Foto:Shutterstock/Dragan Mujan/Nova.rs/Promo/Grad Beograd/Beogradski metro/Egis

Gradnja prve linije metroa još nije počela, ali se već sada zna da će zbog nje na teritoriji četiri beogradske opštine biti rušeno ukupno 60 stambenih i poslovnih objekata. Sudeći po tenderskoj dokumentaciji, najviše ih je sa prostora Starog Grada - ukupno 31, a biće srušene nelegalne i legalne kuće, pumpe, pijaca, lokali…

JKP Beogradski metro i voz raspisao je tender za izradu akcionog plana raseljavanja za prvu fazu linije 1 buduće podzemne železnice. Reč je zapravo o izradi studije izvodljivosti, savetodavnim uslugama i analizi, a procenjena vrednost nije navedena.

Ipak, ono što je izvesno, sudeći po objavljenoj dokumentaciji na Portalu javnih nabavki, jeste da će gradnji prve linije metroa prethoditi rušenje niza objekata, ukupne površine od 603.738 kvadrata.

Metro, Beogradski metro, linija, linije, trasa metroa
Metro Foto: N1

Bez svojih poslovnih prostorija ostaće 47 pravnih lica, a biće porušeno i 13 stambenih objekata, od kojih neki imaju i pomoćne zgrade, vidi se u objavljenoj dokumentaciji.

Za sada nije precizirano koji će konkretno objekti biti srušeni, ali je naveden njihov broj po opštinama.

Od 13 stambenih objekata koji se nalaze na trasi prve linije metroa, najviše je građana na opštini Čukarica, koji će ostati bez svojih kuća. Na tom potezu planirano je rušenje 12 stambenih objekata, kao i 10 poslovnih, a od građevina će biti oslobođeno ukupno 286.000 kvadratnih metara.

Foto:Beo voz

Jedna kuća biće srušena i na Paliluli, dok na Savskom Vencu i Starom Gradu nije predviđeno rušenje stambenih objekata.

Bez poslovnog prostora najviše preduzetnika ostaće u Starom Gradu, gde je planirano rušenje ukupno 31 objekta. Takođe, na Savskom Vencu biće srušeno pet, a na opštini Palilula jedna poslovna zgrada.

Ruše se legalne i nelegalne kuće, pumpe, pijaca…

U opisu zemljišta koje se oslobađa od građevina za potrebe izgradnje metroa, stoji da su stambeni objekti raznoliki, odnosno, da su u pitanju privatne kuće, legalne i nelegalne sa pomoćnim zgradama, kao i objekti u kojima živi jedna ili više porodica, a koji su u vlasništvu javnih ili društvenih preduzeća.

Radovi na izgradnji depoa na Makiškom polju Foto:TANJUG/ BEOINFO

Ističe se i da nije poznat broj porodica koje će biti raseljene i da se ne zna da li u tim objektima žive kao vlasnici ili zakupci.

Poslovni objekti su takođe raznoliki i obuhvataju benzinske pumpe, pojedinačne lokale različitih namena, poslovne komplekse sa brojnim lokalima, kao i jednu gradsku pijacu sa tezgama i lokalima.

Takođe, ni ovde nije poznato da li su preduzetnici vlasnici objekata ili su zakupci prostora.

Na raščišćenom terenu biće 14 metro stanica

Projektovanje i planiranje prve linije Beogradskog metroa podeljeno je u dve faze, a upravo u prvoj fazi potrebno je uklanjanje građevina na mestima gde će se praviti metro stanice. Na prvoj liniji biće ih ukupno 14.

Prva stanica startuje na Železniku, a zatim se ređaju Makiš, Žarkovo, Bele vode, Trgovačka, Požeška, Park Banovo brdo, Ada Ciganlija, Sajam, Gazela, Savski trg, Trg republike, Skadarlija i Dunav.

Metro Foto: Beoinfo

Sve poslove u vezi sa rešavanjem imovinsko pravnih odnosa, kao i uklanjanja stambenih, pomoćnih i poslovnih objekata na eksproprisanom ili administrativno prenetom zemljištu, sprovodi Javno preduzeće Direkcija za građevinsko zemljište i izgradnju Beograda.

Metro još uvek na dugačkom štapu

Beogradski metro je kapitalna investicija o kojoj se decenijama govori, ali još uvek nema opipljivih pomaka i informacija kada će metro primiti prve putnike, jer se rokovi stalno pomeraju.

Radovi na izgradnji depoa na Makiškom polju Foto:TANJUG/ BEOINFO

Prema poslednjim projekcijama vlasti, prva linija metroa, koja je između ostalog prema ranijim najavama trebalo da bude završena 2022., sada je pomerena na 2028. godinu.

Za sada su isprojektovane dve linije, a za treću je navedeno da će “morati da sačeka neka druga vremena”. Još 2021. godine najavljeno je da će prve dve linije koštati 4,6 milijardi evra.

Trase linija i stanica menjale su se u hodu, a zvanični radovi na izgradnji depoa na Makiškom polju počeli su u novembru 2021. i tada je dat rok od tri godine za završetak depoa.

Izvođač radova je kineska kompanija “Power Construction Corporation” sa svojim ogrankom u Beogradu.

Makisko polje izgradnja metro

BONUS VIDEO: (Re)vizija metroa u Beogradu: Šta je realno i moguće, a šta ne?

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare