Nepoznati putni troškovi i dnevnice za odlaske u inostranstvo, 11 neraspisanih poziva za javne nabavke - samo su neke od nepravilnosti koje je Državna revizorska institucija otkrila u finansijama "Beogradskog metroa". Ipak, ovo misteriozno javno preduzeće uspeva da posluje "u plusu", iako niko ne zna koje usluge ono pruža, jer metro još uvek nemamo, a ne znamo ni kada ćemo ga dobiti. To ne sprečava zaposlene da dobijaju plate na koje je za godinu dana otišlo više od 700.000 evra.
Analizu finansija JKP „Beogradski metro i voz“ uradila je Državna revizorska institucija (DRI).
Prema izveštaju državnog revizora, finansijski izveštaj ovog preduzeća za 2022. godinu, daju istinit i objektivan prikaz njihovih finansija, ali to ne znači da ipak nije bilo nepravlnosti.
Tokom prošle godine, ovo preduzeće u stopostotnom vlasništvu Grada Beograda, na čelu sa direktorom Andrejom Mladenovićem, nije objavilo pozive za 11 javnih nabavki.
U pitanju su nabavke ugovorene vrednosti 2,46 miliona evra, a kako je procenjena vrednost svake od njih bila veća od 5.000.000 dinara, odnosno oko 42.600 evra, za svaku je morao da bude objavljen janvi poziv.
Za još tri javne nabavke, ugovorene vrednosti 248.725 evra, rokovi za podnošenje ponuda bili su 10, 13 i 16 dana, iako Zakon o javim nabavkama propsuje rok od 25 dana.
Potom, u jednom postupku javne nabavke, ugovorene vrednosti oko 80.000 evra, izjava o odstustvu sukobu interesa potpisana je pre vremena – zapravo, pre nego što su pristigle ponude uopšte i otvorene.
U čak 10 postupaka javnih nabavki, ugovorene vrednosti oko 2,21 miliona evra, izjave o odsustvu sukoba interesa nisu potpisali svi članovi komisije i njihovi zamenici, iako Zakon o javnim nabavkama jasno propisuje da su morali.
Lista javnih nabavki koje nisu sprovedene onako kako bi trebalo ne završava se ovde.
Naime, DRI je ocenila da u dva postupka javne nabavke, ugovorene vrednosti oko 169.450 evra, ovo javno preduzeće nije poslalo obaveštenje o izmeni ugovora kako bi se one objavile na Portalu javnih nabavki, iako i ovo propisuje Zakon. Član 155 Zakona o javnim nabavkama inače kaže da obaveštenje o izmeni ugovora mora da se pošalje na objavljivanje u roku od 10 dana od dana izmene.
„Nalozi za dva službena putovanja u inostranstvo ne sadrže propisane elemente (iznos i broj dnevnice i način obračuna troškova putovanja), što nije u skladu sa članom 4 Pravilnika o službenim putovanjima. Podneti putni računi sa pet službenih putovanja u inostranstvo ne sadže poptun obračun troškova putovanja, što nije u skladu sa članom 4 Pravilnika o službenim putovanjima“, utvrdio je DRI.
Ipak, ovo nisu jedini propusti koji se tiču službenih putovanja.
Naime, specifikacija putnih troškova nije priložena uz podnete izveštaje, i to sa pet službenih putovanja u insotranstvo, a isto je izostalo sa jednog izveštaja sa puta u zemlji.
Zbog čega je do svih ovih propusta došlo, pokušali smo da saznamo od JKP „Beogradski metro i voz“, ali do zaključenja ovog teksta nismo dobili odgovre na pitanja koja smo im uputili.
Kada su u pitanju finansijski izveštaji „Beogradskog metroa i voza“, oni pokazuju da u ovom preduzeću radi 43 zaposlenih, pa su troškovi plata 731.302 evra.
Iako se Beograđani još dugo neće provozati metroom, ovo preduzeće ipak posluje u plusu, pa je tako tokom prošle godine ostvarilo neto dobit od oko 140.285 evra, što je za 70.785 više od profita iz 2021, koji su iznosili oko 69.500 evra. Ono što nije jasno je, koje to robe i usluge prodaje ovo preduzeće, s obzirom na to da su najviše prihodovali na taj način, bez obzira na to što metro u Beogradu ne postoji.
Ne samo da metro ne postoji, nego će radovi na prvoj trasi početi tek 2028. godine, a rebalansom ovogodišnjeg budžeta, sredstva za metro su smanejna čak osam puta.
Tako će do kraja godine na ovaj projekat biti potrošeno četiri, umesto prvonitno planiranih 30 milijardi dinara.
Uređenje prvih stanica trebalo bi da počne 2024. godine.
Metro od samog početka prate brojne kritike, a jedna od poslednjih odnosi se na činjenicu da će se zbog gradnje izmestiti čuvena Bajlonijeva pijaca, da bi na njeno mesto došla stanica „Skadarlija“.
Pored toga, projekat čiji se troškovi broje u milijardama evra, a dosad je javnost slušala o budžetu od 4,4 do šest milijardi, realizovaće se preko međudržavnih sporazuma sa Kinom i Francuskom.
Inače, od oktobra prošle godine, direktor ovog preduzeća je Andreja Mladenović.
Mladenović je nekadašnji funkcioner DSS, a na izbornoj listi SNS našao se u dva navrata, 2016. i 2018.
Nakon isključenja iz DSS, bio je osnivač Samostalnog DSS, da bi pre dve godine formirao Srpske samostalno stranku i postao je njen lider.
Kako je Nova.rs pisala prošle godine, on kao direktor zarađuje oko 180.000 dinara mesečno.
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare