Nikada mi niko nije poslao nezarađeni novac, nikada nisam dobila na lutriji, nikada ništa nisam lako postigla. A kada godine budu prošle, ostaće anegdote i etikete koje najmanje podnosim - da sam bila snalažljiva, entuzijasta, uporna, lepršava, govorila je čuvena rediteljka i osnivačica Ateljea 212 i BITEF-a.

Odavno je u legendu ušao odgovor Mire Trailović kada su je novinari pitali da se predstavi. Kao pesmicu je „izrecitovala“ svoje ime u akronimu: M – kao marljiva, I – kao iracionalna, R – kao radosna, A – kao ako, baš me briga.

Mira Trailović ispred Ateljea 212, 1958. godina. Foto arhiv Ateljea 212

Njeni saradnici su rekli da je to najpreciznija definicija „Gospođe iz velikog sveta“, kako je Feliks Pašić o njoj nazvao knjigu. Jedna od naših najistaknutijih rediteljki ugravirala je svoje ime u pozorišnoj umetnosti osnivanjem Ateljea 212 i Beogradskog internacionalnog teatarskog festivala (BITEF).

Mira (Milićević) Trailović je rođena 22. januara 1924. u Kraljevu, gde su njeni roditelji Radmila i Andrija Milićević Bogdanović radili kao gimnazijski profesori francuskog jezika. Tri godine kasnije porodica se seli u Beograd. Nakon završene Druge ženske gimnazije, srednje muzičke i glumačke škole, diplomira na Muzičkoj akademiji. Karijeru počinje u Radio Beogradu kao prvi spiker a potom kao urednica Dramskog programa. Tamo upoznaje Dragoljuba Gucu Trailovića, spikera a kasnije dopisnika dnevnog lista „Politika“ iz Pariza i prvog čoveka ove kuće.

Tri godine kasnije završava Visoku filmsku školu – Odsek režije, nakon što je u međuvremenu studirala pa napustila arhitekturu, tehnologiju, kao i istoriju umetnosti i to pred sam diplomski ispit.

– Neko me je jednom pitao da li volim umetničku vlast koju sam imala u životu? Ja na to sasvim prirodno odgovaram da ja nikakvu vlast nisam posedovala, jer mi je niko nije dodelio. Ja sam vlast u umetnosti i poslu sama ostvarila. Za moje prvo radno mesto, na radiju, koje mi je ponuđeno, nisam ni imala konkurenciju. Bila sam prvi spiker na radiju i prvi urednik radio-drame. Međutim, meni je nedostajalo pozorište – rekla je Mira Trailović za „Dugu“ osvrćući se na svoju karijeru.

Atelje 212 pozoriste zgrada 65 rodjendan
Mira Trailović Foto:Promo/Atelje 212

Govorila je da je pozorište mesto u kome se na najuzbudljiviji način može proživeti život. Maštala je o modernom, avangardnom teatru koje je slobodno u formi i nezavisnije od vlasti. To je ostvarila osnivanjem Ateljea 212 (1956) čija je upravnica bila 22 godine. Vizionarski je dovodila najveća imena pozorišne avangarde kao što su Žan-Pola Sartr, Edvard Olbi, Tomas Eliot, Stanislav Vitkjevič… Kao i Ežena Joneska koji je na pitanje šta je video u Beogradu, odgovorio: „Miru Trailović“.

Donkihotovski borac, buldožer u vizonu, Gvozdena dama, tigrica sa baršunastim kandžama, samo su neki od opisa Mire Trailović, koja je išla ispred vremena. Tako je 1967. sa Jovanom Ćirilovim osnovala BITEF i od njega napravila najprestižniji svetski pozorišni festival. A Beograd mesto koje je u vreme Hladnog rata bio jedina tačka na planeti gde su se susretali umetnici s obe strane “gvozdene zavese”. Upravo zahvaljujući njenom renomeu na festival su dolazili Semjuel Beket, Piter Bruk, Bob Vilson, Pina Bauš, Elen Stjuart – La Mama, Grotovski…

Za istoričara Georgija Ostrogorskog Mira Trailović je bila “vizantijska freska i Meštrovićeva karijatida”. Kolege i prijatelji su je duhovito prozvali “Mama Korleone”. U doživljaju Ljubomira Simovića bila je “eruptivna kao vulkan”.

Ljubomir Muci Draškić je za nju, između ostalog rekao: „Imala je jedno lice, a to lice je imalo sto lica. Pre svega, vrlo inteligentna i bistra žena. Drugo, porodični, građanski pedigre. Treće, vrlo lukava. Četvrto, fantastičan šarm. Osim toga, lepa žena. Ali, šarm! I kad laže, niko se ne naljuti.“

Klaus Pajman, Mira Trailović, Bernhard Mineti, Jovan Ćirilov, Dragan-Klaić Foto: Bitef teatar

A Mihiz ju je, u svom duhu, opisao: “Ona ima autentični šarm svetske dame, radni kapacitet jednog amalina, komunikacionu frekvenciju moćne radio-stanice, informisanost jedne enciklopedije i prirodnu upornost kompresora. Govori sve važnije evropske jezike, čak i one koje ne zna. Ima kockarski smisao za rizik, veoma diskretno korigovan domaćičkom opreznošću”.

– Nikada mi niko nije poslao nezarađeni novac, nikada nisam dobila na lutriji, nikada ništa nisam lako postigla. A kada godine budu prošle, ostaće anegdote i etikete koje najmanje podnosim – da sam bila snalažljiva, entuzijasta, uporna, lepršava… – govorila je Trailović.

Za svoj rad ovenčana je brojnim domaćim i inostranim priznanjima, među kojima je i francuski orden Legije časti.

Preminula je 7. avgusta 1989. u Beogradu, a sahranjena je na Novom groblju. Svoje nasleđe je ostavila Muzeju pozorišne umetnosti.

Jovan Ćiriliov, Mira Trailović, Lila Altman, Milan Žmukić Foto: Bitef teatar

Prostor ispred Bitef teatra nazvan je Skver Mire Trailović, a njeno ime nosi i Velika scena Ateljea 212. Kraljevačko pozorište je u svom foajeu ima spomen-ploču Miri Trailović. Legenda o njoj nastavila je da živi.

Povodom sto godina od rođenja Mire Trailović danas u podne biće otvorena multimedijalna izložba „Pozorište – lepota stvaranja novog. Mira, prvih 100 godina“ u Bitef teatru. Uveče, u Ateljeu 212, na sceni koja nosi njeno ime, biće izvedena rekonstrukcija koncertnog izvođenja Geteovog „Fausta“, prve predstave ovog teatra koju je ona režirala. Reditelj je Boris Liješević koji je i narator, uz Jovanu Stojiljković, Tihomira Stanića i Svetozara Cvetkovića.

Bonus video: Probudi se Atelje 212 obeležava pola veka Radovana Trećeg – gost Milan Caci Mihailović

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar