Goran Petrović Foto: Nebojša Babić

Junaci Gorana Petrovića neretko su istoriji nevidljivi ljudi, oni koji čekaju i oprezno mere, oni kojima je dopušteno da oholu i uglavnom nehajnu istoriju menjaju svojim raskošnim umećem.

Vladislava Gordić Petković Foto: Vladislav Mitić

Goran Petrović, „Palata na devet pogleda“, Laguna, 2024.

„U nekom prekomerno gordom kamenju čekaju još neizvajani, teški spomenici“: ova rečenica čuva u sebi svu onu poniznost i oprez koji zidaju prozu Gorana Petrovića. U verbalnoj slikovnici o zidanju zdanja koja se otvara čitaocu nagoveštena je sumorna večnost, ona na koju svaki ljudski poduhvat strpljivo čeka, čeka sa dugom i mirnom strepnjom, ne bi li posle tihog otpora i mnoštva pogleda popreko stekao pravo na zamornu i zahtevnu slavu.

Rečenica je deo dužeg odlomka u kom Goran Petrović kamenje slika onako kako bi slikao ljudske naravi i ambicije koje su od njih neodvojive: baš kamenje, zato što ono bolje razume tegobno i zahtevno trajanje koje narav priželjkuje i kom ambicija teži. Sa druge strane, zastave su nešto što svedoči o kratkovekosti vlastoljublja: neke skine pobunjeni narod, neke pogaze kopita neprijateljske konjice. Nekog, kao protomajstora Petra, pokriva „zastava od oblaka“ ispod koje će graditi četiri palate, kako mu nalaže proročanstvo.

Foto: Promo

Tokovi „Romana delte“ se sa svakim novim nastavkom sve više otkrivaju kao putovanja kroz jezik, brižljivo složen a opet pun trnja i sinkopa, razmeren, prosejan i pronicljiv. Najnovija pritoka smešta radnju u vreme Beograda pod vlašću despota Stefana Lazarevića. Petrović oslikava do najsitnijih detalja svet u kome nastaje velelepna građevina, simbolički i sasvim jednostavno nam predočavajući da je jedina gradivna materija koja samu sebe istovremeno troši i dopunjava zapravo jezik sam. Petar, vešti romejski graditelj, neimar i neumorni putnik Mediteranom, suočen je sa poduhvatom većim od života i važnijim od ličnog životopisa.

Junaci Gorana Petrovića neretko su istoriji nevidljivi ljudi, oni koji čekaju i oprezno mere, oni kojima je dopušteno da oholu i uglavnom nehajnu istoriju menjaju svojim raskošnim umećem. Oni nisu obdareni samo naročitim talentima, već i osećanjem dužnosti; oni su pokorni, unapred pristaju na žrtvu, ne znaju za interes.

U romanu „Ikonostas sveg poznatog sveta“ pastir Dovolja bio je neizlečivo dalekovid: tako je i mogao da postane svedok traganja despota Stefana Lazarevića, svedok njegovog nastojanja da nađe „najbolje i najprikladnije mesto da uzdigne crkvu“; dok se crkva gradi, jedanaestogodišnji kravar je njene graditelje oprezno i smerno opominjao na propuste, na kriv zid ili loš pad krova. Nikada se, ni tad ni docnije, nije uspeo udaljiti dovoljno da sagleda šta je sve u svetu i istoriji zapravo nevidljivo i neprimećeno.

Goran Petrović Foto: Filip Krainčanić/Nova.rs

Goran Petrović zaokupljen je strukturom celog jednog sveta, ponesen kosmogonijom jednog doba koje će istovremeno da imaginira i rekonstruiše. Petrovićeva junakinja neumereno se goji od progutanih reči, a njegov protomajstor gradi polako, zahtevajući nekad i hiljadu stabala jela i četiri hiljade mladića. To je svet u kom ravnopravno i legitimno deluju čarolije i zanati, veštine i čuda. Svet u kome se putuje, kako to čini Euđenio Mano: da bi „negde na otvorenom moru našao svoj pravi odraz“, a tako da se ne zna hoće li on biti „umetničko delo ili život po sebi“. To je svet u kom nas na tačnost i dimenzije opominje rekomander, „onaj koji preporučuje, odnosno bolje od vas samih zna kakve su vaše potrebe“, jer „tapiserija prigušuje odjek praznine“. Strpljivo stvaranje ukida prazninu i njen je jedini takmac.

Bonus video: Interliber

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar