Ulaskom u 2023. navršava se 40 godina od nastanka jedne od najvećih balada svih vremena, pesme “Time After Time” legendarne Sindi Loper, s njenog debitantskog albuma “She's So Unusual” (1983).
Sindi Loper uopšte nije planirala da napiše „Time After Time“. Pevačica odrasla u Njujorku, već je napustila studio za snimanje pošto je mislila da je završila svoj prvi solo album “She’s So Unusual”. Međutim, njen producent Rik Čertof je smatrao da albumu ipak nedostaje jedna pesma.
On je Sindi upoznao sa muzičarem Robom Hajmenom, osnivačem The Hooters, benda iz Filadelfije. Loper je do tada već snimila većinu pesama sa albuma, uključujući „Girls Just Want to Have Fun“ i „She Bop“, ali Čertof je insistirao da ona i Hajmen moraju da snime samo „još jednu pesmu“. Seli su za klavir i počeli da rade na „Time After Time“.
„To je bio prvi put da smo sreli Sindi. Razgovarali smo i odmah od starta se videlo da je jako neobična. Definitivno je bila drugačija, upečatljiva i kreativna. Jedna stvar je vodila ka drugoj – videla je naš bend i dobili smo šansu da čujemo jedan od njenih demo snimaka”, prisetio se Hajmen tog perioda.
„Došla je u Filadelfiju i bila kod prijateljice. Radila je sa nama u našem studiju za probe i napravila gomilu demo snimaka, tako da je to zaista bio period vežbanja – isprobali smo i neke bubnjare i basiste, ali završilo se tako da Erik Bazilien (član The Hooters) i ja sviramo većinu gitara i klavijatura, a Rik producira. Postali smo njen bend za taj album.“
Loper je prelistavala TV vodič u nadi da bi neki naslov mogao da iskoči i pokrene stvaranje nove pesme. Jedan od njih je bio “Time After Time”, naučnofantastični film iz 1979. u kojem je glumio Malkolm Mekdauel.
Sindi i Rob Hajmen su u tom periodu imali problema u svojim romantičnim vezama i ta iskustva su ubacili u pesmu. “Time After Time” je postala pop balada o čežnji, odlasku i pokušaju neosvrtanja na vezu koja je došla do kraja.
Hajmen je napisao jednu od rečenica iz pesme: “kofer sećanja” (suitcase of memories) i ostatak stihova su dolazili iz ličnog iskustva Sindi Loper. U startu, pesma je počinjala sa ubrzanijim ska ritmom na klaviru, ali je na kraju dospela u svoju konačnu formu pop balade.
„Time After Time“ je bio njen prvi singl broj 1 koji je došao na vrh Bilboarda Top 100. Pesma je takođe dostigla 3. mesto u Velikoj Britaniji i bila je nominovana za pesmu godine na dodeli Gremi nagrada.
„Ono što je sjajno je to što smo uspeli da uzmemo stvari iz stvarnog života, realne stvari koje su se zaista dešavale – stvari koje su ljudi govorili, stvari koje su ljudi radili – i da ih stavimo u pesmu”, rekla je Sindi Loper.
„Želela sam da pesme budu duboke. Htela sam da se naježiš kad ih čuješ. Želela sam da bude kao “vau”, objašnjava Sidni pričajući o albumu “She’s So Unusual”.
Tokom decenija, „Time After Time“ su obradile desetine izvođača različitih žanrova, uključujući Pola Enku, Pink, pa čak i Vilija Nelsona na njegovom albumu obrada “The Great Divide” iz 2002. Pesmu su na svom repertoaru imali i Rob Hajman i njegovi The Hooters. Ali obrada za koji je Sidni rekla da ju je najviše obradovala došla je od jednog od najvećih džez trubača Majlsa Dejvisa, kojem je tadašnja supruga, glumica Siseli Tajson, predložila pesmu.
Majlsov album iz 1985. “You’re Under Arrest” bio je eklektična mešavina popa, politike, hevi fanka i regea, i na njemu se nalazi obrada „Time After Time“. Njegova izvedba je postala jedna od prvih uspešnih džez obrada pop pesme, što je nagovestilo praksu koja je kasnije postala uobičajena. Dejvisova melanholična instrumentalna interpretacija uhvatila je gorko-slatko raspoloženje teksta Sidni Loper. Postala je vrhunac na njegovom repertoaru sve do njegovog poslednjeg javnog nastupa 1991. CD “The Complete Miles Davis at Montreux 1973-1991” , na kojem su snimljeni njegovi nastupi na švajcarskom festivalu, sadrži devet verzija „Time After Time”, i nijedna od njih nije kraća od osam minuta.
„Postoji misterija u ovoj pesmi“, rekao je Rob Hajmen o značenju „Time After Time“.
„To je gorko-slatka pesma… Postoji mračnija strana, a zatim i strana koja uzdiže, ali to nije srećna pesma” kaže on i dodaje:
„Mislim da je to ono što dotiče ljude. Za mene su najbolje pesme one sa malo misterije u sebi. Vi zapravo ne znate šta se tu zaista dešava.“
Iako je za Hajmena „misteriozna“, „Time After Time“ ima više duhovno značenje za Sidni Loper.
„Zaista se radi o testiranju ljubavi“, rekla je. „Ako voliš nekoga, tu si… šta god da se desi, tu si. Mislim da je to ono što je dotaklo ljude”, smatra ona i dodaje:
„Melodija pesme je privlačna i hipnotička. Ritam i moj vokal su hinoptični. Ako pišete pesmu i stavite nešto veoma stvarno u to, onda će neko ko je sluša osetiti to na isti način.“
Izdavačka kuća Sidni Loper “Portrait Records” volela je „Time After Time“ i želela je da je objavi kao prvi singl sa albuma “She’s So Unusual”. Ali Sidni nije želela da bude poznata kao pevačica balada, pa je prvo objavila „Girls Just Want to Have Fun“, takođe njen veliki hit.
Kada se pojavila “Time After Time” dobila je pohvale sa raznih strana.
“To je remek-delo, najbolja i najznačajnija pesma koju je ikada napisala ili snimila Sindi Loper”, jedna je od rečenica današnjih muzičkih kritičara.
Pesma se tokom godina često pojavljivala u mnogim filmovima i serijama. Netfliksov hit “Stranger Things” završila je svoju drugu sezonu školskim plesom 1984. godine, naravno, uz “Time After Time”.
Bonus video: Ida Prester: 20 godina imam istu strast – naježim se kad pomislim na koncert