Foto: N1, Shutterstock

Izgradnja brze saobraćajnice “Vožd Karađorđe”, poznatije i kao Šumadijski koridor, trebalo bi da počne do kraja ove godine. Mada su se planovi i troškovi više puta menjali, izvesno je da će to biti jedan od najskupljih srpskih puteva, pošto proračuni pokazuju da će nas svaki kilometar doći između 12 miliona i 14 miliona evra. U Grčkoj, primera radi, kilometar njihovog čuvenog auto-puta koštao je oko devet miliona evra.

Vlada Srbije usvojila je početkom jula Uredbu o utvrđivanju Prostornog plana područja posebne namene za brzu saobraćajnicu „Vožd Karađorđe“, pa se stiču uslovi da do kraja godine počne izgradnja prve deonice te saobraćajnice i to od Lazarevca do Aranđelovca.

Prema tom dokumentu, reč je o putu ukupne dužine 136 kilometara. Kako se navodi, u pitanju je državni put prvog reda u prosečnoj širini od 100 do 200 metara, u ukupnoj dužini od 125,8 kilometara, uz koridor Bočnog pravca dužine od 10,1 kilometara.

Foto: TANJUG/ TARA RADOVANOVIĆ/bs

U pitanju je put čiji je cilj, kako je naznačeno u projektu, da poveže istočnu Srbiju sa centralnom i zapadnom Srbijom i međunarodnim auto-putevima.

U ranijim dokumentima i izjavama državnih zvaničnika o ovom projektu, najavljivan je put dužine 163 kilometra. Tako se u prostornom planu za put „Vožd Karađorđe“, koji je bio na javnom uvidu u martu ove godine, navodi ukupna dužina od 163,75 kilometara. Tada je planirano da će na saobraćajnici biti tri tunela i 136 mostova preko reka, jaruga, pruga, atarskih i lokalnih puteva.

Dve milijarde evra za Karađorđa

U nacrtu plana je stajalo takođe da put mora da se izgradi tako da ima fizički odvojene kolovozne trake, sa dve saobraćajne trake za svaku kolovoznu traku, s tim što svaka saobraćajna traka mora da bude široka najmanje 3,50 metara. Svaka kolovozna traka, periodično na oko dva kilometara duž trase treba da ima posebnu traku širine 3,5 metara i dužine 30 metara za prinudno zaustavljanje vozila.

Čitava trasa puta se projektuje za računsku brzinu od 100 kilometara na čas, dok se za bočne pravce planira i projektuje za brzinu 80 kilometara na čas.

U isto vreme kada je bio uvid u prostorni plan za ovaj put, znači u martu ove godine, ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić najavio je da će ceo koridor koi bi trebalo da košta oko dve milijarde. Nekadašnja ministarka Zorana Mihajlović davne 2019. godine govorila je o ceni od 2,3 milijarde evra, ali se tada pominjala i deonica do skoro 200 kilometara puta.

Uzećemo kao merodavniju procenu sadašnjeg ministra Vesića, mada nije poznato da li je on pre nekoliko meseci već znao da će put biti skraćen i na koju dužinu puta se odnosi ova njegova cena.

U svakom slučaju je astronomska. Ako su Vesićeve dve milijarde namenjene za prvobitnih 163 kilometra, to je oko 12,2 miliona evra po kilometru. Ukoliko, pak najavljena kalkulacija podrazumeva sada ozvaničenih 136 kilometara, cena raste i do 14 miliona evra za kilometar.

„U Srbiji nije bitna izgradnja, već ugradnja“

“U Srbiji je svaka cena u ovoj oblasti maltene uvek duplo veća od realne. U startu se odmah krene sa velikim brojkama, jer kod nas nije važna izgradnji nečega, već ugradnja pojedinih u te projekte” ocenjuje za Nova.rs građevinski inženjer Danijel Dašić.

Danijel Dašić Foto:N1

Ističe da je u “najmanju ruku bezobrazluk” kako se izračunavaju cene ključnih infrastrukturnih projekata u Srbiji.

“Cene su uvek napumpane, a rokovi se produžavaju u nedogled. Ključ je da se produži vreme trajanja projekta, da bi iz njega svako što duže mogao da izvlači novac. To pomeranje vremenskih rokova retko kada ima efekta na kvalitet, a danas u Srbiji nemate projekta u kom na kraju nema stavke naknadnih i nepredviđenih radova”, objašnjava naš sagovornik.

Poredeći cene izgradnje puteva u inostranstvu i u Srbiji, naš sagovornik podseća da je više puta ukazivano na to da su putevi u planinama Austrije ili Švajcarske jeftiniji nego u ravnici u Srbiji.

Preskupi „Osmeh Vojvodine“

A u ravnici u Srbiji, u Vojvodini, planiran je još jedan graditeljski poduhvat, takođe po astronomskoj ceni. U pitanju je takozvani „Osmeh Vojvodine“, brza saobraćajnica od Sombora do Kikinde. I u ovom slučaju će trasa od oko 160 kilometara koštati oko dve milijarde evra, što je oko 12 miliona evra po kilometru.

Među projektima koji se već uveliko realizuju vodi Moravski koridor sa cenom od oko 12,3 miliona evra, umesto planiranih osam miliona po kilometru, a nedeljnik Radar je objavio nezvanične procene da cena ove saobraćajnice do završtetka radova mogla da dostigne i 20 miliona evra za kilometar.

Poređenja radi, čuveni grčki auto-put “Egnatija odos”, prema podacima koji se mogu naći u tamošnjim medijima koštao je oko šest milijardi evra, ali za 620 kilometara, što je nešto manje od devet miliona evra po kilometru.

U pitanju je, prema oceni Danijela Dašića, pravo graditeljsko čudo, sa silnim mostovima i tunelima, koje u zahtevnosti gradnje svakako prevazilazi pomenute projekte u Srbiji. Ali ih po ceni retko ko može prevazići.

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare