Ana Obradović, foto Vladimir Buha/preuzeto sa seecult.org

Festival “Dani Smiljane Mandukić” biće održan sedmi put od 8. do 12. decembra u Beogradu u slavu uticajne plesačice, koreografkinje i plesne pedagoškinje, jedne od začetnica savremene umetničke igre na ovim prostorima, a proteći će u znaku premijera i značaja arhiviranja plesne umetnosti.

Pokrenut 2017. godine na inicijativu Sanje Krsmanović Tasić, dugogodišnje plesačice trupe Beogradski savremeni balet Smiljane Mandukić, kao jedinstvena manifestacija koja se bavi pre svega živim, umetničkim arhiviranjem nematerijalne baštine srpske umetničke igre, ovaj festival specifičan je i po tome što povezuje u jednom prostoru i na sceni igrače i koreografe najstarije generacije sa najmlađim umetnicima.

7. Dani Smiljane Mandukić u znaku premijera Foto:preuzeto sa seecult.org

Sedmo izdanje “Dana Smiljane Mandukić” biće otvoreno 8. decembra u Centru za kulturnu dekontaminaciju premijerom predstave “Good Girls” autorke i koreografkinje Ane Obradović koja i sama nastupa u njoj. Predstava “Good Girls”, za koju autorsku muziku potpisuje kompozitorka Katarina Ranković, jedna je od retkih angažovanih plesnih predstava koje za temu imaju problem anoreksije – od razvojnih faza ka izlečenju i prevazilaženju bolesti. Ulaz na predstavu je besplatan, uz preporučenu donaciju.

I za drugi festivalski dan, 9. decembar, najavljena je premijera – predstava “Poreklo straha” Teatra Mimart, čiji koncept i dramaturgiju potpisuje Mina Ćirić, dok su koautori i izvođači: Lidija Antonović, Nela Antonović, Mina Ćirić i Vladislav Velkovski, koji potpisuje i video rad.

Prema navodima autora, danas se pravimo da ne verujemo u veštice pa smo dali strahovima neka imena: strah od usamljenosti, od budućnosti Zemlje, od propuštenih šansi, od laži… “Progovoriti o strahu je smelo. Dati mu ime je korisno. Ali suočiti se sa poreklom straha – u tome je ključ”. Ulaz na predstavu je besplatan, ali je potrebna rezervacija mesta zbog ograničenog prostora.

Mina Ćirić, Na koncu Foto:preuzeto sa seecult.org

Treći dan festivala u Kulturnom centru Magacin posvećen je već tradicionalnom kolažnom plesnom programu “Soirée à Beba Bee”.

Soare (franc. Soirée) je izraz koji se koristi za večernje druženje, prijeme, umetničko debatne večeri koje su organizovane po salonima i stanovima evropskih umetnika i intelektualca, pre svega u XX veku u periodu između dva svetska rata. Beba Bee je bilo umetničko ime koje je Smiljana Mandukić koristila upravo u tom periodu. Kod nje, u njenog malom stanu u na trgu Nikole Pašića, decenijama su organizovane najlepši soarei, ili večernje, gde se razgovaralo o važnim temama, ali i čitala poezija i smišljali novi umetnički poduhvati.

Večernja u okviru sedmih “Dana Smiljane Mandukić” posvećena je razmeni plesača mlade i najstarije generacije. Grupa “Modus Vivendi”, koja se sastoji od plesača od 65+ godina, izvešće dve koreografije inspirisane Tai Či tehnikom, pod vođstvom nekadašnje plesačice Smiljane Mandukić Svetlane Pavić Manić. Ana Obradović i Mina Ćirić će predstaviti koreografije iz svojih celovečernjih predstava “The Boxes of Happiness” i “Na koncu”, a nakon izvođenja najavljen je razgovor sa učesnicima.

Deo festivalskog programa biće održan 11. i 12. decembra u Ustanovi kulture Parobrod, počev od premijerne projekcije arhivskog snimka koreografije Smiljane Mandukić “Prostori” iz 1977. godine, na muziku Branimira Sakača. Nakon toga sledi program “Plesni i pedagoški legat Olge Vučković”.

Dugogodišnja igračica Beogradskog savremenog baleta Smiljane Mandukić, Olga Vučković (1956-2013), radila je od 1988. do kraja 2011. u Dečjem kulturnom centru Beograda, nekadašnjem Domu pionira, kao pedagog za modernu igru, urednica za scensku igru i urednica muzičko-scenskih programa. U programu će učestovati i mladi igrači Baletskog studija DKCB-a, a o Olgi Vučković govoriće: Nela Antonović, Ivana Tabori Obradović i Dragana Stanistavljević. U koreografiji “Prostori”, koja će biti prikazana pre samog razgovora, igraju Olga Vučković i Nela Antonović, pored drugih.

Poslednjeg festivalskog dana, 12. decembra, biće održana od 19 sati dva debatna programa koji se tiču arhiviranja u umetničkoj igri.

Na prvom, pod nazivom “Značaj arhiviranja u plesnoj umetnosti: (Non)Aligned Movements i Arhiva Dana Smiljane Mandukić” govoriće Marijana Cvetković, Igor Koruga i Milica Ivić iz Stanice Servisa za savremeni ples, kao i Sanja Krsmanović Tasić, umetnička direktorka festivala “Dani Smiljane Mandukić”.

Druga tema “Živa arhiva: Želja da se napravi čvrsta istorija završiće se neuspehom” posvećena je istoimenoj predstavi koja je premijerno prikazna u aprilu u Bite teatru, a potom je učestvovala na festivalima Bitef, Kondenz i CoFestivalu u Ljubljani. O procesu rada na toj predstavi, nastaloj u produkciji Stanice-servisa za savremeni ples, govoriće autor i koreograf Igor Koruga, dramaturškinja Milica Ivić, i igrači Nela Antonović, Jelena Jović, Tatjana Pajović, Boris Čakširan, Anđelija Todorović i Sanja Krsmanović Tasić.

Smiljana Mandukić Foto:preuzeto sa seecult.org

Festival “Dani Smiljane Mandukić” je tokom prvih šest godina postojanja predstavio mnoge mlade umetnike i u sopstvenoj produkciji iznedrio nekoliko predstava i dokumentarnih filmova posvećenih pionirima umetničke igre u Srbiji. Festival je stekao renome važnog događaja na mapi kulturnih dešavanja Beograda okupljanjem mnogobrojnih aktera izvođačkih umetnosti, kao i posvećenošću edukaciji novih naraštaja o ličnosti i delu Smiljane Mandukić (1907-1992), kao i arhiviranju plesnog nasleđa.

Rođena u Beču, Smiljana Mandukić, živela je i stvarala u Beogradu, gde je osnovala i više decenija vodila plesnu trupu Beogradski savremeni balet Smiljane Mandukić u okviru koje je ostvarila vredne koreografije, koje su igrane na jugoslovenskim pozornicama. Autorka je knjige “Govor tela” o svom konceptu rada na pokretu. Njen umetnički i pedagoški rad obeležio je mnoge stvaraoce i pedagoge savremene umetničke igre na domaćoj sceni. Od 2012. godine Udruženje baletskih umetnka Srbije (UBUS) dodeljuje nagradu “Smiljana Mandukić” za najbolju interpretaciju savremene igre.

Sedmi “Dani Smiljane Mandukić” realizuju se u produkciji i organizaciji Udruženja Umetnička utopija, uz finansijsku podršku Sekretarijata za kulturu Grada Beograda. Partneri u projektu su UK Parobrod, CZKD, Kulturni centar Magacin, Stanica Servis za savremeni ples i Teatar Mimart. Inače, projekat prvi put nije dobio podršku Ministarstva kulture na Konkursu za umetničku igru, uz obrazloženje da “nije u javnom interesu”.

Bonus video: Ovacije za ekipu filma „Čuvari formule“

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar