Jedan od najznačajnijih reditelja današnjice Milo Rau svečano će otvoriti 58. Bitef u Operi i teatru Madlenianum 25. septembra, uoči izvođenja plesnog komada "Mekšanje" Dens on ansambla iz Berlina, saopštili su organizatori najznačajnijeg teatarskog festivala.
– Bitef je tradicija avangarde. Tim rečima predstojeći festival okarakterisao je Miloš Latinović direktor Bitef teatra tačno nedelju dana pred početak najrenomiranije teatarske manifestacije u nas i šire, 58. Bitefa.
– Ne postoji avangardni umetnik koji nije bio na Bitefu proteklih pedesetak godina. Taj krug ove godine zatvaramo s Komedi fransez. Ovde su bili svi važni umetnici i to je ta bitefovska tradicija, uz nikad prevaziđenu avangardnost, koja ga oduvek krasi. A posle ovog 58. Bitefa, kad konačno vidimo i Komedi fransez, otvorićemo novi krug – najavio je na današnjem susertu s medijima Miloš Latinović, pomenUvši i da su karte za gotovo sve predstave rasprodate.
Gradska sekretarka za kulturu Nataša Mihailović Vacić istakla je da Grad Beograd podržava Bitef sve snažnije iz godine u godinu, jer je ovaj festival ostao dosledan sebi i publici:
– Mi se osećamo kao deo ekipe koja ozbiljno i aktivno učestvuje u pripremi festivala. Za mene je Bitef ta lepota koja će spasiti svet, da se nadovežem na slogan ovogodišnjeg festivala (koji glasi „Lepota (ne)će spasiti svet“, prim. aut.). U vremenima krize lepota jeste medij koji služi za osvetljavanje nepravdi. Da li lepota može doneti promenu? Ona podstiče na kritičko preispitivanje stvarnosti. Ali, lepota neće spasiti svet dok se mi lično ne angažujemo. I lepota je zato u hrabrosti, empatiji i angažovanosti.
Umetnički direktor Nikita Milivojević otkrio je da će 58. Bitef svečano otvoriti Milo Rau, jedan od najvažnijih evropskih reditelja i dugogodišnji upravnik teatra u Gentu:
– Drago mi je što će Milo biti naš gost. On je već dva puta bio na Bitefu, a ove godine ćete gledati i njegovu predstavu „Antigona u Amazonu“. Nazivaju ga najuticajnijim, najnagrađivanijim, najradikalnijim, najkontroverznijim ili najambicioznijim umetnikom našeg vremena. Vidimo se s Milom u Beogradu – najavio je Milivojević.
A predstava, koju potpisuje slavni švajcarski reditelj, samo je jedna od deset, koje će od 25. septembra do 4. oktobra biti pred publikom. Dramaturškinja i koselektorka Bitefa Tijana Grumić navela je da su karte za većinu komada već rasprodate:
– Milo je tragičnu antičku priču osavremenio, jer se u komadu radnici, koji obrađuju zemlju u Brazilu, bore za prirodne resurse, i očuvanje tla na kojem su odrasli. To je, na neki način i priča o kolonizaciji u kapitalizmu, ali tiče se i svih nas. Igra se u dva termina u Ateljeu 212, 2. i 3. oktobra i ostalo je još malo karata, a ne treba je nikako propustiti – podvukla je Grumić.
Pomenula je i komad koji zatvara 58. Bitef, a igra se 3. i 4. oktobra u Pozorištu na Terazijama – „Trilogija – Snaga kučke – I Poglavlje: Nevesta i Laku noć, pepeljugo“ Karoline Bjanki, koju je nazvala najvećom senzacijom danas u svetu izvođačkih umetnosti.
– Ovo neće biti njen prvi boravak na ovom tlu, jer je komad donekle inspirisan ovim podnebljem i delom te italijanske neveste Pipe Bake koja je tragično preminula. Radikalan je komad, a naročito privlači pažnju deo „Laku noć, pepeljugo“, što je inače sinonim za uličnu drogu. Tu drogu Karolina uzima na sceni tako da je performans koji izvodi veoma iscrpljujući. Moramo pomenuti i Komedi fransez i predstavu „Hekuba, ne Hekuba“, u kojoj reditelj Tijago Rodrigeš uzima tu mitsku priču i povezuje je sa savremenim kontekstom. Prvi put su na Bitefu, igraju u Narodnom pozorištu 27. i 28. septembra. A samo nekoliko meseci nakon premijere u Avinjonu jedno od prvih mesta koje će videti novi komad Komedi franseza jeste Beograd – napomenula je Grumić, izdvojivši i komad „Pukotina“ mladog autora Jana Krmelja po tekstu spisateljice koja ne želi da joj bude otkriven identitet, a igra se 1. oktobra u Beogradskom dramskom pozorištu.
Naslanjajući se na reči koselektorke Nikita Milivojević je ocenio da je repertoar, koji su sačinili za 58. Bitef, očigledno napravio veliki odjek, s obzirom da u Beograd od 25. septembra dolazi tridesetak regionalnih novinara, uz brojne reditelje, i glumce, odnosno izvođače:
– Meni je drago da mnogi koji učestvuju na festivalu žele da ostanu i vide i druge predstave, što je retkost. Mislim da sve predstave zaslužuju pažnju i vredno ih je videti – kazao je Milivojević, dok je Miloš Latinović zaključio da Beograd jeste kulturna prestonica Evrope a da će tokom Bitefa biti centar teatarskog sveta.
Bonus video: Milivojević o Bitefu