Ulazak u pozorišta na jesen je pod znakom pitanja, bojim se da nam predstoji neizvesna budućnost, poručuje Jug Radivojević direktor Beogradskog dramskog pozorišta, koje je zbog pogoršane epidemiloške situacije prekinulo probe predstave za Bitef, dok su letnja igranja predstave "Sumrak bogova" sa povratnicom Brankom Katić otkazana. Sve nedavno započete probe i aktivnosti otkazane su i u većini drugih pozorišta, a jedino u Ateljeu 212 optimistično najavljuju premijeru na Velikoj sceni sa otvorenim krovom za septembar, sa precizno određenim datumom.
Beogradsko dramsko pozorište: Korak napred, tri nazad
Beogradsko dramsko pozorište prekinulo je probe zbog uvođenja novih epidemioloških mera koje podrazumevaju zabranu okupljanja više od 10 ljudi u zatvorenom prostoru i na otvorenom.
Kao što smo juče ekskluzivno objavili, prekinute su probe predstave “Living Room” u režiji Nemca Ersana Mondtaga koji je posle samo nekoliko dana boravka u našem glavnom gradu morao da se spakuje i vrati u Nemačku. Kako je rečeno, probe ovog komada, koji je planiran za predstojći Bitef, biće nastavljene „kada uslovi to dozvole“.
Prethodno je u BDP započet rad na komadu “Baal”, ali se slovenački reditelj Dijego de Brea zbog uvođenja obaveznog karantina i privatnih obaveza vratio u svoju zemlju. Plan je da nastavi sa probama 12. avgusta kako bi premijera bila 3. oktobra. Projekat nemačkog reditelja Bona Parka “Jugojugoslavija” trebalo bi da bude nastavljen 15. avgusta i završen do 4. septembra. Međutim, to je sada sve pod znakom pitanja.
– Korak napred, tri nazad. Krenemo i onda u hodu menjamo odluke, pomeramo datume. “Zelenu čoju Montenegra”, koju je trebalo da radimo sa Gradskim pozorištem u Podgorici i Budva Grad teatrom, odložili smo za naredno leto. Završili smo probe predstave “Sumrak bogova” sa Brankom Katić i trebalo je u avgustu da je igramo u Baru, Budvi i Tivtu, međutim to je otkazano – navodi Jug Radivojević za Nova.rs.
U Beogradskom dramskom su završili tri predstave – „Ružni, prljavi, zli“ u režiji Lenke Udovički, neposredno pre uvođenja vanrednog stanja, „Čitač“ sa Mirjanom Karanović, u režiji Borisa Liješevića, i koprodukciju „Nije to to“ u režiji Tomija Janeziča koja je nedavno imala premijeru u Sarajevu.
Na jesen bi trebalo da započnu dva projekta – “Tiho teče Misisispi” u režiji Ivice Buljana i “Kišne kapi na vrelom kamenju” u režiji Juga Đorđevića, ali, kako sad napominje Radivojević, sve zavisi od razvoja situacije sa koronavirusom.
– Pripremili smo našu letnju scenu. Priveli smo kraju građevinske radove, treba da montiramo tribine i scenu. Trebalo je 30. jula da ozvaničemo repertoar za avgust i septembar, ali kako sada stoje stvari, moraćemo da preskočimo avgust. Ne znamo do kada će ove mere biti na snazi, a ne možemo ad hok da reagujemo zbog kampanje, prodaje karata. Očekujemo da ćemo u toj našoj „BDP arena“, kako smo nazvali letnju scenu, igrati tokom septembra i u oktobru ako nas posluže vremenski uslovi. To mi deluje realnije nego ulazak unutra. Ulazak u pozorište je pod znakom pitanja – ističe Radivojević.
Ateljeu 212: Premijera „Dabogda te majka rodila“ 12. septembra
Na drugoj strani pozorište Atelje 212 je za 12. septembar zakazalo premijeru predstave „Dabogda te majka rodila“, prema romanu Vedrane Rudan u režiji Tatjane Mandić Rigonat. Prvo izvođenje ove predstave trebalo je da bude u martu, ali su vesti o prvim zaraženim i prve mere koje su uvedene odložile tu dugo čekanu premijeru.
– Popravili smo krov i sada možemo da ga otvorimo i od septembra da igramo predstave pod otvorenim nebom. Zakazali smo premijeru predstave “Dabogda te majka rodila” i nadamo se da ćemo sa otvorenim krovom i prepolovljenim brojem gledalaca uspeti da je realizujemo – kaže direktor Ateljea 212 Novica Antić.
U ovom pozorištu u toku su probe predstave “Lounli planet” petoro autora Olge Dimitrijević, Maje Pelević, Dimitrija Kokanova, Tanje Šljivar i Igora Koruge, koji i igraju. Premijera, planirana za 24. jul za dvadesetak gledalaca, odložena je zbog novonastale situacije sa koronom.
Završene su čitaće probe predstave “Ruska smrt” u režiji Andree Ade Lazić i od septembra bi trebalo da krenu scenske probe, dok, kako kažu, jednom nedeljom probe ima ekipa predstave “Jedan Pikaso” – reditelj Erol Kadić i glumci Tihomir Stanić i Sofija Juričan.
Premijere pomenutih predstava su ranije zakazane za septembar i oktobar, ali je sada je sve upitno. Na pitanje da li je izgledno da se od jeseni u pozorištima igraju predstave, Novica Antić kaže da nije optimista.
– Nadam se da grešim. Ako uspemo tokom septembra i do polovine oktobra da radimo, onda ćemo i predstave predviđene za malu scenu izvoditi na velikoj pod otvorenim krovom. Dalje ćemo videti kakva će biti situacija, ali ne čini mi se izgledno da ćemo se vratiti normalnom funkcionisanju – naglašava Antić.
Narodno pozorište: Pri kraju čitaće probe “Orlanda”
Narodno pozorište u Beogradu je 6. jula objavilo da su u foajeu Treće galerije počele čitaće probe predstave „Orlando” Virdžinije Vulf, u dramatizaciji Tanje Šljivar i režiji Bojana Đorđeva.
Na pitanje da li su probe prekinute zbog novih mera, od upravnice nacionalnog teatra Ivane Vujić nismo dobili odgovor, a u pres službi kažu da su probe pri kraju i da se odvijaju “za stolom u grupama od po dvoje, troje, najviše petoro ljudi”.
Nakon toga će biti, dodaju, napravljena pauza, a scenske probe su planirane za jesen.
JDP: Prekinute probe „Beogradske trilogije“
U Jugoslovenskom dramskom pozorištu nove mere su prekinule probe “Beogradske trilogije” Biljane Srbljanović u režiji Ivana Vanje Alača i za sada je neizvesno kada će biti nastavljene. U Pozorištu na Terazijama, u kom su glumci nedavno tvrdili da su naterani da igraju na „Beogradskoj letnjoj sceni“ na Tašmajdanu, ne daju zvanične informacije o aktivnostima, a direktor Aleksandar Đaja ne odgovara na naše pozive. Nezvanično saznajemo da su sve aktivnosti prekinute i nema naznaka kada će se početi s radom.
Finansijski problemi, odvikavanje publike…
Šta će tek biti na jesen za kada se najavljuje spajanje sezonskog gripa i epidemije korone, to niko u ovom trenutku ne može da predvidi. Direktor Beogradskog dramskog pozorišta Jug Radivojević smatra da je obeshrabrujuća informacija to što je Brodvej odložio početak rada za avgust 2021. godinu.
– Oni su velika industrija, imaju preskupe produkcije i moraju da vode računa o tome kada će svet moći da se stabilizuje. Njihova procena je tek za godinu dana. Nemački teatri, s druge strane, od jeseni će funkcionisati dosta dobro. Mi treba da pronađemo sredinu i pratimo situaciju na lokalu. Teško ćemo na duže staze planirati i moraćemo da reagujemo od situacije do situacije. Bojim se da ulazimo u neizvesnu budućnost koja može biti jako teška za pozorišta. Ako uđemo u još jedan šestomesečni period neigranja predstava, biće to ogroman problem za finansije pozorišta i za kondiciju glumaca. Plašim se i da ne odviknemo publiku i postanemo luksuz. To je moja bojazan, jer ne znamo kakva će nas jesen dočekati – kaže Jug Radivojević.
– Ako je Beogradska letnja scena na onolikom Tašmajdanu prekinuta, gde je bilo moguće obezbediti distancu, onda je to vrlo loša poruka za sve nas. Verujem da će septembar biti mesec kada će moći najviše da se uradi, a šta će biti posle toga, sam bog zna. Zato treba da se skoncentrišemo na taj period. Pripremamo se, čekamo, a u međuvremenu se zabavljamo infrastrukturom. Imamo vremene da po malo rešavamo probleme sa zgradom – dodao je direktor BDP-a.
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare