Očaj, čemer i nedostatak perspektive na putu ka nepovratnom zatvaranju, ovako opisuju distributeri i prikazivači filmova u razgovoru za Nova.rs trenutnu situaciju u bioskopima u Srbiji.
Umesto očekivane pomoći Vlade Srbije iza distributera i prikazivača je još jedan vikend u poslednjih godinu dana sa zamandaljenim bioskopskim vratima zbog poslednjih mera Kriznog štaba. Merom da, za razliku od pozorišta, mogu da rade samo do 14 sati, što je u praksi značilo da u nedelju na teritoriji Srbije nije održana niti jedna bioskopska projekcija, još jedan je udarac distributerima i prikazivačima. A ako se ovako nastavi, biće i konačan, saglasni su sagovornici našeg portala.
– Očaj, čemer i nedostatak perspektive – reči su kojima opisuje situaciju u bioskopskom lancu „Sinepleks“ programski direktor Ivan Hinić, ujedno i predsednik sekcije prikazivača pri grupaciji za kinematografiju Privredne komore Srbije.
Igor Stanković, direktor distributerske kuće „Megakom film“, koja drži i Kombank dvoranu, upozorava:
– Bioskopi su na putu potpunog zatvaranja!
Nikakvu nadu ne nude ni reči Nebojše Ćetkovića, direktora distributerske kuće „Art Vista“ i predsednika sekcije distributera pri Privrednoj komori Srbije, jer kaže da bioskopi više ne mogu da prežive:
– Naši prihodi su u ovom trenutku ionako mizerni i nedovoljni za ekonomski samoodrživo funkcionisanje. Ovo je poslednji udarac na poslovanje bioskopa u Srbiji – reči su Ćetkovića.
Bioskopski lanac „Sinepleks“ je sve uradio, prema rečima njegovog programskog direktora, kako bi sačuvao radnike, ulažući u resurse sa nadom da će dobiti pomoć države:
– Čak smo i sad ulagali dodatna sredstva kako bismo otvorili veliku dvoranu da bude spremna za FEST, sve vreme dobijajući uveravanja da će stići pomoć. A ta pomoć nije neki nerealan zahtev, s obzirom na to da smo tokom šest meseci prošle godine bili zatvoreni i naš prihod je bio nula! A i u periodu od 1. septembra 2020. do danas radimo sa značajno skraćenim vremenom, smanjenim kapacitetom, nedostatkom filmova na tržištu – ukazuje Hinić, ponovivši da su u poslednjem mesecu 2020. ostvarili promet od samo deset odsto u odnosu na decembar godinu dana ranije.
Uprkos svemu, i dalje pokušavaju da rade, a o tome da je publika željna bioskopa svedoče i ove Hinićeve reči:
– Domaći film „Jedini izlaz” je krenuo sjajno u bioskopima, a posle tog ostvarenja i crtani film „Tom i Džeri“.
Opisujući situaciju u Kombank dvorani, Stanković koristi jedan „narodski izraz“:
– Cedimo suvu drenovinu i ni iz čega pokušavamo da napravimo neki posao. Ovo je potpuno strašno, jer mi već krećemo u distribuciju filmova i 4. marta će početi da se prikazuje Diznijeva animacija „Duša“ koja je bila prolongirana sa decembra na februar, pa na mart. Spremni smo da idemo u distribuciju filmova, jer nemamo više šta da čekamo. Verovatno nećemo biti u prilici da te filmove uopšte pustimo u bioskope, jer neće biti posla. Mi sada ne možemo da organizujemo pun proces rada. Rade samo menadžeri, ljudi iz kancelarija, sektora prodaje, i svi smo svedeni na minimalne zarade – priča direktor „Megakoma“.
Krizni štab, prema rečima naših sagovornika, kao da se urotio protiv bioskopa.
– Logika u donošenju mera Kriznog štaba ne postoji, jer niko ne može da objasni u čemu se razlikuju bioskopi i pozorišta. Već dugo vremena, bioskopi ne nailaze na razumevanje u Kriznom štabu – kaže Ćetković.
Očekivali su i uoči poslednjih mera Kriznog štaba da budu izuzeti, uz ostale ustanove kulture, priča Hinić, no to se nije desilo. Izuzeta su samo pozorišta, koja su, za razliku od privatnih bioskopa, uglavnom na državnom budžetu.
– A bioskopi su dokazano i kod nas i svuda u svetu bezbedni, čak mnogo bezbedniji od pozorišta. Jer u teatru postoji živi nastup. Dobili smo objašnjenje da za nas to ne važi, da moramo da se zatvorimo do 14 sati. To za nas praktično znači da poslednju projekciju možemo da održimo u 12 časova. I odlučili smo da zatvorimo sve u nedelju, jer je potpuno besmisleno pokrenuti ceo sistem da bismo imali dve-tri projekcije dnevno. Ali, odluke Kriznog štaba kose se sa zdravim razumom. Upropašćen nam je još jedan vikend. A to nije mali udarac za nas. Iscrpljeni smo zbog svega i više ne znamo kako da nastavimo. Bukvalno smo u bezizlaznoj situaciji.
I Stanković naglašava da nema razlike da li će projekcija početi u 12 ili 21 sat.
– Ako su bioskopi otvoreni i poštuju se sve mere, nema razloga da budemo zatvoreni uopšte, a ne da se zatvaramo u 14 sati – ukazuje direktor „Megakoma“.
Sve vreme bioskopima je problem propisano radno vreme. Svejedno je, kako ističu naši sagovornici, kada će krenuti poslednja projekcija, jer nije dokazano da se publika „više zaražava u 22 časa, nego u 15 popodne“. Podsećaju da je uobičajeno radno vreme bioskopa, pogotovo radnim danima, veče. Skraćenje radnog vremena, odnosno poslednje projekcije od 19 časova, predstavljaju veliki problem.
– Pokušavamo da izdejstvujemo da nam se omogući da radimo. I dalje imamo razgovore sa Ministarstvom kulture, koje nam je dalo podršku za pomoć, ali druge instance to treba da potvrde. Nadamo se brzom odgovoru, jer bi nam to omogućilo da izbegnemo bankrot. Bez normalnog radnog vremena i pomoći mi nećemo moći da funkcionišemo – kaže Hinić.
Obećana i očekivana pomoć Ministarstva kulture je i dalje, kako ističe Stanković, „obećana i očekivana pomoć“.
– Održali smo još jedan sastanak u Privrednoj komori Srbije, dobili smo novu podršku Filmskog centra Srbije, Ministarstva kulture i PKS, koji razumeju situaciju i naši koordinisani dopisi su upućeni Vladi Srbije, ali nikakvu povratnu reakciju nismo dobili niti od Ministarstva finansija, niti od Vlade. Sektorska pomoć, koja je nama potrebna, nije toliko velika, niti je uporediva sa drugim industrijama poput ugostiteljstva, hotelijerstva. A svakako smo industrija koja doprinosi boljitku društva. Život bez restorana ili odsedanja u hotelu može da postoji bar za tren, ali prekinuti život kulture je strašna stvar. Mi smo bukvalno na putu da zatvorimo bioskope. Određeni broj ljudi već je na prinudnim odmorima, a ukoliko ne bude pomoći zatvorićemo sve na neki kraći rok. A kad se jednom nešto zatvori realno je da ostane zatvoreno trajno – upozorava Igor Stanković.
Ništa bolja situacija nije ni u lancu „Sinepleks“ gde se iz meseca u mesec ponavlja isti „scenario“ – odlazak ljudi:
– U poslednje vreme izgubili smo skoro četvrtinu radnika. Prema svetskim projekcijama, situacija sa bioskopima i distribucijom filmova normalizovaće se tek na jesen, u septembru. Evo, premijera Džejmsa Bonda je tri puta odlagana, a dobra stvar je da se prošle nedelje prvi put desilo da je emitovanje filma „Nema vremena za umiranje“ pomereno unapred – sa oktobra na septembar. Očigledno je da se u Holivudu tada planira povratak blokbastera u bioskope. Ali, do tada moramo da nađemo način da preživimo, a bez omogućavanja normalnog radnog vremena i pomoći države, toga neće biti – zaključak je Ivana Hinića.
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare