Milisav Savić Foto: Goran Srdanov

Svaku vlast u izobilju ogovaramo iza leđa, a lenji smo da se mrdnemo iz fotelje i pokušamo da je olovkom smenimo, a i vlast treba da shvati da je normalno da bude smenjiva, nije večito olimpijsko božanstvo, kaže za “Novu” pisac, dobitnik nagrade Podruma „Radovanović“.

Pisac, prozaista, esejista, prevodilac, urednik, diplomata, direktor – sve je to Milisav Savić. Doktorirao je jugoslovensku i svetsku književnost na Beogradskom univerzitetu. Bio je urednik „Studenta“, „Mladosti“, glavni i odgovorni urednik „Književne reči“ i „Književnih novina“, u „Prosveti“ je radio kao glavni i odgovorni urednik, a potom kao direktor. Predsedavao je Srpskom književnom zadrugom. Obavljao je dužnost ministra savetnika u Ambasadi Srbije i Crne Gore, odnosno Srbije, u Rimu. Predavao srpskohrvatski jezik i jugoslovensku književnost na univerzitetima u Londonu, Njujorku, Firenci, Lođu, Novom Pazaru.

Foto: Zeljko Jovanović

Mnoga dela je posvetio rodnoj Raškoj, dobitnik je i mnogobrojnih priznanja, među kojima je i NIN-ova nagrada za roman „Hleb i strah“, koju je iz protesta vratio. Nedavno je ovenčan 25. priznanjem, književnom nagradom Podruma „Radovanović“. Primajući je, između ostalog, rekao je:

– Paradoksalno je da se u ovakvoj situaciji književnost sve više piše. Ali tu ima malo prave književnosti. U pitanju je vašarska, ona koja jeftinim i senzacionalnim sadržajima donosi neke profite, najviše izdavačima. Vrlo brzo doći će do situacije da će broj pisaca, ili bolje reći nazovi pisaca, prevazići broj čitalaca.

Kako smo došli u tu situaciju?

– To je opšta pojava, ne samo kod nas. Tehnološke inovacije su učinile da je proizvodnja knjige, od preloma, lekture, korekture, štampanja, postala jednostavna, brza i jeftina. Digitalna štampa omogućava da knjigu štampate u malom broju primeraka: šest primerka po obavezi za Narodnu biblioteku, nekoliko za svoje prijatelje i nekoliko za neku knjižaru ukoliko hoće da je primi na prodaju, a poeziju i esejistiku većina neće. Vi ste samom sebi i urednik, i recenzent, i promoter. I nije ni čudo što se toliko štampaju knjige. Moj prijatelj, poznati kritičar, kaže da u proseku nedeljno dobija po tri, četiri zbirke poezije, koje i ne otvori. Tako imamo pisce koji imaju samo jednog čitaoca – samog sebe. Možda još svoju ženu i mamu, muža i tatu. Ništa novo. Između dva rata, poznatom levičaru i modernisti Marku Ristiću jedan desničar je u polemici rekao da njegovu poeziju čita samo njegova mama. I danas imamo mnogo mama. Živele mame, živela poezija.

Radili ste, između ostalog, i kao urednik, prosvetni radnik, diplomata..

– Radio sam sve to, jer se od pisanja nije moglo živeti. Često je to bilo davanje krvi drugima. Naročito u uredničkom i prevodilačkom poslu. Vi celim svojim bićem stajete iza tuđeg rada. A vaš rad niko ne ceni. Mislite da iko zna da sam bio glavni urednik „Književne reči“, koji je smenjen zato što je objavljivao zabranjene filozofe-profesore, praksiste? Ili da sam bio glavni urednik „Književnih novina“, koje su prve stale u odbranu uhapšenog Gojka Đoga? Bilo pa prošlo. Sve se svelo na penu, pepeo i šapat. Na suvno lišće koje vitla vetar. Pozicija frilensera je mnogo bolja. Mada je i ona rizična. Jer se možete naći u poziciji da radite po narudžbini. Za neke pare koje vam se čine velike u odnosu na siću koju dobijate za svoje priče i pesme. Ukoliko i išta dobijate. Nije tajna da to danas rade neki poznati pisci i kritičari. Pišu knjige nepismenim političarima ili osobama iz estradno-krimogene sfere. Pisci mogu biti nitkovi, kako kaže Kiš. I to prilično veliki.

Milisav Savić Foto: Goran Srdanov

Osim pisanja, koji je od svih poslova koje ste radili bio najzanimljiviji?

– Onaj koji su radili Rakić, Dučić, Crnjanski, Andrić. Diplomatski. Ali takav posao se teško dobija. Jedino je Vuk Drašković, i sam pisac, uveo nekoliko pisaca u diplomatiju. Inače, naša diplomatija je tabu tema. A imalo bi se šta o njoj pričati. Ima tu slatkih i golicavih pričica. Privlačan je i profesorski. Tad nekome koji smatra da je pisanje stvar talenta postaje bliska ideja da je i stvar znanja. Istorija književnosti, a time se bave profesori, pokazuje da su sve priče već ispričane. I zato treba čitati klasike, više puta. Homerova „Odiseja“ i lep putopis, i ljubavni roman, i krimi priča kojom dominira jedan lukavko i pokvarenjak.

Kakvo je stanje našeg jezika na slavističkim katedrama u svetu?

– Ne baš zavidno. Profesori našeg jezika su, u neku ruku, pravi ambasadori naše književnosti i kulture. Ali, država se o njima brine kao da su domari. Ja sam 1977. napustio mesto lektora na Londonskom univerzitetu, jer sam bukvalno umirao od gladi. Stanovao sam u jednom podrumu, kao Crnjanski, koji se nešto ranije vratio u Beograd. Verovatno se u arhivi nadležnog ministarstva čuvaju moja vapajuća pisma na koja niko nije odgovorio.

Vida Ognjenović vas zove „kraljem naslova“. Možda je baš naslov vašeg dela “Hleb i strah” dovoljno slikovit da opiše stanje u našem društvu. Šta vas najviše žulja, tišti, u našoj svakodnevici?

– Odavno me ništa ne boli. I duša i telo su mi puni ožiljaka. Nema potrebe da se opisuje naša svakodnevica. Dovoljno je da prelistate nekoliko novina. Sve je tu! Crna proza iz najboljih vremena.

Foto: Promo

Upozoravali ste koliko je urušen sistem vrednosti, a to se ogleda i u poslovima kojima ste se vi bavili. Kakvi ih kadrovi danas obavljaju?

– Promene u svetu, koje ne znam kako da nazovem, postkapitalizam ili kapitalizam grabeži i truleži, urušile su odavno stari sistem vrednosti. Profesori su postali robovi učenika i studenata, izbrisane su razlike između urednika i kućnog domara. Diplomatija je udomište za propale političare i ljubavnike i ljubavnice raznih fela. Kao mlad, čudio sam se kako neko od seljaka ili rudara preko noći može da postane direktor, šef policije, gradonačelnik i slično. Ni na kraj mi nije padalo da je to priča koja se stalno vrti. Može se, naravno. Uz onu knjižicu, crvenu, plavu, žutu – svejedno. Vredi više od svih doktorata.

O važnosti promene sistema odavno pričate. Nedavno se grupa intelektualaca, zabrinutih građana, okupila oko inicijative „ProGlas“, koja upravo ukazuje na to. Da li verujete da će imati efekta?

– Zašto da ne? Potpisao sam je. Ne znam što se oko nje digla tolika buka. „ProGlas“ samo poziva neodlučne građane da izađu na izbore. Jer se i na izborima odlučuju naše sudbine. Mi svaku vlast u izobilju ogovaramo iza leđa, a lenji smo da se mrdnemo iz fotelje i pokušamo da je olovkom smenimo. A i vlast treba da shvati da je normalno da bude smenjiva. Nije večito olimpijsko božanstvo. Jeste vlast slatka, ali nek pusti da se malo i drugi oslade.

Foto: Zeljko Jovanović

Kako bi trebalo te promene da izgledaju?

– Kao mlađi, često sam se pridruživao raznim sanjalačkim manifestima o promenama sveta nabolje. Bio sam malo naivan – toliki manifesti, toliki proglasi, a svet, čini se, nezaustavljivo napreduje ka gorem, propasti. Jedno je sigurno, stalno se usavršavaju mehanizmi vladavine. Svaka vlast napreduje u načinu kako da zaskoči svojim podanicima. Vlast je kao droga. Rekoh, nema ništa slađe od nje. Još kad živiš u sistemu u kojem se u njoj može uživati doživotno. Nešto poput nacionalne penzije, ali podignute na milioniti kub.

Šta smatrate svojim najvećim uspehom?

– Dobro je – živ sam, pa i relativno zdrav! I ja se pomalo, kao Hamlet, pravim lud. To i drugima savetujem. Malo ludila je najbolji lek za ovaj normalni i, kako kažu, pristojan svet.

Čemu se nadate nakon predstojećih izbora?

– Lepom, sunčanom danu. U kome ću sa zadovoljstvom popiti kafu. Popiću je i ako bude kišni.

Bonus video: Akademik Vladimir Kostić o tome zašto je pristupio ProGlasu

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare