"Heroji radničke klase" i "Poslevode" srpski su aduti na jednom od najuglednijih filmskih festivala na svetu, Berlinalu koji počinje 10. februara.
Nova srpska ostvarenja, koja su u konkurenciji za nagrade na čuvenom nemačkom festivalu, dokaz su još jednog uspeha srpske kinematografije, ocenjuje za Nova.rs direktor Filmskog centra Srbije Gordan Matić, institucije koja je novčano podržala oba ostvarenja:
– To što već četiri godine zaredom imamo filmove u selekciji Berlinala je zaista veliki uspeh naše kinematografije. Nijedna zemlja u okruženju, osim Rumunije, ne može se pohvaliti takvim kontunuitetom kada je prisustvo na Berlinskom filmskom festivalu u pitanju. I ovo je samo još jedan od dokaza da se u Srbiji prave kvalitetni filmovi – kaže za naš sajt Matić.
Direktor Filmskog centra Srbije podseća da nije Berlinale jedini svetski festival na kojem su prisutna naša ostvarenja u poslednje vreme. Pominje „Oazu“ Ivana Ikića, koja je imala premijeru u Veneciji, gde je i nagrađena, pa „Strahinju Banovića“ Stefana Arsenijević, prvi put viđenog u Karlovim Varima, gde je ovenčan sa nekoliko priznanja, pa „Nebesa“ Srđana Dragojevića koje je publika videla najpre u Lokarnu…
– Još u oktobru smo se pripremali za Berlinale, jer stalno radimo na tome da ode dovodimo selektore velikih svetskih festivala – priča za naš sajt Matić.
Oba filma „Heroji radničke klase“ i „Poslevode“, koja su selektovana za 72. Berlinale, biće, precizira naš sagovornik, prikazana pred publikom:
– Berlinski filmski festival se održava u tradicionalnom formatu. Svi filmovi će biti emitovani uživo, uz ograničeni broj posetilaca u dvoranama, i obavezan negativan test na koronavirus ili potvrdu o vakcinaciji, dok će se onlajn tokom festivala održavati samo radionice, work in progress projekti… Svi programi u kojima su naša dva filma biće tokom trajanja festivala prikazani po pet puta, uz pres konfrerencije Miloša Pušića i Daneta Komljena – objašnjava Gordan Matić, dodajući da je kontinuirano prisustvo naših filmova na Berlinalu prevashodno zasluga samih domaćih autora, ali i Filmskog centra Srbije, koji je imao i rekordnu prodaju knjiga u okviru svoje izdavačke delatnosti od kojih je poslednja objavljena „Teorija filmske kritike“ Tomislava Gavrića, a uskoro se očekuje i monografija „Neda Arnerić: Čarobna melanholija“ koju je priredila Anita Panić.
U filmu Miloša Pušića „Heroji radničke klase“ glavnu ulogu tumači Jasna Đuričić, koja je nedavno proglašena najboljom evropskom glumicom za rolu u ostvarenju Jasmile Žbanić „Quo Vadis, Aida?“. Pušićevo ostvarenje selektovano je za prestižni program „Panorama“ Berlinskog filmskog festivala u okviru kojeg se prikazuju nezavisni i art-haus filmovi na kontroverzne teme, kao i oni sa inovativnom estetikom.
– Ponosan sam da smo pozvani na ovako važan festival. Nikada se nisam osećao toliko slobodan kao kada sam snimao ovaj film i toliko iscrpljen dok sam ga završavao. Na trenutke je delovalo da ovo putovanje nema kraj. „Heroji radničke klase“ nikada ne bi bili završeni bez pomoći fantastičnih ljudi koji su se našli u ekipi, nesebično odvojili vreme i ubedili me da završimo započeto. Divno je raditi film sa prijateljima. Učešće na Berlinu je pobeda svih nas – reči su Pušića o filmu koji donosi priču o grupi ilegalnih građevinskih radnika koji, ostavljeni bez novca i osnovnih prava, pokušavaju da se suprotstave svojim šefovima.
Pored Jasne Đuričić u „Herojima radničke klase“, trećem Pušićevom dugometražnom filmu, igraju i Boris Isaković, Predrag Momčilović, Stefan Beronja Cile, Aleksandar Đurica, Mihajlo Badža Pleskonjić, Bojana Milanović…
U okviru selekcije „Forum“ Berlinala biće prikazana i manjinska srpska koprodukcija „Poslevode“ u režiji Daneta Komljena. Ovo ostvarenje prati Jonaša, koji studira insekte i ribe, i Signe, koja studira listove i trave, a kada se sretnu, vozom napuštaju grad i postavljaju svoj šator na obalama jezera. I dok tu čitaju, jedu voće, lutaju kroz šumu i plivaju u hladnoj vodi, pojavi se stranac i nastaje trio – ovo je sinopis filma.
– Ideja je bila da napravimo film fluidan poput same vode, da započnemo jednu priču i navedemo je da teče, neprimetno, do naredne priče, plutajući dalje i dalje dok se ne pojave paralele, rime i odjeci – reči su Komljena, kome je ovo drugi dugometražni film.
Selekcija „Forum“ na Berlinalu ima za cilj da proširi razumevanje o tome šta je film, testira granice konvencije i otvori nove perspektive u shvatanju sedme umetnosti.
I to nije sve od srpskog filma na predstojećem Berlinalu. Naime, u okviru programa Berlinale Talents (17-22. februar), koje proslavlja 20. rođendan, među 200 učesnika iz 70 država su i reditelji iz Srbije Marija Stojnić i Stefan Malešević.
Stojnićeva je autorka dokumentarnih ostvarenja „Između sna i sna“ i „Govori da bih te video“, a trenutno radi na dokumentarcu „Pomračenje“, dok Malešević iza sebe ima dokumentarno ostvarenje „Gora“ i igrani film „Mamonga“, a radi i na novom pod nazivom „Usud“.
Berlinski filmski festival biće održan od 10. do 20. februara. Predsednik žirija ovogodišnjeg 72. Berlinala je sineasta Em Najt Šalaman, a festival će biti otvoren novim filmom Fransoe Ozona „Peter von Kant“, za koji je francuski sineasta inspiraciju našao u Fazbinderovom klasiku iz 1972. godine „Gorke suze Petre fon Kant“.
Bonus video:
Filmske lokacije