Ticijanova „Tajna večera“ sto godina bila neopažena u crkvi

Kultura 05. mar. 202118:19
Podeli:
Ticijanova Tajna večera Foto: Twitter/Ledbury ParishChurch

Više od stotinu godina požuteo prikaz "Tajne večere" visio je na zidu crkve u Ledberiju, gradiću u zapadnoj Engleskoj. Svi su mislili da je u pitanju kopija remek-dela Leonarda da Vinčija. I većina vernika, koja stalno dolazi u crkvu gotovo da nije obraćala pažnju na platno dimenzija tri sa 1,5 metara, a neki od njih koji bi katkad bacili pogled na sliku čak su sugerisali parohiji da se oslobodi ovog dela.

Ali, niko, pa ni oni koji su smatrali da toj slici nije mesto u crkvi, nisu imali predstavu da je u pitanju slika nastala u radionici jednog od najznačajnijih umetnika 16. veka, Ticijana.

Starešine crkve Svetog Marka i Anđela u Ledberiju pozvali su u pomoć istoričara umetnosti i konzervatora Ronalda Mura da restaurira „kopiju“ jedne od najznačajnijih slika Leonarda da Vinčija „Tajna večera“, koja je načinjena u 19. veku. Međutim, kada se Mur približio slici shvatio je da nije u pitanju Leonardova kopija, piše „Smitsonijan magazin“.

„Odmah sam znao da je posebna, ali ne i koliko je posebna“, kazao je Mur za britanski „Telegraf“.

I nakon što je proučavao delo godinama došao je do neverovatnih otkrića. Među njima su Ticijanov potpis, virtuozni podcrtež samog umetnika, kao i pismo kolekcionara Džona Skipa iz 1775. godine u kome navodi da je kupio slikarevo delo. Jedan od potomaka britanskog kolekcionara donirao je Ticijanovu „Tajnu večeru“ crkvi u Ledberiju 1909. godine.

„Toliko je velika da je neverovatno da niko nije obratio pažnju na nju čitavih 110 godina. A sve što je došlo iz Ticijanovog studija je veoma važno“, ocenio je Mur za CNN.

Ticijan Foto: Album – Fine Art Images / Album / Profimedia

Mur je, sa saradnicima, proveo gotovo tri godine analizirajući sliku i još tri meseca radeći konzervaciju. Vekovima stare slojeve laka i glazure uklonili su i istraživali platno pod UV svetlom, što im je omogućilo da definitivno identifikuju Ticijanov potpis, ali i da u licu jednog od apostola na slici prepoznaju samog venecijanskog slikara.

Otkrili su da su polaznici Ticijanovog studija i radionice u Veneciji završili delo koje je samom slikaru naručio jedan manastir nadomak Venecije 1560. godine.

A s obzirom da je Ticijan u svom studiju ugošćavao brojne umetnike i pisce, Mur pretpostavlja da su neki od njih, kao i slikarev sin Oracio Večeli, dovršili sliku nakon umetnikove smrti. Samo delo odlikuju različite tehnike, stilovi, kao i materijali korišćeni za njeno stvaranje.

„Najveći problem jeste što su neke od glave apostola načinili različiti umetnici“, izjavio je konzervator za „Hereford tajms“.

Kada je Ticijan Večeli preminuo u 85 godini u Veneciji od kuge 1576. iza sebe je ostavio brojna nedovršena dela. A jedno od njih jeste ono koje se čuva u Ledberiju.

„Bio je veoma tražen i popularan umetnik u to vreme i mislim da nikada nije imao vremena da je završi, zbog čega su to uradili umetnici u njegovom studiju“, objasnio je Mur za BBC.

Slika venecijanskog umetnika „Tajna večera“ dočarava Isusa Hrista i njegove apostole kako večeraju uoči njegove smrti. Kompjuterskim proučavanjem ulja na platnu, konzervatori su došli do zaključka da su likovi nekih od apostola bazirani ne na mitološkim prikazima, već samom Ticijanu i njegovim članovima porodice.

„Ovo je gotovo sigurno jedina velika slika proistekla iz Ticijanovog studija, koja je do sad bila neotkrivena. Stvarana više od 20 godina, dokaz je koliko se transformisala kako je prelazila iz ruke u ruku“, reči su Mura za CNN.

Rođen u Veneciji 1488, Ticijan Večeli je od malena počeo da slika. Najpre je radio kao šegrt u studiju mozaičara Sebastijana Cukata, da bi potom prešao u studio Đovanija Belinija, jednog od najznačajnijih umetnika Venecije toga doba. Kada se potpuno osamostalio svojim slikarskim delom pokrivao je različite teme, od portreta do pejzaža i mitoloških priča. Među njegove najznačajnije slike ubraja se „Venera iz Urbina“, spektakularan prikaz nage mlade kako leži na krevetu.

„Tajnoj večeri“ iz Ledberija vreme i uslovi u kojima je čuvana prilično su naškodili. Detalji, glazura, boje su umnogome oštećeni, ali iako je slika u lošem stanju opet je unikatna, zaključak je Ronalda Mura, koji će sva svoja otkrića objaviti u knjizi „Titian`s Lost Last Supper: A New Workshop Discovery“.

Komentari

Vaš komentar