Kada ulazimo u raspravu – bilo da se radi o partneru, kolegi ili članu porodice – često se trudimo da pronađemo neosporne činjenice koje će protivnika u diskusiji naterati da priznaju da nisu u pravu. Logika nam nalaže da će objektivne informacije biti dovoljne da preokrenu nečije mišljenje.
Međutim, ovo je jedna od najvećih zabluda kada je reč o ubeđivanju, tvrdi Kurt Grej, profesor socijalne psihologije na Univerzitetu Severne Karoline u Čapel Hilu.
„Ljudi misle da su činjenice moćne i da mogu da promene nečiji stav, ali to nije istina,“ objašnjava Grej, autor knjige „Outraged: Why We Fight About Morality and Politics and How to Find Common Ground“ (Bes: Zašto se svađamo o moralu i politici i kako pronaći zajednički jezik).
Istraživanja pokazuju da čak i kada su ljudi upoznati sa naučnim studijama i dokazima koji podržavaju određeni stav, često biraju da ih ignorišu. U jednom izveštaju objavljenom 2018. godine u Journal of Management navodi se da činjenice ne deluju na sve jednako, jer ih ljudi često tumače u skladu sa svojim postojećim uverenjima.
„Kada u raspravi iznesete činjenice, druga strana će ih jednostavno osporiti – reći će da nisu tačne ili da su izmišljene. Živimo u različitim medijskim mehurovima gde ne postoji univerzalni konsenzus o tome šta su činjenice, pa one nemaju istu težinu kao ranije“, ističe Grej.
Prema Greju, prvi korak ka uspešnoj komunikaciji sa nekim ko se ne slaže s vama jeste da ga ne doživljavate kao potpuno drugačiju osobu.
„Svi mi pokušavamo da zaštitimo sebe, svoju porodicu i svoje društvo – samo što smo fokusirani na različite opasnosti“, kaže on.
Umesto da rasprava postane nadmetanje, Grej savetuje da pokušate da razumete sagovornikove motive i strahove. On preporučuje tri ključna koraka za uspešniji dijalog:
Grej ističe da u komunikaciji nije cilj „pobediti“ drugu osobu, jer u moralnim i političkim pitanjima gotovo niko ne priznaje poraz.
„Ako u raspravu ulazite sa željom da pobedite, već ste izgubili. Umesto toga, pokušajte da razumete“, zaključuje on.
Na kraju, čak i ako ne promenite mišljenje sagovornika, uspećete da ostvarite poštovanje i bolju međusobnu komunikaciju – a to je već veliki korak napred.
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare