Andrija Stupar Foto: N1

Građani treba da shvate da je izgradnja metroa ogroman trošak i da će on imati ogroman uticaj na razvoj grada. Mnogo je veći uticaj jedne linije metroa od toga da li je ukinuta jedna ili druga linija autobusa. Kada se jednom izgradi - to je to. Ne možemo da pomerimo tunele na liniji koji će koštati 1,5 milijardi evra. Preko četiri milijarde evra će koštati dve linije - i mi ne možemo da ih pomeramo po gradu kada se izgrade, kaže Andrija Stupar iz Udruženja “Po meri metro”, ističući da je sednica komisije za planove 12. oktobra i da se tada zapravo odlučuje o planu metroa i primedbama, te da je to konkretan rok i da se čuje glas građana.

Izgradnja beogradskog metroa, visokokapacitetnog i potpuno nezavisnog šinskog sistema kao osnove javnog prevoza u Beogradu, planirana je još od pedesetih godina dvadesetog veka. Poslednjih godina, ta priča se aktuelizuje pred izbore. I sada ponovo imamo najave izgradnje metroa, samo ovaj put se još ne dele karte za nepostojeći metro.

Andrija Stupar iz Udruženja “Po meri metro” ističe da i sam nije verovao da će se graditi metro u Beogradu.

„Mislim da zaista nameravaju da grade metro, pošto su potpisani ugovori o kreditima. Ljudi su mislili, evo ja prvi, da i Beograd na vodi neće biti realizovan, da će sagraditi tri zgrade i da će onda stati. Ali, ugovori su potpisani, postoji i obaveza iz ugovora sa Beogradom na vodi da metro mora da se dovede do ivica Beograda na vodi“, kaže Stupar.

Upravo smo danas, ističe, saznali stav Građevinskog fakulteta u Beogradu koji faktički kritikuje ovakav plan izgradnje metroa po skoro svim osnovama.

„Jedna od glavnih primedbi je što trasa linija ne pokriva postojeće glavne tačke u gradu – ne spaja železničke stanice Prokop, Novi Beograd, Vukov spomenik, Klinički centar, obrazovne centre…nego je orijentisana na Beograd na vodi koji je u izgradnji i na neke lokacije predviđene za buduću izgradnju poput Makiškog polja, Ade Huje..“, navodi Stupar.

Fakultet je svoje primedbe izneo detaljno, na 12 strana, ukazuje sagovornik N1.

„Vrlo detaljno se kritikuje i ukazuje da se prva linija orijentiše ka nekoj budućoj izgradnji i interesima budućih investitora, umesto prema postojećim saobraćajnim problemima u gradu“, navodi Stupar.

Na pitanje da li to znači da metro nije namenjen građanima već određenim interesnim grupama i investitorima on odgovara da je „namenjen nekim građanima koji će u budućnosti živeti u novoizgrađenim naseljima“.

Korist i za one koji se voze biciklom

„Možda mogu to da približim građanima koji kažu da ‘ionako idu kolima’ – izgradnja metroa ima uticaj na ceo grad, gužve se smanjuju svuda, po uslovom da je metro isplaniran na pravi način. I vi imate koristi od toga i ako se vozite automobilom, autobusom ili biciklom“, navodi Stupar.

I Građevinski fakultet, kako navodi, ističe da će izgradnja metroa mnogo koštati, a da neće rešiti saobraćajne probleme, tj. da će uticaj biti minimalan.

„Metro utiče i na cenu kvadrata – vrtimo se oko priče o ceni budućeg kvadrata koji će neko izgraditi ili prodati u odnosu na neki kvadrat koji građani već poseduju. Kvadrat bliži metrou je skuplji. Što je dalje od njega, to je kvadrat jeftiniji i to važi svuda u svetu“, ističe sagovornik N1 navodeći da trasa prve linije nije baš u interesu građana.

Plan je, podseća, bio na javnom uvidu od 24. avgusta, do 24. septembra.

„Naše udruženje je pokušavalo da digne svest o tome. Ohrabrivali smo i građane i stručnjake da podnesu primedbe i pogledaju plan. Jako nas je obradovalo što je Građevinski fakultet podneo argumentovane primedbe.  Sednica komisije za planove je 12. oktobra i tada se zapravo odlučuje o planu i primedbama“, rekao je sagovornik N1 podsećajući da udruženje „Po meri metro“ ima i onlajn peticiju koju građani mogu potpisom da podrže.

Stupar ukazuje da Grad Beograd, na svaku primedbu koju upute građani, ima obavezu da odgovori, obrazlažući zašto je tako odlučeno.

Bonus video: Metro u Pjongjangu

***
Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar