Zlatnim pečatom Jugoslovenske kinoteke za izuzetan doprinos kinematografiji sinoć je ovenčan velikan filma s ovih prostora, direktor fotografije i reditelj Karpo Aćimović Godina.
Priznanje je slovenačkom filmskom stvaraocu na svečanosti u sali „Makavejev“ uručio direktor Kinoteke Jugoslav Pantelić.
– Nema mnogo ličnosti ne samo u jugoslovenskom, već i u svetskom filmu, koje su ostvarile izvanredne rezultate na više polja u okviru filmske umetnosti. Karpo Godina je podjednako značajan filmski reditelj i direktor fotografije, a nije ni mali broj filmova koje potpisuje kao scenarista i montažer – istakao je Pantelić, okarakterisavši laureata Zlatnog pečata kao „reditelja intrigantnih kratkometražnih dokumentarno-eksperimentalnih filmova, snimljenih na autentičan način, s kadrovima koji se nalaze negde između fotografije i filma“.
Pantelić je podsetio na saradnju Karpa Godine s Želimirom Žilnikom na jednom od najznačajnijih filmova jugoslovenskog crnog talasa „Rani radovi“, na kojem je bio direktor fotografije, pa na kratki dokumentarac „Crni film“, i rad s rediteljem Batom Čengićem u ostvarenjima drugačijeg vizuelnog izraza „Uloga moje porodice u svetskoj revoluciji“ i „Slike iz života udarnika“.
– Konceptualni filmski projekat „Nedostaje mi Sonja Heni“, čiji je bio idejni tvorac, govori o neprestanom avangardnom i inovatorskom duhu. A s Lordanom Zafranovićem snimio je neke od vizuelno najupečatljivijih filmova jugoslovenske kinematografije. Nakon avangardne esetike Žilnika i Čengića, Karpo Godina u filmovima „Ujed anđela“, „Muke po Mati“, „Okupacija u 26 slika“, pokazuje sposobnost kreiranja filmske fotografije, uslovno rečeno klasičnijeg usmerenja u kojem se dobro vidi sva kompleksnost izražajnih sredstava kamere – ocenio je Pantelić.
Tokom osamdesetih godina Godina je režirao dugometražne igrane filmove „Splav meduze“, „Crveni bugi“ i „Veštački raj“, čije je mesto u jugoslovenskom filmu, kako je naveo Pantelić, potpuno osobeno i do sada nedovoljno istraženo.
– Dodela Zlatnog pečata Karpu Godini predstavlja ne samo potvrdu za izuzetan umetnički rad već i poziv za nova sagledavanja epohe jugoslovenskog filma koju je svojim raznovrsnim talentom obeležio – zaključio je Jugoslav Pantelić.
Primajući Zlatni pečat Karpo Godina je, pozdravljen dugim aplauzom, priznao da je iznenađen i zahvalan, prisetivši se potom studentskih dana:
– Još kad smo bili studenti u kinoteku u Ljubljani su stizali filmovi iz Jugoslovenske kinoteke. Za nas je to bila velika dragocenost… Bila je tu jedna divna stroga gospođa koja je pazila da se prema filmovima odnosimo s poštovanjem, što znači da dođeš malo ranije, sedneš, oslobodiš se svega što si doneo sa sobom, zaživiš u toj polutami i kasnije se u tami predaješ filmu. Ko je zakasnio makar sekund nije mogao da uđe u salu. Trčali smo kao ludi da stignemo na vreme. Bila je to velika ljubav prema filmu, koja danas pomalo nestaje. A sada eto imam Zlatni pečat Kinoteke. Hvala – kazao je Godina, zahvalivši se i Lordanu Zafranoviću, koji je bio u publici:
– S njim sam proživeo lep deo života i ušao u medij filma na poseban način. Lordan je, između ostalog, likovni umetnik, a i još puno toga. Za veliki trag u mom stvaralaštvu imam da zahvalim njegovoj estetici i našoj saradnji, razmeni novih filmskih iskustava i istraživanja na području filma.
Istakao je i značaj koji su u njegovom radu imali Beograd i Novi Sad, kako je priznao, imali su veliki značaj za njegov opus:
– Za vreme mojih najuspešnijih filmskih poduhvata tu mi je stvarno bio drugi dom. Veliki oslonac bili su mi Branko Vučićević i Želimir Žilnik, kao i snimatelj Andrej Popović – otkrio je Karpo Godina.
U čast laureata u Kinoteci je u toku program posvećen Godini, s projekcijama njegovih kratkih filmova, izložbom fotografija iz filmova i lične arhive, okruglim stolom o njegovom stvaralaštvu i razgovorima s publikom i studentima, koji će trajati do 8. decembra i biti uvod u tradicionalnu manifestaciju Dani slovenačkog filma, koja će trajati do 11. decembra na istom mestu.
Bonus video: Lordan Zafranović