Zvezda svetske umetničke scene Joan Buržoa napravio je sinoć nezaboravnu uvertiru za 21. Beogradski festival igre u bioskopu Balkan.
Buržoa, koji se konačno predstavio u Beogradu, posle višegodišnjih pregovora, i prilagodio svoje svetski poznate radove prostoru bioskopa Balkan, priredio je ovdašnjoj publici nešto što će se još dugo pamtiti.
– Za mene je velika čast što sam u Srbiji i što učestvujem na jednom od najlepših festivala u Evropi – rekao je Francuz, koji je ovde došao na samo desetak sati, i to iz Geteborga, gde u tamošnjoj Operi sprema novi komad.
Zajednički naslov nekoliko radova „Neuhvatljiva tačka odlaganja“ predstavlja suštinu njegovog umetničkog postupka, a odnosi se na trenutak kada se, pri žongliranju, predmet ili telo nađu u vazduhu i kao da zastanu pre nego što ih sila zemljine teže ne povuče nadole. Buržoa kroz svoje radove pokušava da produži upravo taj momenat lebdenja, nestanka težine, poništavanja „deprimirajuće upornosti gravitacije“. Sve to čini kako bi pokušao da „razoruža“ vreme…
Kolaž, sačinjen od dva sola i tri dueta, prikazao je publici (u svih šest rasprodatih termina) prepoznatljivu scenografiju francuskog umetnika – platforme koje se okreću i balansiraju iznad tla, stepenice na koje se sleće sa trampoline, „neposlušne“ stolice, nestabilne stolove…
Igrači Mari Buržoa i Olivije Matje su, uz zapanjujućom lakoću i eleganciju, prkosili izazovima neukrotive scenografije, koja je ponekad zahtevala da se oslanjaju jedno na drugo u uspostavljanju ravnoteže, jer, nestabilnost jednog značila bi i pad onog drugog.
Vrhunac ove veštine dočarali su, kako napominju organizatpori Beogradskog festivala igre, u poslednjem komadu – „Divlji je vetar“. Na podijumu koji se vrti suludom brzinom, u samo deset minuta dočarali su evoluciju jedne veze, pokušavajući da se odupru centrifugalnoj sili koja ih je uporno razdvajala. Uz predivnu numeru Nine Simon snažan, poetičan, vrtoglav i nežan u isto vreme, poslednji komadić gravitaciji prkosećeg mozaika, ostavio je publiku bez daha. Bilo je i poneke suze u oku…
Na kraju razgovora sa novinarima otkrio je da je njegov najnoviji komad, koji će premijerno biti izveden 12. aprila u Operi Geteborga, inspirisan muzikom našeg zemljaka, violiniste Lajka Feliksa. Nazvao ga je Buržoa „jednim od najboljih muzičara na svetu“.
Sasvim drugom izvedbom Opere Geteborga, odnosno komadima „Proklizavanje“ Damjana Žalea i „SAABA“ Šaron Ejal večeras će svečano biti otvoren 21. Beogradski festival igre u Srpskom narodnom pozorištu u Novom Sadu.
Bonus video: Ko to tamo peva u Ljubljani