Dragan Solak, biznismen rodjen u Srbiji, osnivac i suvlasnik United Grupe, kupuje 80 odsto udela vlasnistva Sautemptona
Dragan Šolak Foto: Adam Davy / PA Images / Profimedia

Dragan Šolak je kupovinom Sautemptona izavao ogromnu pažnju, a danima se u medijima piše o njegovom preuzimanju engleskog kluba. Ugledni portal "The Athletic", posvetio je ogroman tekst srpskom biznismenu i njegovoj poslovnoj karijeri.

Dragan Šolak je za 120 miliona evra kupio je 80 odsto deonica engleskog premijerligaša Sautemptona i tako ga preuzeo od kineskih vlasnika što je izavalo i oduševljenje navijača.

„Investicioni anđeo i tvrd pregovarač“, naslov je teksta koji je „The Athletic“ posvetio Darganu Šolaku.

U uvodu teksta, autor se osvrće na vizionarstvo novog vlasnika Sautemptona.

PROČITAJTE JOŠ

„Kada je Dragan Šolak kupio Royal Bled, golf teren u slovenačkim Alpima 2013. godine za, kako su mediji izvestili, 11 miliona evra, imao je viziju pretvoriti ga u jednu od najtraženijih evropskih destinacija za golf. Opsežno dvogodišnje renoviranje glavnog Kraljevog terena kulminiralo je svečanim otvaranjem u avgustu 2018. godine, kada je srpska princeza Jelisaveta Karađorđević izvela prvi udarac. Šolak se, međutim, nije na tome zaustavio. Budući da se nije zadovoljio akvizicijom jedne od omiljenih destinacija strastvenih golfera, hteo ju je učiniti još boljom. Angažovao je Stiva Čapela, koji je vodio računa o zelenilu na jednom od tri golf terena u čuvenom škotskom odmaralištu, da postane menadžer njegovih terena. Vrlo hrabar potez, imajući u vidu da je Gleneagles bio domaćin Rajder kupa 2014. godine.“

Zanimljivo je da je Šolak u dobrim odnosima sa aktuelnim trenerom Ralfom Hasenhitlom.

„Šolak je vodeći investitor u kompaniji Sport Republic koja je nedavno preuzela 80 posto deonica Gao Jishenga. Ralf Hazenhitl se našalio da želi da iskoristi dobar odnos sa Srbinom i rezerviše partiju golfa na Royal Bledu. ‘Moram to uraditi’, kaže menadžer Sautemptona. ‘Nije to daleko od mog rodnog Graca u Austriji. Moj prijatelj je igrao tamo nekoliko puta, spreman sam za borbu’, šali se menadžer Sautemptona.“

Autor teksta ističe da Šolak dolazi iz doborstojeće srpske porodice.

Šolak potiče iz dobrostojeće porodice u Srbiji. Otac mu je bio profesor ekonomije, ali je bio i u nadzornom odboru najvećeg jugoslovenskog proizvođača automobila Zastave, u kojoj se pravio ozloglašeni Yugo – zajedničko ulaganje s Fiatom, automobil koji je predstavljao 80 odsto prodaje na jugoslovenskom tržištu automobila, ali je bio predmet šale u inostranstvu“, stoji u tekstu.

„The Athletic“ ističe da je Šolak ipak sam sebe izgradio kao uspešnog preduzetnika.

„Zastava je i dalje veliki igrač u industriji oružja, ali Šolakova porodica nije bila otvoreno politički orijentisana i, s obzirom na previranja u regionu krajem prošlog i početkom ovog veka, može se reći da je Šolak ‘sam sebe stvorio’. Ako je verovati listi 100 najbogatijih Srbija koju je u decembru objavio Nedeljnik, Šolak je treći najbogatiji čovek u Srbiji, s bogatstvom procenjenim na milijardu i 400 miliona funti“, pišu Englezi.

U tekstu se ističe da je za razliku od dvojice najbogatijih ljudi u Srbiji, Šolak izbegao zamke mutnih privatizacija i svoju imperiju izgradio pametnim ulaganjima.

„Šolak nije zaradio novac privatizacijom nekog javnog poduzeća kao što su to radila jedina dva čoveka iznad njega na listi. Njegova prva kompanija kupovala je i preprodavala prava na TV programe i filmove. Zatim je 2000. pokrenuo biznis kablovske televizije i telekomunikacija u Srbiji, s jednim od nekoliko malih operatera koji su se tada pojavili u regionu“.

Dragan Šolak Foto: United Media

Uspon SBB je ujedno bio i uspon Dragana Šolaka.

„Do 2005, ta kompanija SBB, držala je 45 odsto lokalnog tržišta i krenula da kupuje svoje rivale te da se širi na druge republike bivše Jugoslavije. Te kompanije su se 2014. spojile u United Grupu, a američka investiciona kompanija KKR postala je njen novi vlasnik. Tu stupa na scenu Kraft, koji je veza između Šolaka i Sautemptona. Ovaj 48-godišnjak je nekada radio za KKR, a potom je dve godine sedeo u Upravnom odboru United Grupe, pre nego što je napustio kompaniju 2016. godine“, navode.

Šolak meta poltičkih napada

„Šolak je poznati poslovni lider u regiji – posebno u Srbiji“, kaže dr. Marko Milosavljević, profesor novinarstva na slovenačkom Univerzitetu u Ljubljani.

Dr. Milosavljević kaže da je Šolakov uspeh velika prepreka državnim kompanijama da ostvaruju monopol na tržištu

„Doduše, on nije poznata ličnost i ne juri popularnost – on nije Ilon Mask. Međutim, s obzirom da poseduje velike kablovske i medijske poslove širom bivše Jugoslavije i u Bugarskoj, on je vrlo očigledan protivnik državnim kompanijama u tim zemljama, a samim tim i ličnost koja je često na meti vladajućih političara. Provladini tabloidi u Srbiji ga mrze, jer, ako aktivno ne podržavate vlast, smatrani ste neprijateljem. To pretvaranje kritičara ili jednostavno onih koji nisu vaše pristalice, u neprijatelje, uobičajena je pojava širom regiona“.

„The Athletic“ se bavi i sukobom nastalim zbog prava emitovanja sportskih događaja između Šolakove komapnije i Telekoma.

„Tokom prošle godine otvoren je novi front u tinjajućem sporu između Šolaka i Vlade Srbije. Jedan od najpopularnijih kanala United Grupe je Sportklub, koji je imao prava na emitovanje prenosa za većinu najboljih evropskih liga. Sve do prošle godine, kada je glavni rival United Grupe, Telekom Srbija, počeo da plaća ogromne sume novca za preuzimanje prava Lige šampiona, La Lige, Serie A i, konačno, Premijer lige za svoj kanal Arenasport. Telekom Srbija je većinski državna kompanija i njeno rukovodstvo ima bliske veze sa sve autoritarnijim predsednikom Srbije Aleksandrom Vučićem i njegovom Srpskom naprednom strankom. Razlog zbog kojeg je Telekom Srbija uložio toliko javnog novca na fudbal na televiziji nije nikakva velika ljubav prema tom sportu ili uverenje da će Telekom ikad zaista vratiti svoje investicije: to je politički potez s namerom da se nanese udarac United Grupi i smanji broj ljudi koji gleda njen informativni kanal N1. Krajem prošle godine, Premijer ligu su upozorili razni naučni radnici, borci za medijske slobode i političari da ne prihvati ponudu Telekoma Srbije od 500 miliona funti za prava između sledeće sezone i sezone 2027/2028.. Liga ih je ignorisala i unovčila ček“, navodi se u tekstu.

Navodi se da je jedan od ključnih razloga za borbu oko tv prava zapravo želja da se diskredituje N1 kao nezavisni kanal informacija.

Dragan Šolak kupio Sautempton
Foto: EPA-EFE/Ben Stansall

„Plan se da oduzme fudbal Sportklubu kako bi se upropastio N1 objašnjen je u Power Point prezentaciji koja je procurila u medije pre godinu dana. Namera da se ošteti ili upropasti N1 i Šolak je jasna“, isitče Milosavljević.

On objašnjava da nema tržišne osnove za tako nešto.

„Jako je teško naći ekonomsku argumentaciju za plaćanje toliko skupih prava za Premijer ligu. U regionu postoji narodna izreka o zavisti: Dva seljaka žive jedan pored drugog. Kada jednog pitaju šta bi dao da komšiji crkne krava, on kaže da bi dao svoju kravu. Tako je Telekom Srbija postupio i za to je upotrebio javni novac. Da li bi kupovina Sautemptona mogla bitii Šolakov način da Telekomu Srbije pokaže srednji prst? Možda, mada sam prilično siguran da je i u tome postojala ekonomska računica“, piše The Athletic.

Dr. Milosavljević nije jedini koji se pita da li tajming Šolakovog ulaska u vlasništvo kluba iz Premijer lige bio slučajan.

Piter Horoks, bivši šef BBC-ovog svetskog servisa koji sada radi kao uređivački savetnik United Grupe, kaže kako je Šolak vrlo odlučan i vešt.

„On je preduzetnik, ali voli svoju zemlju. On smatra da je objektivno i nezavisno novinarstvo dobro za Srbiju. On nije političan kao takav – nema ambicije da se kandiduje – ali želi da se Srbijom dobro upravlja. Sataniziran je u većini srpskih medija, ali to je zato što medije, direktno ili indirektno, kontroliše vlast i vrlo je zabrinut zbog povratka Srbije autoritarizmu i nacionalizmu. To ga čini političkom figurom u očima vlasti i zato ga prikazuju kao nepatriotski nastrojenog. On, međutim, sebe smatra pre svega Srbinom. Ne da na sebe“, kaže Horoks.

Za razliku od drugih inostranih biznismena koji su kupili engleske klubove, Šolak posle preuzimanja Sautemptona nije dobio nikakve pohvale na tom uspehu u Srbiji.

„United Grupa je pod političkim pritiskom u Srbiji, ali, uprksos tim preprekama, i dalje se čini da je veoma jaka. Prevelika je da bi mogli da je maltretiraju. To je još jedan razlog zbog koga je vlast u Srbiji, pa čak i Sloveniji, ne voli. Jednostavno ne mogu je kontrolisati“, kaže dr. Milosavljević.

BONUS VIDEO Šolak se raduje golovima Sautemptona

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare