Foto: Isabel Infantes / PA Images / Profimedia

Imala sam rak i pola organa u telu mu je odstranjeno. Sada, više nego ikad, osećam da je ljubav moguća, kazala je slavna britanska umetnica Trejsi Emin, uoči otvaranja izložbe "Detalj ljubavi" u Briselu, inspirisane njenom zdravstvenom bitkom, ali i karantinom.

Kada je bila zabravljena u svom domu u Londonu zbog pandemije koronavirusa, Trejsi Emin radila je na jednoj slici. Opisuje je kao veliku i poluapstraktnu. Ta slika ju je toliko zaokupljala da je svaku noć bdila nad njom. A danima bi zurila u nju. Posle nekoliko meseci shvatila je šta stvara – sliku maligne izrasline, poput one koja je rasla u njenom telu. Ali, to nije znala.

„Slika je potpuno istovetna kao moja bešika sa sve tumorom u njoj. I naslikala sam je pre nego što sam saznala da imam kancer – nije li to briljantno“, pita u razgovoru za Artnet slikarka, vajarka i konceptualna umetnica, koja je letos napunila 53 godine.

Na proleće, kada je koronavirus krenuo da se razbuktava u Velikoj Britaniji umetnici, inače jednoj od dve jedine žene koja je postala profesorka na Kraljevskoj akademiji umetnosti u Londonu, dijagnostikovan je rak bešike. Operisana je letos, i uprkos lošoj zdravstvenoj situaciji, rešena je da svoja iskustva prenese na slike. Ali, kada bude bila u mogućnosti.

Dok je bila na lečenju, psihički se pripremala za duboko katarzičnu izložbu, koja je večeras otvorena na dve lokacije u Briselu, u galerijama koje vodi trgovac umetninama Ksavijer Hafkins sa kojim sarađuje godinama.

Na postavci je 25 slika nastalih početkom ove i prošle godine, kao i crteži koje je napravila tokom karantina. Tema izložbe je univerzalna – ljubav u svim njenim varijantama, pa otuda naziv „Detalji ljubavi“ (Details of Love).

– Izložba je posvećena svim onim stvarima koje svako primećuje kada je zaljubljen. Kiša je divna kada si zaljubljen, ali zaljubljenost nije isto što i ljubav – objašnjava slikarka, čiji je ljubavni život podizao buru u javnosti, bivajući idealan za tabloide.

Uzdrmala je svetske medije 2016. godine, kada je objavila da se udala „za kamen u dvorištu svoje kuće na jugu Francuske“. Iako su je tabloidi „čerečili“ zbog ovog poteza njena poruka bila je jasna – da želi da prigrli život kao samica, bez muškarca i da iskaže ljubav prema materijalima od kojih su neka njena umetnička dela sazdana.

Tokom proteklih godina primetan je nežniji pristup Eminove slikarstvu. Okrenula se pastelima i siluetama. Umetnica, poznata po delima koja su svojevremeno šokirala javnost, kao što su „My Bed“ i „Everyone I Have Ever Slept With“, još uvek je zainteresovana za sirove emocije i žensko telo, ali sada je njen pristup manje konfrontirajući i otvoren je za različite interpretacije. Na izložbi u Briselu ona kao da posetioce vodi na slično putovanje, poput onog sa postavke iz 2019. godine u „White Cube Bermondsey“, koju su kritičari dočekali sa hvalospevima.

Čak i pre nego što joj je dijagnostikovan rak ona je krenula da menja svoj život. Rešila je da se iz Londona preseli kraj mora, u Margejt. Prodala je i kuću koju je imala u Majamiju. Prestala je da pije i sebe je stavila na prvo mesto.

„Odlučila sam u sekundi da svoj život radikalno promenim“, priča umetnica, dodajući da je maltene završila sa selidbom iz svog doma u Londonu, kao i da je konačno ožalila svoju uginulu mačku. Neophodno je da uspori i da sve svede na minimum, kako bi se izborila sa rakom. Potrebna joj je snaga za bitku, priznaje.

Pre dva meseca odstranjeni su joj gotovo svi reproduktivni organi, a jednu jedinu molbu imala je pre operacije – da joj ne odstrane bar klitoris. Doktori su uslišili njenu molbu. U nemogućnosti da slika, sada pravi fotografije sopstvenog tela, kao neku vrstu „egzistencijalnog projekta“.

„Tek u poslednjih pet godina čini mi se da sam pronašla svrhu u slikarstvu i čitavom svom radu“, iskrena je Trejsi, koja dodaje da joj je toliko toga još ostalo u životu što treba da uradi. No, telo je izdaje.

„Plakala sam juče, jer sam želela da slikam, a nisam imala snage…“

Više ne želi da se žali ni na šta, jer ne vidi poentu. Osim toga, dosta joj je da je nazivaju stalno „onom koja kuka“. Duboko autobiografska priroda njenih umetničkih dela nije uvek nailazila na odobravanje kod kritičara. Kada je otvoreno govorila o traumi koju je preživela, o silovanju, abortusu, mnogi su je okarakterisali kao vulgarnu.

„Zahvaljujući pokretu MeeToo žene sada imaju nov jezik zahvaljujući kome mogu da se izraze. Dobro je da je vreme konačno na strani žena, ali volela bih da me svojevremeno, kada sam se borila za iste stvari, nisu optuživali da sam narcisoidna osoba“, objašnjava Eminova.

S obzirom na krhko zdravlje i iznova nametnute restrikcije na putovanja, Trejsi Emin nije bila u mogućnosti da otputuje u Brisel. Ali, ionako joj otvaranja izložbi nisu nimalo omiljena, a ovih dana uživa u svoj „intimnosti onlajn gledanja izložbi“, jer može da „leži u krevetu i gleda slike“.

„Ovo sa koronavirusom opet će biti je*eni haos“, komentariše Eminova, koja bi, umesto na otvaranje izložbe, volela da ode na intimnu večeru sa svojim trgovcem umetninama Ksavijerom Hafkensom.

Trejsi Emin Foto: Isabel Infantes / PA Images / Profimedia

Svoje slike ne opisuje kao autoportrete, već „autoosećanja“, odnosno „unutarnje projekcije“. Na njenim slikama tela su zajedno, ljube se, spavaju, akteri su seksualnog čina. Iz slika kao da isijavaju emocije. Umetnica smatra da njena poslednja dela zapravo otkrivaju njenu „žudnju za ljubavlju“, što i ne čudi, s obzirom da, kako priznaje, čitavu deceniju nije bila zaljubljena.

„Imala sam je*eni rak i pola organa u telu mi je izvađeno, između ostalog i pola vagine. Sada, više nego ikada pre, osećam da je ljubav moguća i dozvoljena“, ističe umetnica, a to što kroz sve prolazi potpuno sama ne znači joj ništa. Naprotiv, svom snagom sada želi da udahne i iskusi život i stvori nove slike što je pre moguće.

„U mojim godinama, ljubav je potpuno drugačija dimenzija i nivo razumevanja. Ne želim decu, ne želim sve one stvari za kojima svi podsvesno žude kada su mladi – samo želim ljubav. I da dobijem ljubavi koliko god je moguće. Želim da me ophrva, da me proždre. I koliko god sve sad crno izgledalo, mislim da je to okej“, zaključila je Trejsi Emin.

Njena izložba u Briselu trajaće do 19. decembra.

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar