Nakon hakerskog napada koji je na EPS izvršen krajem prošle godine, građanima su počeli da stižu i drastično veći računi za struju. Iz Udruženja potrošača "Efektiva" sada navode da imaju i primere građana koji im se javljaju sa navodima da račune za struju ne dobijaju izvesni period, nakon čega ima stigne objedinjeni račun. Ovakav način izdavanja je nezakonit, tvrde u Efektivi.
Pre hakerskog napada, građane je početkom novembra prošle godine sačekaklo poskupljenje struje. Novi cenovnik Elektroprivrede Srbije koji je stupio na snagu pokazao je da sada kilovat-čas električne energije za građane u sve tri zone – zelenoj, plavoj i crvenoj, bilo da je reč o jeftinoj ili skupoj struji – poskupeo za 9,28 odsto.
Na to se nadovezao hakerski napad, što je za posledicu imalo to da građani nisu mogli da koriste šaltere EPS-a, kao ni da račune plate ili reklamiraju online.
Iz Udruženja potrošača „Efektiva“ pojašnjavaju da imaju slučajeve građana koji su dobijali zbirne račune, kao i da je to nezakonito. Takve račune bi trebalo reklamirati.
„Prema članu 90 Zakona o zaštiti potrošača, račun za usluge od opšteg ekonomskog interesa se izdaje za pruženu i izmerenu uslugu u obračunskom periodu koji ne može biti duži od mesec dana. Dakle, mesečni račun ne može da se odnosi na sabranu potrošnju iz nekoliko meseci unazad već samo na izmerenu potrošnju u mesecu za koji se taj račun izdaje“, kažu u Efektivi.
Pojašnjavaju da se trgovac strujom ne može neosnovano bogatiti tako što mesecima ne očitava struju, pa onda građanima izda jedan formalno mesečni račun, ali koji je suštinski zbirni i u kojem taj zbir biva tarifiran kao crvena zona.
„Da je trgovac strujom radio svoj posao, očitavao brojilo u mesečnom ritmu i izdavao mesečne račune na vreme, ti pojedinačni računi bi bili u nižim zonama (zelenoj i plavoj), i iznosi obračunatih cena za svaki od tih računa bili bi značajno niži nego na tom „zbirnom“ računu koji je svu tu potrošnju sabrao i nabio u crvenu zonu koja je – papreno skupa“.
U udruženju potrošaća navode da reklamacijom treba zahtevati poništavanje spornog „zbirnog“ računa i izdavanje odvojenih mesečnih računa sa odvojenim vrednostima očitavanja. Ukoliko je potrošač sam očitavao brojilo, pa je o tome obaveštavao EPS u pisanom obliku, na ta svoja obaveštavanja treba da podseti. Ako obaveštenja o svojim očitavanjima nije slao, to treba da učini kroz reklamaciju.
„Poznato nam je da kada se potrošač protiv „zbirnog“ računa pobuni reklamacijom, da odustaju i šalju pojedinačne, ispravljene račune. Zato nemojte ćutati. Bunite se. Reklamirajte. Onaj ko ćuti i povije glavu provede se k’o bos po trnju“, navode iz Efektive.
Zaključuju da izdavanje „zbirnih“ računa za struju koji su formalno mesečni predstavlja obmanu potrošača – nepoštenu poslovnu praksu, zabranjenu Zakonom o zaštiti potrošača. Ona je kažnjiva po članu 187 Zakona o zaštiti potrošača, a prekršiocu je zaprećena novčana kazna za prekršaj u rasponu od 300.000 do 2.000.000 dinara.
***
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare