Foto: Filip Kraincanic/Nova.rs

Predstava "(Nije) kraj sveta" pozorišta "Šaubine" iz Berlina, sinoć je gostovala na Velikoj sceni Narodnog pozorišta u Beogradu, u okviru programa "Prolog" 56. izdanja festivala BITEF.

Drama je realizovana prema tekstu mlade engleske autorke Kris Buš dok je režiju potpisala čuvena britanska dramska umetnica Kejti Mičel.

Kao i ranijih godina, Bitef priređuje dan „Prologa“, koji zapravo najavljuje neke tematske linije nastupajućeg Glavnog programa, a ponekad pravi i vezu sa prethodnim izdanjem festivala.

Foto: Filip Kraincanic/Nova.rs

Podsetimo, prethodne godine je izveden dvostruki 54. i 55. BITEF usled posledice sa pandemijom korona virusa, tako da je 2020. priređen samo mini program upravo naziva „Bitef Prolog“.

Dramsko delo „(Nije) kraj sveta“ u samom naslovu sugeriše mogućnost da se svi kao nacija već nalazimo na kraju svega, i da je smak sveta (odavno) nastupio. Komad se tako nadovezuje na ekološku problematiku Bitefa 2021, jer je veoma ekološki osvešćen u pogledu teme i produkcije, i kao takva predstava uvodi i preporučuje potpuno novi, utopijski vid stvaranja pozorišta. Na taj način, kostimi i rekviziti su preuzeti iz ranijih predstava, scenografija je izgrađena od reciklabilnih materijala, a struja za predstavu proizvodi se tokom izvođenja, uz pomoć pedaliranja dva specijalna bicikla.

Foto: Bitef/Promo

Tekst dramske autorke Kris Buš obrađuje temu klimatskih promena kroz pitanja klase, patrijarhata i kolonijalizma, a zanimljivo je da sama predstava ima više linearnih narativa i dramaturških fragmenata, predstavljenih kroz mozaičku strukturu. Junakinje naslova „(Nije) Kraj sveta“ jesu dve naučnice različitih godina i statusa, čiji specifičan i kompleksan odnos raskrinkava i profesionalne tenzije, zlokobne strukture moći u akademskom svetu današnjice. Ovo je prva drama koju je mlada britanska spisateljica Kris Buš napisala za produkciju Kejti Mičel.

Foto: Filip Kraincanic/Nova.rs

Radnja je smeštena u Berlin 2021. godine i prati sudbinu Dr Ane Fogel koja se bori za posao svog života, za mesto postdoktoranta na institutu ekspertkinje za klimatske promene, profesorke Ute Oberdorf. Ipak, kroz mnoge varijacije sitnih pojedinosti tokom razgovora za posao, tekst ispituje i analizira način na koji male promene u sadašnjosti mogu da izvrše veliki uticaj na budućnost. Predstava pruža i razne podatke i pojedinosti kao što je kolonija drveća stara 80.000 godina, parenje polarnih medveda i grizlija kojima preti istrebljenje, besmrtne meduze i trilion barela sirove nafte, pojam ružičastog snega, usvojeni orangutan i jedan narod doveden do ivice nestanka…

Kejti Mičel, rođena 1964. u Redingu, nagrađivana je pozorišna i operska rediteljka iz Velike Britanije, poznata kao stalna autorka u pozorištu „Rojal Šekspir kompani“ i „Rojal kort teatru“ u Londonu, i redovan reditelj saradnik u Nacionalnom teatru u Londonu.

Postavila je mnoge predstave u Nemačkoj i Austriji u pozorištima „Šaušpil Keln“, „Dojčes šaušpil Hamburg“, u „Burgteatru“ – Beč, a od 2010. sarađuje sa berlinskim pozorištem „Šaubine“ (komadi – „Orlando“, „Gospođica Julija2).

U nedelju uveče, 25. septembra, 56. BITEF će biti svečano otvoren na velikoj sceni „Ljuba Tadić“ Jugoslovenskog dramskog pozorišta sa belgijskom plesnom predstavom „Svaki pokušaj će se završiti skršenim telima i slomljenim kostima“ iz Antverpena, koreografa Jana Martensa. Festival će otvoriti ruska pozorišna kritičarka i kustoskinja Marina Davidova.

Bonus video: Ovacije za predstavu „Rolerkoster“ u Ateljeu 212

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar