Dodela nagrada revije "Muzika Klasika" za 2022. održana je sinoć u Muzeju Narodnog pozorišta u Beogradu.
Prestižna nagrada „Muzika Klasika“, ustanovljena je 2010. godine, kada je izašao prvi broj istoimene revije, a osmišljena je kao priznanje domaćim umetnicima, ansamblima, festivalima, izdavačima, kritičarima, muzičkim institucijama i medijima, koji su u okviru kalendarske godine ostavili najznačajniji trag na domaćoj muzičkoj sceni.
Nagrada revije „Muzika klasika“ ove godine dodeljuje se 11. put za najveća umetnička dostignuća u oblasti muzike u prethodnoj godini. Nagrade su dobitnicima predali glavni i odgovorni urednik revije „Muzika Klasika“ dr Aleksandra Paladin i generalni direktor revije „Muzika Klasika“ Predrag M. Mitrović.
Među nagrađenima nalaze se pijanista Miloš Mihajlović, sopran Sonja Šarić, violončelista Vuk Ovaskainen, kompozitori Veljko Nenadić i Vladimir Tošić, Gudači Sv. Đorđa, Muzikološki institut SANU, Udruženje kompozitora Vojvodine, Internacionalni muzički festival „Rossi Fest“, Akademski hor „Collegium musicum“, CD izdanje „Od zlata jabuka“ Radio Beograda 2, Festival muzičke izuzetnosti „Ravanelius“, Muzička produkcija RTS, Ministarstvo kulture Republike Srbije, Jovanka Beba Stepanović (RTV) za medijsku afirmaciju umetničke muzike, kao i kompozitor, dirigent i aranžer Jovan Adamov za izuzetan doprinos u 2022. godini.
U kategoriji KRITIČAR GODINE ugledno priznanje „Muzika Klasika“ ponela je naša muzička kritičarka Zorica Kojić.
Zorica Kojić diplomirala je klavir na Fakultetu muzičke umetnosti u Beogradu u klasi prof. Mirjane Šuice-Babić. Od 1990. redovno objavljuje muzičke kritike i intervjue sa muzičkim umetnicima u dnevnoj i periodičnoj štampi, na portalima, radiju i televiziji (Studio B, Večernje novosti, Borba, Naša Borba, Danas, Novi Magazin, City Magazine, RTS, Vreme, Nova.rs itd.). Do sada je objavila više od hiljadu tekstova.
Zorica Kojić bila je Muzička selektorka Beogradskog letnjeg festivala (BELEF) 2005. i 2006. godine. Dobitnica je Plakete Zadužbine Ilije M. Kolarca 2009. za izvanredne zasluge u programskoj delatnosti Kolarčeve zadužbine. Koautorka je dve izložbe realizovane u 2019: „Džez u Beogradu“ tokom aprila-maja 2019. u saradnji sa JP „Beogradska Tvrđava“ i „Objektivno: Svetkovina džez fotografije“ postavljene u čast 35. Beogradskog džez festivala tokom oktobra 2019. u saradnji sa Domom omladine Beograda.
Zajedno sa Draganom Ambrozićem, autorka je zapažene izložbe „Novi talas u Beogradu – Paket aranžman (1981-2021)“, ostvarene u saradnji sa JP “Beogradska tvrđava” tokom aprila-jula 2021, kao i izložbe „Brzi, brži i najbrži bendovi devedesetih!“ o muzičkim sastavima 1990-ih, postavljene tokom aprila-jula 2022. Izložba „Novi talas u Beogradu – Paket aranžman (1981-2021)“ predstavljena je u svom „bis“ izdanju na Trgu Republike u Beogradu tokom septembra 2021. u saradnji sa Omladinskim pozorištem DADOV, a zatim i u Muzeju suvremene umjetnosti u Zagrebu tokom juna-jula 2022, kao i u Muzeju grada Rijeke u periodu decembar-januar 2023.
Kao saradnik na scenariju i novinar-intervjuer Zorica Kojić je učestvovala u stvaranju filma „Evo sada vidiš da može“ o prvih 40 godina benda Električni orgazam u produkciji RTS. Sa Draganom Ambrozićem kao koautorom i dizajnerkom Dobrilom Stevanić upravo priprema izložbu „Koja – Ja imam šarene oči“ povodom 40 godina od izlaska prvog albuma benda Disciplina Kičme „Sviđa mi se da ti ne bude prijatno“ (1983) – kao svojevrsni omaž velikom umetniku Dušanu Kojiću Koji za njegov veličanstven doprinos kulturi grada Beograda, regiona i Evrope – koja će biti otvorena 20. aprila 2023. na Platou ispred Umetničkog paviljona „Cvijeta Zuzorić“, ponovo u saradnji sa JP „Beogradska Tvrđava“.
Uzimajući u obzir dug staž, koji počinje od 1990, i raznovrsnost Zoričinih kritičarskih inspiracija – jasno je da je ova cenjena nagrada došla u prave ruke.
Zorica Kojić je tokom svoje karijere, duge više od tri decenije, nametnula autentičan stil i postala prepoznatljiv glas na kritičarskoj sceni. Posebna karakteristika njenog rada, po kojoj se izdvaja od svih drugih autora, jeste činjenica da je muziku uvek tretirala kao jedinstven fenomen. Osim pisanja o klasičnoj muzici, ona u svojim tekstovima strastveno obrađuje i teme iz oblasti rok, džez i world muzike, nalazeći u njima dovoljno umetničkog i emocionalnog podsticaja da se upusti u tumačenje dela raznolikih stvaralaca. Osnovna poruka njenog rada uvek je ista: muzici bilo kog žanra treba prilaziti čistog srca i ona će nam onda najviše dati.
Ovakvim stavom uspostavljen je novi standard u muzičkoj kritici, kao transžanrovskoj autorskoj avanturi na koju se malo ko i u svetu odvažio. Neće proći dugo, a ispostaviće se da je upravo ovakav pristup – u kome se susreću različiti zvučni pravci – zapravo budućnost muzičke kritike, jer se i sama muzika već odavno bazira na ukrštanju naizgled nespojivih žanrova. Otuda, delovanje Zorice Kojić predstavlja posebnu kulturnu vrednost na našoj muzičkoj sceni, što upravo dodeljena nagrada revije „Muzika Klasika“ nedvosmisleno i potvrđuje.
Bonus video: Glas, dirka, bas
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare