Otkrivamo: Odakle Žeželju 10 miliona evra da kupi Kurir

Biznis 24. avg. 202019:31 > 19:4861 komentara
Podeli:
Foto: Goran Srdanov/Nova.rs

Potpredsednica Stranke slobode i pravde Marinika Tepić danas je ispred sedišta "Telekoma" navela da je ta državna kompanija dala 38 miliona evra kompaniji Wireless Media Igora Žeželja na osnovu "fiktivnog" ugovora, a novinarima je podelila dokument pod nazivom "Ugovor o regulisanju međusobnih odnosa između 'Telekom Srbija' i 'Wireless Media' doo". Advokat Vladimir Todorić je za Nova.rs analizirao ključne stavke toga ugovora, na osnovu kojih, kako kaže, postoji osnovana sumnja da je Žeželj novac od "Telekoma" upotrebio za kupovinu Adria Media Grupe, odnosno dnevnog lista "Kurir".

Pročitajte još:

Na osnovu kojih informacija potpredsednica SSP Marinika Tepić smatra da je „Telekom“ Igoru Žeželju obezbedio novac da kupi „Kurir“?

Na to pitanje za Nova.rs odgovara advokat Vladimir Todorić, koji je zajedno sa Tepić danas održao konferenciju za medije ispred poslovne zgrade „Telekoma Srbija“.

„Ugovor između ‘Telekoma’ i Wireless Media potpisan je 15. oktobra 2018. godine. Tim ugovorom, ‘Telekom’ se obavezao da toj kompaniji isplati 37,95 miliona evra za ‘prava’ koja stiče u kompaniji ‘Mondo Inc’.

Foto: Nova.rs

Problem je u tome što član 10. tog ugovora predviđa isplatu 37,95 miliona evra, a član 4. prava Telekoma vrednuje sa 27,95 miliona evra. Gde se izgubila razlika od 10 miliona evra?“, pita se Todorić i odmah nudi odgovor.

„Postoji osnovana sumnja da je ta razlika iskorišćena za kupovinu Adria Media Grupe, odnosno dnevnog lista ‘Kurir.

Foto: Nova.rs

 

Vremenski se operacije poklapaju: Telekom je bio u obavezi da 9,95 miliona evra isplati do novembra 2018. godine, mesec dana kasnije u Agenciji za privredne registre beleži se promena vlasništva nad Adria Media Grupom, da bi javnost u januaru 2019. saznala da je Žeželj kupio izdavača „Kurira“ za deset miliona evra“, pojašnjava za Nova.rs Vladimir Todorić zašto smatra da postoji osnovana sumnja da je „Telekom“ finansirao preuzimanje tog dnevnog lista.

Misterioznih 10 miliona evra na računu Mondo Inc

Kako je pokazalo istraživanje N1, u januaru prošle godine  preduzeće Mondo Inc kupilo je pod nejasnim okolnostima Adria Media Grupu zajedno sa Kurirom. Mondo Inc je tada već bio u vlasništvu Igora Žeželja, ali je raniji vlasnik Monda bio –  državni Telekom.

„Prema podacima sa sajta Agencije za privredne registre, pred medijsku ekspanziju kompanija Mondo je imala godišnji promet od oko 600.000 evra i neto dobit nešto manju od 16.000 za poslovnu 2018. godinu. Iz finansijkih podataka može se zaključiti da Mondo nije mogao da kupi Kurir iz sopstvenih sredstava.

Podaci sa APR-a pokazuju i da je Mondo na kraju poslovne 2018. imao obavezu za neplaćen PDV od oko dva miliona evra, dok je godinu dana ranije ta obaveza bila zanemarljiva.

Visoke poreske obaveze mogle bi da se objasne time što je pre kupovine Adria Medie na račun Monda uplaćeno oko 10.000.000 evra kratkoročnog avansa nepoznatog porekla. Da li je reč o novcu kojim je Kurir kupljen i da li dolazi od Žeželjevog dugogodišnjeg strateškog partnera – Telekoma?“, zapitao se N1 u aprilu ove godine.

„Sami sebi prenose imovinu i prava“

„Analiza ostalih članova ugovora takođe ukazuje na potpunu zavisnost Wireless Media odnosno kompanije Mondo Inc od Telekoma, pa postoji osnovana sumnja da su ti mediji zapravo – državni.

Recimo, Wireless Media ne sme raspolagati udelom ili delom udela u Mondo Inc bez prethodne saglasnosti „Telekoma“. A Mondo Inc se obavezao da će, između ostalog, imati najmanje dva digitalna TV kanala za distribuciju sadržaja.

Ovde je ključno to da, prema domaćem zakonodavstvu, državno preduzeće ne može da bude vlasnik medija, niti sme da bude distributer medija. Dakle, ovde postoji i sumnja da se radi o zaobilaženju domaćih zakona“, upozorava Todorić.

Vladimir Todorić Foto: Filip Krainčanić/Nova.rs

Šlag na gorkoj torti ovog ugovora svakako je već pomenuti član 4, koji predviđa da Wireless Media kompaniji Mondo Inc prenese know-how, odnosno „znanje“, ljudske, tehničke i logističke kapacitete i baze podataka.

„Wireless Media je vlasnik 100% Mondo Inc, tako da se on obavezao da sam sebi prenese znanje, tehnologiju…to je obična glupost, a ne obaveza“, kaže Todorić.

Inače, kako podseća Todorić, u momentu potpisivanja ugovora sa Telekomom, ni Wireless Media niti Mondo Inc nisu registrovani medijski izdavači.

„Ne bave se tim poslom, nemaju nijedan medij registrovan. Da li je moguće da neko…da država daje 38 miliona evra nekome ko se uopšte ne bavi medijima – da napravi medij?“, pita se Todorić i poziva državu da raskine ugovor između Telekoma i Wireless Media i da traži da državnoj kompaniji bude vraćeno sve što je platila Žeželjevoj firmi.

„Potpuna kontrola nad medijskim prostorom“

Ekonomista i potpredsednik Socijademokratske stranke Goran Radosavljević, koji je analizirao koliko je Telekom preplatio kablovske operatere prilikom kupovine, za Nova.rs ocenjuje  da je efekat izvlačenja novca iz Telekoma, za šta postoji sumnja jer su cene bile daleko iznad tržišnih, dvostruko negativan.

Goran Radosavljević Foto: medija centar beograd

„Prvo oštećena je sama kompanija jer su akvizicije plaćene najmanje 3 do 5 puta više nego što je to bila njihova trzišna vrednost.

Drugo, tim parama su kupljeni drugi mediji, opet po višestruko većim cenama od tržišnih, kako bi se omogućila potpuna kontrola nad medijskim prostorom u Srbiji od strane vladajuće stranke.

Interesantno je da su gotovo svi prodavci bili ljudi bliski SNS što navodi da je postojala namera u ovom postupku“, upozorava Radosavljević.

 

Komentari

Vaš komentar