Pre nešto više od dve nedelje, Evropska komisija, je predložila zabranu prodaje automobila na benzinski i dizel pogon od 2035. godine. Ova zabrana predložena je u sklopu širokog paketa zakona orijentisanih na obuzdavanje klimatskih promena.
Trend vožnje električnih automobila, koji ovim propisom Evropska komisija želi da podstakne, polako, ali sigurno stiže i na srpsko tržište. Od prošle godine, tačnije od 12. marta 2020. godine, za kupovinu električnih vozila država daje subvencije koje iznose i do 5.000 evra, a rok ističe za otprilike 4 meseca, tačnije 1. novembra ove godine.
Od kada je ova uredba doneta, ona je dva puta menjana, poslednji put krajem maja ove godine i tom prilikom je propisano da pravo na subvencije imaju kako fizička lica, tako i preduzetnici i pravna lica.
Sa Uredbom o subvencijam za ovu namenu koju je prošle godine usvojilo Ministarstvo za zaštitu životne sredine građanima Srbije je olakšana kupovina svih vozila na električni pogon. Iz budžeta je odvojeno milion evra, tj. oko 120 miliona dinara za subvencionisanje kupovine električnih i hibridnih vozila u Srbiji.
Za električne mopede i tricikle od države dobajte subvenciju od 250 evra, a do 5.000 evra za potpuno električna putnička vozila do devet sedišta i laka teretna vozila.
Za nov električni motocikl subvencija iznosi 500 evra, a za hibridna putnička, laka teretna vozila koja imaju bar jedan električni motor u hibridnom sistemu 2.500 evra.
Sa druge strane, sa nešto više para se subvencioniše „plug-in“ hibridni automobili.Oni se subvencionišu sa 3.500 evra.
Najviše para za subvencije se daje za nabavku potpuno novih električnih automobila, čiji motor isklučivo koristi struju. U ovom slučaju subvencije iznose čak 5.000 evra.
Kako je gostujući na RTS-u pomenula Aleksandra Graovac iz Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova, samo prošle godine je prodato oko 800 vozila na električni pogon, ali i da u ovoj grupi ima i vozila koja nisu prepoznata od strane subvencije.
Ovakav model automobila podrazumeva da se on pokreće elektromotorom, tačnije koristi struju za pokretanje. Ne troši gorivo, več se puni preko punjača, na sličan način kao kada punite telefon. Automobili na električan pogon bili su popularni krajem 19. i početkom 20. veka, dok ga nije potisnula masovna proizvodnja jeftinijeg vozila na benzin.
Za razliku od električnog automobila koji se samo puni, hibridi imaju dva izvora energije. Najčešće je to kombinacija benzinskog ili dizelnog motora sa elektromotorom. Vrlo su popularni jer imaju manju emisiju štetnih gasova.
Osnovna prednost ovih vozila je ta da idu ruku pod ruku sa novim „zelenim zaokretom“. Upotreba održivih tehnologija i ekološki prihvatljivih rešenja, kako u proizvodnji ovih automobila, tako i u smislu njih samih su jedan od mogućih odgovora na „klimatsku krizu“ koja nam visi nad glavama.
Drugi problem sa kojima se suočava javnost pri kupovini ovih vozila je sama cena. Subvencija svakako olakšava pritisak na džep, ali i pored njega polovni električni automobili koštaju mnogo više od polovnih automobila na benzin i dizel, a u ne malom broju slučajeva i novih.
BONUS VIDEO: Braća Troter
Pratite nas i na društvenim mrežama: