Festival Knjiga na Trgu
Knjiga na Trgu Foto: BETAPHOTO/MILAN OBRADOVIC

Festival knjige na otvorenom pod nazivom "Knjiga na Trgu", u organizaciji Udruženja profesionalnih izdavača Srbije (UPIS), koji će trajati do sutra uveče na Trgu Republike u Beogradu, privlači veliki broj posetilaca, a najveće interesovanje vlada za naslove Kiša, Ane Ristović, Ženija, Murakamija, Pamuka.

Ova manifestacija, prvi put organizovana u oktobru prošle godine, nastala je iz težnje grupacije profesionalnih izdavača – njih 22 – da očuvaju kontakt sa svojim čitaocima iako nemaju svoje knjižare, saopšteno je iz tog udruženja.

Podsetimo, Knjiga na Trgu prvobitno je trebalo da bude održana od 21. do 23. maja, međutim otkazana je u poslednji čas, jer grad Beograd izdavačima nije dao dozvolu, s obzirom da je ovaj prostor bio „zauzet drugim događajem“.

– Pokazuje se da je ovakav tip festivala veoma privlačan čitaocima različitih uzrasta i ukusa – reči su Gojka Božovića, urednika izdavačke kuće „Arhipelag“.

Božović kao do sada najtraženije naslove na štandu „Arhipelaga“ navodi knjige Danila Kiša. Posetioci kupuju i „Knjigu nestajanja“ Ane Ristović, „Kralja senki“ španskog književnika Havijera Serkasa, ali i novije naslove, poput „Četvrtka“ bugarske autorke Zdravke Jevtimove i istorijskog romana Nikole Moravčevića „Knez Lazar Hrebeljanović“.

Festival Knjiga na Trgu
Posetioci na manifestaciji Knjiga na Trgu Foto: BETAPHOTO/MILAN OBRADOVIC

Štivo „Francusko umeće ratovanja“ Aleksisa Ženija najtraženije je na štandu „Zaveta“, otkrio je urednik Mirko Lalić, dodajući da do porasta interesovanja za neko delo najčešće dolazi tako što se za njega pročuje ili ga neki influenser objavi na društvenim mrežama.

Dela japanskog pisca Harukija Murakamija i turskog Nobelovca Orhana Pamuka najpopularnija su među izdanjima „Geopoetike“ navodi direktorka ove kuće Jasna Novakov-Sibinović, dodajući:

– Najvažnije je biti profilisan izdavač i u tom smislu prepoznatljiv, tako se i pridobija poverenje čitalaca – kazala je Novakov-Sibinović, dok je predstavnica „Štrika“ Sandra Vlalukin navela biografiju Fride Kalo, koju je napisala istoričarka umetnosti Hejden Herera, kao veoma popularan naslov, ali i „Krojačicu“ britanske književnice Beril Bejnbridž, objavljenu u okviru projekta „Od šivaće mašine do Fejsbuka – dva veka evropske ženske književnosti“.

– Interesovanje čitalaca okrenuto je pre svega novim knjigama – objašnjava glavna urednica i direktor izdavačke kuće „Evoluta“ Bojana Ćebić, spominjući naslove, kakvi su „Femina Antica Balcanica“ autorke Jelene Anđelković Brašar, „Moderni život u udarnom terminu“, antropološka studija Ildiko Erdei o domaćim TV serijama u doba socijalizma, Plutarhove „Izreke“…

Ekskluzivnost manifestacije „Knjiga na Trgu“ je i u tome što posetioci imaju prilike da kupe naslove koji nisu dostupni u knjižarama. A cilj izdavača okupljenih na ovoj manifestaciji jeste da „prave čitaoce i afirmišu prave vrednosti“, reči su predsednika asocijacije UPIS i urednika „Klia“ Zorana Hamovića.

Festival Knjiga na Trgu
Foto: BETAPHOTO/MILAN OBRADOVIC

– Postali smo zarobljeni u vremenu gde je najvažnije ono što se najviše očekuje, što je popularno i površno, a zaboravljamo da istorija ne počiva na onome što je vidljivo, već na onome što je ispod toga. Knjige više nisu najpopularniji medij, naročito među mlađim generacijama. Neosporno je da sada do sadržaja dolazimo mnogo brže i efikasnije, ali knjiga je izrodila sve te medije – podsetio je Hamović, dodajući da je efikasnost knjige sada ograničena na privilegovanu manjinu koja želi da i dalje misli svojom glavom.

Među učesnicima festivala su i izdavačke kuće „Akademska knjiga“, „Gradac“, „Gramatik“, „Zlatno runo“, „Karpos“, „Kokoro“, „Logos“, „Makarije“, „Makondo“, „Urban Rids“…

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar