Pobeda legendarnog španskog reditelja, prisustvo brojnih slavnih američkih glumaca i intrigantne priče obeležile su ovogodišnju Mostru.
Venecijanski filmski festival, 81. po redu, završen je sinoć nakon deset vrućih dana na Lidu, i ponovo je privukao pažnju svetske filmske javnosti, kako zbog kvaliteta filmova, tako i zbog sjajne glumačke postave i intrigantnih tema koje su dominirale takmičenjem.
Zlatni lav, glavna nagrada festivala, otišla je u ruke španskog reditelja Pedra Almodovara za njegov film “The Room Next Door”. Ovaj film, koji predstavlja Almodovarov debi na engleskom jeziku, istražuje kompleksne teme prijateljstva, smrti i eutanazije, a u glavnim ulogama briljiraju Džulijan Mur i Tilda Svinton.
Publika je film ispratila sa gotovo osamnestominutnim ovacijama, što je još jedan dokaz da Almodovar nastavlja da bude omiljeni autor ovog festivala. Almodovar je u govoru prilikom primanja nagrade rekao: „Želeo bih da je posvetim svojoj porodici, koja je sada ovde… Ovo je moj je prvi film na engleskom… ali duh je španski.“
Priča se da je žiri 81. izdanja, kojim je predsedavala Izabel Iper, a činili su ga reditelji Džejms Grej, Endru Hejg, Agnješka Holand, Kleber Mendonka Filko, Abderahman Sisako, Đuzepe Tornatore, Julija fon Hajnz i glumica Žang Ziji, potrošio dosta vremena na donošenje odluka tokom produžene sednice.
Takođe, bilo je puno spekulacija da, s obzirom na to da žiriji festivala često obraćaju pažnju na presedan, zbog niza visoko profilisanih američkih filmova koji su pobedili u Veneciji u poslednjim godinama (pet od poslednjih sedam Zlatnih lavova otišlo je američkim produkcijama, ili, u slučaju prošlogodišnjeg „Poor Things“, koprodukcijama), možda su bili obeshrabreni da dodele glavnu nagradu nekom američkom filmu.
Nikol Kidman je osvojila nagradu za najbolju glumicu za ulogu u erotskom trileru “Babygirl”, u kojem igra pored Antonija Banderasa, čime je ovogodišnji festival potvrdio svoju otvorenost prema prikazivanju seksa na ekranu. Međutim, Kidman nije mogla lično da preuzme nagradu jer je njena majka preminula, što je otkrila rediteljka Halina Reijn kada je preuzela nagradu u glumičino ime. Reijn je pročitala reči Kidman: „U šoku sam i moram da idem kod svoje porodice, ali ova nagrada je za nju… Beskrajno sam zahvalna što mogu da izgovorim njeno ime pred vama. Sudar života i umetnosti je srceparajući, a moje srce je slomljeno.“
Srebrnog lava za najboljeg reditelja osvojio je Brejdi Korbet za svoj trosatni spektakl “The Brutalist”, sa Ejdrijenom Brodijem i Felisiti Džouns u glavnim ulogama. Ovaj biografski film o izmišljenom mađarskom arhitekti koji je preživeo Holokaust, Laslu Totu, i koji emigrira u posleratnu Ameriku, bio je omiljen među kritičarima ovogodišnje Venecije.
Posebnu pažnju privukao je i film “Vermiglio” Maure Delpero, koji je osvojio Srebrnog lava. Ova italijansko-francusko-belgijska drama bavi se poslednjim danima Drugog svetskog rata i priča priču o ratnim izbeglicama i velikoj porodici koju zatiču u ruralnoj Italiji. Snažna poruka filma, uz pažljivo režirane scene, učinila ga je jednim od favorita kritike.
Film “The Quiet Son” Vinsona Lindona takođe se izdvojio, a Lindon je osvojio nagradu za najboljeg glumca za ulogu oca čiji sin postaje žrtva ekstremne desničarske ideologije. Ovaj film je izazvao mnoge rasprave zbog svojih političkih konotacija, ali je neosporno ostavio snažan utisak na žiri.
Festival se završio svetskom premijerom drugog dela filma “Horizon: An American Saga” Kevina Kostnera, koji je prikazan van konkurencije. Kostnerov povratak na veliko platno u epskom vesternu bio je spektakularan način da se završi ova manifestacija.
Ovogodišnja Mostra dodatno je potvrdila svoj status ključnog mesta za lansiranje filmova koji će kasnije dominirati u sezoni nagrada. Filmovi poput “Babygirl” i “The Room Next Door” već se smatraju potencijalnim kandidatima za Oskare, a festival je doneo i povratak holivudskih zvezda na crveni tepih nakon prošlogodišnjeg oskudnijeg izdanja usled štrajka scenarista i glumaca u SAD.
Najstariji filmski festival na svetu bio je na svom vrhuncu ove godine, sa ostvarenjima poput “Bitlđus 2” Tima Bartona i “Maria” Pabla Larajna, sa Anđelinom Džoli u glavnoj ulozi, koji su imali svoje svetske premijere u dvorani “Sala Grande”. U međuvremenu, Džordž Kluni i Bred Pit doveli su fanove do oduševljenja premijerom filma „Wolfs“.
Reditelj Luka Gvadanjino i glumac Danijel Krejg udružili su snage kako bi premijerno predstavili film „Queer“, dok je nastavak Toda Filipsa „Joker: Folie à Deux“, sa Lejdi Gagom i Hoakinom Finiksom, upotpunio dolazak glavnih zvezda.
Kada su u pitanju srpski autori, treba pomenuti novi film Mladena Kovačevića “Mogućnost raja” koji je nastao u srpsko – švedskoj koprodukciji, i premijerno je prikazan u Veneciji u okviru nezavisnog programa „Dani autora” (Giornate degli Autori). Snimljen na ostrvu u Indoneziji, ovo je film o tenziji između životnih mogućnosti koje se vrte oko pitanja kakav život bi trebalo živeti, gde nas svaka odluka vodi ka drugačijoj verziji nas samih.
Dugogodišnji umetnički direktor festivala, Alberto Barbera, pohvalio je raznovrsnost tema i stilova koji su bili zastupljeni ove godine, naglasivši da je filmska industrija u „odličnoj formi“ i da Venecija nastavlja da bude ključna tačka okupljanja velikih umetnika i autora iz celog sveta.
Bonus video: Otvaranje Venecijanskog festivala i poznati na crvenom tepihu