Dunja Jovanović: Šta je stvarno, a šta reklama na profilima influensera

Lifestyle 30. nov. 202113:01 > 15:05
Podeli:
Influens Akademija Konferencija
Foto:Influens Akademija Konferencija

Ogroman uticaj influensera, pre svega na mlade, pokreće pitanje odgovornosti za ono što objavljujemo na mrežama, ali i pitanje kako prepoznati šta je od onoga što nam influenseri nude iskrena preporuka, a šta plaćena reklama. Stoga je u protekla tri dana održana velika edukativna onlajn konferencija Logovanje za novo doba na kojoj je nekoliko desetina hiljada ljudi širom zemlje i regiona pratilo šta imaju da kažu eksperti o uticaju influensera kao novih medija na oblikovanje današnjeg društva, o brojnim izazovima koje je donelo digitalno doba, te odgovornosti i regulaciji digitalnog prostora i društvenih mreža.

Dunja Jovanović, osnivačica platfome Ffm koja se bavi održivošću mode, govorila je o tome kako prepoznati razliku između iskrene preporuke koju dobijamo od influensera i skrivenog oglašavanja, tj. reklame za neki proizvod.

„Ono što su mediji sa plaćenim oglasima i tekstovima njima prilagođenim bili pre desetak godina danas su to influenseri, kao neki top-shop prodavci, s tim što nemamo jasno obeleženo šta je reklama, a šta je iskrena preporuka.“

S druge strane, Andreja Andrejić, influenser na društvenim mrežama poznat kao styleofandrew, kaže da njegova publika zna šta je plaćeno jer se trudi da to razdvoji.

„Ja svakako ne bih preporučio nešto u šta ne verujem, bilo da je plaćeno ili je iskrena preporuka. Svakako ima onih koji svoju platformu koriste samo da bi zaradili, ali sve je od osobe do osobe“, kaže Andreja i ističe da je vrlo svestan koliko može da na druge utiče ono što on kaže.

Dunja Jovanović je dodala i da su ljudi više odgovorniji na TikToku u odnosu na druge mreže jer tu ipak pokazuju neku svoju veštinu, kao i da ne treba govoriti loše o svim influenserima kad je u pitanju oglašavanje.

„Mladi koji ulaze u sve to sigurno nemaju advokate da ih upute u zakone, a oni koji sarađuju s brojnim brendovima bi trebalo da ih imaju. Pritom, tu je i odgovornost brendova i agencija koji angažuju influensere jer svi oni imaju pravne službe, pa treba da u ugovoru naznače da saradnja mora da bude obeležena na neki način.“

Advokatica Dunja Tasić, koja se bavi medijima i tehnologijom sa stanovišta prava, govorila je o zakonskim okvirima.

„Mi imamo zakon o oglašavanju, ali često ostaje nekažnjeno ponašanje suprotno tom i drugim sličnim zakonima“, kaže Tasić, koja je napravila vodič i za insfluensere, i za agencije koje ih angažuju, i za građane o tome kako sadržaj na društvenim mrežama mora da bude obeležen da bi se znalo da je nešto plaćena reklama.

Pitanje je, nažalost, i dalje koliko njih ima volju da se drži takvih smernica.

Takođe, u okviru platforme Logovanje za novo doba prethodno je bilo reči i o odnosu medija i influensera, koji su zapravo novi vid medija.

„Važno je da sa influenserima govorimo o medijskoj i digitalnoj pismenosti, pojmu medija i odgovornosti na društvenim mrežama zato što su oni budući kreatori javnog mnjenja i budućnost medija. Važno je da im prenesemo ono dobro i nepromenjivo, univerzalne vrednosti medijskog posla koje su večne. Potrebno je više ovakvih edukativnih inicijativa za mlade, jer mladi ljudi često misle da svet počinje od njih. I to je normalno, nije za osudu. Ali olakšanje koje pokažu kada vide da su izazovi s kojima se susreću postojali i pre, da postoje načini da ih reše, da imaju koga da pitaju za savet ili pomoć, to je neprocenjivo“, istakla je jedna od učesnica konferencije, novinarka Jovana Gligorijević.

Pored Andreja Andrejića, kroz prvu Influens akademiju je prošlo 13 Instagram i TikTok influenserki i influensera kao što su David Pavlović @dvpvlv, Teodora Popovska @wolfdoraa, Mihailo Kocić @mihailokocic, Vukašin Škrbić @vukasinskrbic i drugi.

„Učešće na Influens akademiji mi je mnogo značilo zato što sam proširio znanja iz oblasti koje su bitne da bi influenseri mogli pravilno da dele sadržaj i da utiču u pravom smeru na ljude. Upoznao sam divne ljude, razmenio iskustva i smatram da se sada mnogo bolje ponašam na internetu. Takođe je jako važno da influenseri konstantno šire svoja znanja iz medijske i digitalne pismenosti jer će uvek biti nešto novo da se nauči pošto se internet stalno razvija i menja, a bez konstantnog učenja ne možemo slati pravu sliku, pravu poruku na pravi način“, zaključio je David Pavlović, Tiktok influenser.

Pročitajte još:

Konferencija Logovanje za novo doba je još jedna aktivnost projekta Influens akademija, koju organizacija Propulsion sprovodi u saradnji sa kompanijom Facebook (Meta). Ovaj jedinstveni programa gradi pozitivne društvene vrednosti, publiku i medijski i digitalno pismene poruke najuticajnijih influensera na društvenim mrežama. Grupa influensera je sa svojim mentorima na Akademiji obrađivala teme kao što su medijska i digitalna pismenost, pojam medija i njihove funkcije ili ponašanje na mreži kako bi se ubuduće odgovornije ponašali prema svojim pratiocima i kako bi osvestili koliki uticaj svako od nas ima na društvenim mrežama.

„Influens akademija je u suštini projekat medijske i digitalne odgovornosti influensera, pa samim tim i projekat promene. Kada smo počinjali, cilj nam je bio da polaznicima i polaznicama promenimo perspektivu o onome šta predstavlja društveni uticaj. Da razumeju da svakim svojim klikom na dugme „objavi“ postaju mediji i da to sa sobom nosi nekakvu odgovornost, što ne znači da im se oduzima pravo na zabavu ili kreativnost. Akademija nas je naučila da je mladima potrebno samo malo podrške kako bi i u svojim i u očima društva razbili stereotipe koji ih često prate i pokrenuli jedan pozitivan narativ“, rekla je Vanja Banković, urednica Influens akademije.

***

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram

BONUS VIDEO: Reciklaža otpada u Srbiji

Komentari

Vaš komentar