poštuje antikorupcijska pravila.
Posao prodaje zemljišta, međutim, zanimljiv je iz još jednog razloga.
Subotić je 2019. godine postao poslovni partner sa Žozeom Luizom Arnoom, poznatim bivšim portugalskim političarem, saradnikom „Vansija“ i jednim od osnivača advokatske kancelarije „CMS Rui Pena & Arnaut“.
Arno je bio poslanik u parlamentu Portugala, a 2002. imenovan je za zamenika tadašnjeg premijera Žozea Manuela Baroza. Bio je član Parlamentarne skupštine Saveta Evrope i Političkog odbora Parlamentarne skupštine NATO-a. Član je međunarodnog savetodavnog odbora jedne od vodećih investicionih bankarskih grupacija „Goldman Sachs“. Trenutno je predsednik Skupštine Fudbalskog saveza Portugala.
Arnoove veze sa „Vansijem“ datiraju još od 2012. godine, kada je njegova advokatska kancelarija savetovala francusku kompaniju oko kupovine državne firme „Aeroportos de Portugal“ (ANA), koja kontroliše 10 aerodroma u Portugalu.
Zbog sličnog posla, njegova advokatska kancelarija bila je angažovana i u Srbiji.
„CMS Rui Pena & Arnaut“ bila je deo tima savetnika koji je 2016. godine angažovala Vlada Srbije kako bi joj pomogao da donese odluku o budućnosti aerodroma u Beogradu. Ovaj tim predložio je vladi da aerodrom da pod koncesiju.
U januaru 2018. godine, dan pre nego što je „Vansi“ izabran za koncesionara aerodroma, Arno je imenovan za predsednika upravnog odbora „Vansijeve“ kompanije ANA u Portugalu.
Zatim je 2019. godine, nakon što je prodao zemljište „Vansiju“, Subotić sa ovim kontroverznim portugalskim političarem ušao u posao trgovine nekretninama, kroz firmu „Vanguardlevel“ osnovanu u Lisabonu.
Subotić je u ovoj firmi većinski vlasnik sa 90 odsto udela posredstvom svoje kompanije „Emerging Markets Investments“ (EMI) iz Luksemburga, pokazuju podaci tamošnjeg poslovnog registra objavljeni u novinarskom projektu „Otvoreni Luksemburg“. Arno kontroliše preostalih 10 odsto kroz kompaniju „Platinumdetails“.
Arno je u telefonskom razgovoru sa novinarkom KRIK-a prvobitno negirao da sarađuje sa Subotićem. „Nemam nikakav posao. Ja sam advokat“, rekao je i prekinuo vezu.
Kasnije je, odgovarajući na pitanja koja su mu poslata mejlom, ipak progovorio o ovom partnerstvu.
’Vanguardlevel’ je napravljen za oportunistička ulaganja u nekretnine, a ja sam odlučio da učestvujem u manjinskoj poziciji sopstvenim sredstvima kao finansijski investitor“, odgovorio je. Oportunistička ulaganja predstavljaju vid investiranja u jeftine nekretnine koje se potom brzo prodaju za barem 20 odsto više novca.
Upitan da li je bio sukob interesa to što je njegova kancelarija radila na razvoju aerodroma, s obzirom na njegovu povezanost sa „Vansijem“, Arno je istakao da on lično nije bio deo pravnog tima koji je savetovao oko koncesije aerodroma.
„Lično nikada u karijeri nisam pružao usluge Vladi Srbije“, rekao je dodajući da u njegovoj advokatskoj kancelariji postoje „kineski zidovi“ koji su obezbedili da sve informacije u vezi sa koncesijom ostanu u timu koji se time bavio.
Na isti način na pitanje KRIK-a reagovao je i „Vansi“, odgovorivši da im je Arno rekao da lično nije savetovao Vladu Srbije oko razvoja aerodroma te stoga nisu videli sukob u njegovom imenovanju za predsednika upravnog odbora kompanije ANA.
„Gospodin Arno nije imao nikakav uticaj na odluku da se tender dodeli ‘Vansiju’“, naveli su.
***
Pratite nas i na društvenim mrežama: